Vijenac 226

Glazba

CD jazz

Saksofonski free-jazz

GAP, Plays the Most Requested Songs, Anubis

CD jazz

Saksofonski free-jazz

GAP, Plays the Most Requested Songs, Anubis

Godinama se u krugovima našeg jazza govorilo kako u nas mladi glazbenici jazza ne slijede svjetske stilske trendove, kako su u načelu tradicionalnijih shvaćanja, te kako su za razliku primjerice od susjeda Slovenaca konzervativniji. No u posljednje se vrijeme i hrvatska jazz-scena može pohvaliti nekim postignućima i na polju frice, kako mladi džezisti u žargonu tepaju free-jazz izričaju.

Zahvaljujući alternativnoj glazbenoj sceni zagrebačkoga kluba studenata elektrotehnike poznatijem kao KSET i nekim naporima drugih, dvojica su se mladih saksofonista otisnuli u vode free-jazza. Jerko Valdevit i Luka Peršić poznati već kao ulični svirači i kao sudionici jednog od prošlih programa novih nada jazza, gdje su se predstavili kao interpreti klasičnog jazza, prometnuli su se u neke sasvim drugačije izvođače i koautore sastava nazvanog GAP, što je kratica od Il Gruppo delle azino progressive. Pod tim je nazivom spomenuti dvojac u kombinaciji s kontrabasistom Dejanom Potkonjakom, čelistom Jasenom Chelfijem i bubnjarem Bornom Šercarom izdao i samostalan CD nazvan pomalo intrigantski Plays the Most Requested Songs. Dobismo tako i hrvatski prvenac autentičnog našeg free-jazza, kojim je eto popunjena i ta na početku teksta spomenuta praznina.

Producent diska u našim najtiražnijim županijskim novinama piše o izvođenju GAP-a kao o »vrlo komunikativnu jazzu«, ne razjasnivši o kakvoj je tu komunikaciji riječ, je li to komunikacija interpreta sa slušateljstvom ili pak komunikacija među glazbenicima samima. Najvjerojatnije je mislio na ovo drugo. No bilo kako bilo, devet bi, dakako originalnih izvedbi skladbi samih sudionika sastava trebalo odgovoriti na to pitanje. I dok u većini njih Valdevit, Peršić i ritam-sekcija bez glasovira demonstriraju europski jazz poznat iz dijela nekih zapadnih zemalja posljednjih dvadesetak godina prošloga stoljeća, izvedba skladbe prve dvojice spomenutih koautora Duo 3B najbolja je moguća demonstracija čitavog projekta koji potpisuje manje poznata zagrebačka produkcija Anubis. Riječ je o 25-minutnoj zajedničkoj improvizaciji Valdevita i Peršića bez spomenute ritam-sekcije, koja najbolje ocrtava glazbene namjere tih mladih i nadarenih glazbenika, sasvim ih jasno odredivši. Izvedbe su drugih originalnih skladbi koje također potpisuje taj dvojac zahvaljujući ritam-sekciji zvukovno i koncepcijski drukčije, ali ne izlaze iz zamišljena sklopa, generirajući još jednom pitanje da li je improvizacija sama po sebi dovoljna da zadovolji složeni pojam jazza. Za sada CD Plays the Most Requested Songs pripada logično u sasvim nekomercijalna izdanja, iako ju je navodno već pokupovao niz ljubitelja takva glazbenog izričaja.

Mladen Mazur

Vijenac 226

226 - 31. listopada 2002. | Arhiva

Klikni za povratak