Vijenac 225

Glazba

CD etno

Neobični spojevi

Cubismo, Junglesalsa, Aquarius Records

CD etno

Neobični spojevi

Cubismo, Junglesalsa, Aquarius Records

»Album nema drugu ideju do izražavanja našeg osobnog pogleda na kubansku glazbu i glazbu općenito« — najavljuje svoj novi album skupina Cubismo. Album Junglesalsa pojavljuje se dvije godine nakon njihova vrlo uspjela, čisto kubanskog opusa Motivo Cubano, koji je maksimumom jedne dimenzije, vjerojatno definitivno, zatvorio krug.

U ozračju zamiranja višegodišnje marketinško-pomodarske »zaluđenosti« izvornom kubanskom glazbom, novi album Cubisma, uz novitete, donosi i konstantu — ambiciju plasmana na strana tržišta. Ne bi li se lišio neatraktivne naljepnice tek »jednog hrvatskog banda koji izvodi izvornu cubanu, ovoga puta, Cubismo je zamislio jedan novi, vjerojatno primjereniji put — aranžerski i produkcijski, albumu dati svoj »individulalni izričaj« te se, pretpostavljamo, ubaciti na scenu kojom dominiraju projekti Jamesa Hardwaya i Billa Laswella, sastavi poput Manu Chao, s njihovom mješavinom ritam-reggae-latino-world- glazbe, te područje na koje, trenutno, nadiru brojni brazilski, odnosno jamajkanski izvođači. Album Junglesalsa donosi, osim produkcijsko-aranžerskog pristupa, još jednu novinu. To je prvi, u cijelosti, autorski album Cubisma, pri čemu su najveći obol dali vođa sastava, perkusionist Hrvoje Rupčić i basist Krešimir Tomec, što upućuje na ritmični naglasak albuma.

Album započinje sintetičkim tonom, dvije Rupčićeve skladbe — Iya mi ilé (Diosa de los rios), salse s afroelementima i naslovnom, mješavinom cubane, reggaea i break beata, gdje elektronski zvuk dolazi još više do izražaja. Vjerojatno je baš ovdje riječ o pravom zvuku ovoga albuma, kako je prvobitno zamišljen. Za ovaj zvuk, kao i u sljedećoj, Bailando cha-cha-cha, tradicionalnom cha-cha-chau pojačanom beatom, najviše je zaslužan koaranžer i koproducent Zvonimir Dusper. Njegov se rad, uz asistenciju Ukrajinca Vitalyja Osmachkova (Mar Django Quartet), osjeća još i na Canto a eleggua, pjesmi s elementima religijskog afro-cuban folklora, jazz-house-cubana fuziji Believin’, Davora Križića, te, osobito, na Rupčićevoj super-sintetiziranoj »techno-trance« Comparsi. Ako zanemarimo »zezantsku« skladbu Las Grinas, suradnju s Bolesnom braćom, ostatak albuma očiti je kompromis (unatoč tvrdnji sastava o »vjernosti korijenima«) i udovoljavanje dijelu dosadašnje publike, a, vrlo vjerojatno, i nekim članovima sastava. Tu su se, prema kraju albuma, nanizali brojevi bliski tradicionalnoj cubani, među kojima se ističu starinski son Ricarda Luquea, Pa mi gente con fe, krasna vokalna izvedba a la Company Segudno s lijepom Križićevom trubom i stari plesni ritmovi La Magije, a sve završava jazzy-meditacijom Sjene Marija Igreca.

Iako će, u slučaju ovoga albuma, biti dosta prigovora na račun njegove neujednačenosti, tu šarolikost trebalo bi, držimo, shvatiti kao glavnu snagu svirački, pa čak i autorski, jake skupine. To se posebno odnosi na onaj novi, inovativni dio — neobične spojeve, koji Cubismo vode u glavne tokove suvremene glazbe zasnovane na etno-izvorima.

Velimir Cindrić

Vijenac 225

225 - 17. listopada 2002. | Arhiva

Klikni za povratak