Vijenac 224

Film

Glumica iz sjene

Samantha Morton

Glumica iz sjene

Samantha Morton

Samantha Morton svakako je jedna od glumica koje pripadaju najizvrsnijoj struji probrane klase mladih talenata nove britanske kinematografije. S posve prosječnim, iako pomalo nedokučivim licem — u prvome redu blagih crta, široka entuzijastičkoga pogleda i nevina osmijeha — ona plijeni mekoćom i neiskvarenošću — što je pak čini idealnom za uloge skromnih, samozatajnih djevojaka pritisnutih krutim kanonima 19. stoljeća, te je upravo stoga svoje najdojmljivije uloge i ostvarila kao svjetski popularna i toliko puta interpretirana Jane Eyre; odnosno prostodušna, no nadasve simpatična i bezazlena Harriet Smith u posljednjoj britanskoj verziji Emme Diarmuid Lawrencea (s Kate Beckinsale u naslovnoj ulozi). Takvi, nadasve joj primjereni tipovi »naivki« osigurali su joj i usporedbe s mladom Lillian Gish, na koju osobito podsjeća u izvrsnoj drami Erica Stylesa — Dreaming of Joseph Lee, u kojoj postaje središte ljubavnog trokuta i gdje kao senzibilna Eve od djetinjstva sanjari o svom sofisticiranom bratiću Josephu Leeju (Rupert Graves), no život joj na put nanese opsesivno ljubomorna farmera sa susjednog imanja; za tu ulogu osvojila je i uglednu britansku nagradu »Evening Standard« za najbolju glumicu. Samantha Morton bila je 2000. godine nominirana i za Oscar u kategoriji najbolje sporedne ženske uloge za dojmljivu interpretaciju jednog posve drugačijeg karaktera od onih dosad spomenutih — jednostavna i ljupka nijemoga siročeta Hettie, odane djevojke egocentričnoga jazz-glazbenika (Sean Penn) u Sweet & Lowdown Woodyja Allena. No Morton je dakako glumila i loše djevojke — promiskuitetne likove loših navika; pritom najdojmljivijom učinivši Iris iz sada već kultnog Under the Skin redateljice Carine Adler, koja se mazohistički upušta u usputni seks, zbog nikad prežaljene smrti majke; odnosno Michelle u Jesus’s Son Alison Maclean kao ovisnica o heroinu — pritom u svaku od tih djevojaka posebice unijevši dio sebe, dopustivši da se njihove najtananije mijene zrcale na njezinu licu.

Snažna individua Samanthe Morton osjeća se i Spielbergovu najnovijem hitu Specijalni izvještaj, u kojem s nestvarno-eteričnim imidžem nastupa kao vidjelica Agatha, koja osjeća buduća zbivanja.

Tako su se toj dvadesetpetogodišnjoj Britanki (s dvogodišnjom kćerkicom), koja je napustila školu da bi se posve posvetila radu na televiziji (već s trinaest godina), te koja ima osmero braće i sestara — Samanthi Morton (koja je radila i TV-serije i filmove, s posebno cijenjenim radom na radijskim dramama) upravo otvorila i holivudska i sva ostala svjetska — filmska vrata.

Katarina Marić

Vijenac 224

224 - 5. listopada 2002. | Arhiva

Klikni za povratak