Vijenac 227

Opera

DVD opera

Japanska leptirica Hayashi

Giacomo Puccini, Madama Butterfly, Arthaus Musik, 143 minute

DVD opera

Japanska leptirica Hayashi

Giacomo Puccini, Madama Butterfly, Arthaus Musik, 143 minute

Kada je 1900. otputovao u London kako bi prisustvovao primijeri Toske, Giacomo Puccini već je bio poznati operni skladatelj iza kojeg je bilo pet opernih djela. Nakon prvenaca Le Villi (1884) i Edgar (1889) uslijedio je veliki uspjeh Manon Lescaut (1893), kojom stječe međunarodnu slavu i koja znači početak suradnje Puccinija i dvojice libretista Giuseppea Giacosa i Luigia Illike, koji su zaslužni i za libreto njegovih narednih opera La Bohéme (1896) i Tosca (1900). Boraveći u Londonu Puccini je u kazalištu odgledao tragičnu jednočinku Madame Butterfly američkog dramatičara Davida Belasca (1859-1931) i prepoznavši u njoj veliki emotivni naboj odlučio prema tom djelu skladati svoju sljedeću operu. Godine 1901. sklopio je ugovor s Belascom i izradu libreta povjerio Giacosu i Illiki. Njihov libreto napisan za tri čina Puccini je oblikovao spojivši drugi i treći čin u cjelinu, međusobno ih odvojivši tek tihom scenom bdjenja. Zbog nepredviđenih okolnosti rad na Madama Butterfly potrajao je do kraja 1903, a praizvedba u veljači 1904. bila je jedan od najvećih opernih promašaja. Duboko razočaran zbog neuspjeha Puccini je preradio operu. Nova, kraća, verzija imala je tri čina, Intermezzo i dodanu tenorsku ariju Addio fiorito asil u trećem činu. Tek nova, dodatno skraćena, verzija koja je praizvedena u Parizu 1906. konačni je oblik opere danas česte na opernim pozornicama diljem svijeta.

Operna produkcija Madama Butterfly koju možemo vidjeti na ovom DVD-u posjeduje nekoliko posebnosti. Nastala je 1986. u milanskoj Scali, na istom mjestu na kojem je više od osamdeset godina prije toga tako neslavno započela pohod svjetskim pozornicama, pod redateljskim vodstvom Japanca Keite Asarija. Osim posebnosti u kreiranju pojedinih prizora, rasvjeti i scenskom pokretu, predstava se odlikuje efektnim likovnim rješenjima posebice Intermezza (ples sjena) i samoubojstva Cio-Cio-San (krv je dočarana crvenom lepezom na bijelom kimonu i izmicanjem bijelih prekrivki poda, ispod kojih se ukaže crvena podloga). Kreiranju uvjerljiva japanskog ozračja pridonijele su i dvije solistice s Dalekog istoka — japanska sopranistica Yasuko Hayashi u naslovnoj ulozi te korejska mezosopranistica Hak-Nak Kim u ulozi Suzuki. Dirigentsko ravnanje Lorina Maazela precizno oblikuje fine minijature uklopljene u opernu partituru obojenu egzotičnim zvukom, dok odlična suradnja sa solistima omogućuje iznimne pjevačke kreacije. Uz uspjelu glumačku kreaciju Cio-Cio-San pjevački sjajne Yasuko Hayashi, velik prinos visokoj kvaliteti cjelokupne izvedbe dali su i Hak-Nak Kim, Peter Dvorsky (uvjerljivi Pinkerton) i Giorgio Zancanaro (Sharpless).

Za jednostavnu i funkcionalnu scenografiju (kuća u kamenom vrtu sastavlja se pred očima gledatelja prije početka same predstave) koja tijekom predstave doživi tek minimalne izmjene zaslužan je Ichiro Takada, a efektni kostimi kreatorski su rad Hane Mori.

Goran Ivaniš

Vijenac 227

227 - 14. studenoga 2002. | Arhiva

Klikni za povratak