Vijenac 223

Likovnost

Suvremena umjetnost, siguran recept za obnovu i novi život gradova u Velikoj Britaniji

Velški škriljevac, švedske daske

Najnovija kulturna atrakcija u Gatesheadu je međunarodni centar za suvremenu umjetnost otvoren 13. lipnja ove godine u koji je uloženo 46 milijuna funti

Suvremena umjetnost, siguran recept za obnovu i novi život gradova u Velikoj Britaniji

Velški škriljevac, švedske daske

Najnovija kulturna atrakcija u Gatesheadu je međunarodni centar za suvremenu umjetnost otvoren 13. lipnja ove godine u koji je uloženo 46 milijuna funti. Smješten je uz južnu obalu rijeke Tyne i do njega, baš kao i do Tate Modern u Londonu, može se doći novim, spektakularnim Milenijskim mostom

Nakon Tate Modern i Milenijskog mosta u Londonu najnovija kulturna senzacija u Velikoj Britaniji otvaranje je međunarodnog centra za suvremenu umjetnost u Gatesheadu na sjeveru Engleske. Grad Gateshead živnuo je nakon postindustrijskog propadanja kada se prije osam godina nad njim nadvio Anđeo sjevera, golema metalna skulptura raširenih krila, djelo britanskog kipara Anthonya Gormnleya. Nakon rasprava o propasti brodogradnje i rudnika, nezaposlenosti i drugim nedaćama regije, rasprava o nekom djelu suvremene umjetnosti bila je pravo osvježenje i poticaj za nove projekte, koji su u tolikoj mjeri privukli investitore da se Gateshead i obližnji Newcastle zajednički natječu za ugledni naslov europske kulturne prijestolnice 2008. godine.

Najnovija kulturna atrakcija u Gatesheadu je međunarodni centar za suvremenu umjetnost otvoren 13. lipnja ove godine u koji je uloženo 46 milijuna funti. Smješten je uz južnu obalu rijeke Tyne i do njega, baš kao i do Tate Modern u Londonu, može se doći novim, spektakularnim Milenijskim mostom, a smješten je također u bivšem industrijskom objektu. Baltic Flour Mill, nekadašnji mlin, građen u stilu Art Deco, preuređen je u najelegantniju britansku umjetničku tvornicu. U toj će tvornici umjetnici iz svih dijelova zemaljske kule raditi i izlagati. Na nekadašnji industrijski objekt podsjeća još jedino ime Baltic, sve ostalo arhitekt Dominic Williams, koji je sa svojim timom pobijedio na natječaju za adaptaciju mlina 1994. godine, pretvorio je u šest katova s pet galerijskih prostora od ukupno tri tisuće četvornih metara, niz atelijera, predavaonicu-kinodvoranu, knjižnicu, medijski centar i arhiv za studij suvremene umjetnosti.

Izvanredna arhitektura

Većina je uporabljena materijala prirodna: na ulazu nas dočekuje tamni pod od velškoga škriljevca, a u ostalim katovima hodamo po daskama od švedske borovine. Uz osnovnu strukturu od cigle glavni je materijal aluminij, korten i mnoštvo stakla. Svi su zidovi bijeli, jer umjetnička djela unose boju i sadržaj. Najnovija tehnološka postignuća omogućuju optimalnu rasvjetu. Svaki je detalj izvanredno dizajniran. Prozračnim se dizalom penjemo do elegantnog restorana na šestom katu, s kojega se pruža pogled na prekrasne mostove i grad. Komunikacija vanjskog i unutrašnjeg prostora dinamična je, tako da čak i iz toaletnih prostorija posjetitelji imaju izvrstan pogled. Ali prostori, koliko god sjajni bili i veličanstveno oblikovani, ne bi ništa značili bez dobro osmišljena programa. Za to se pobrinuo šveđanin Sune Nordgren, direktor Baltica. Prva izložba pod nazivom B.Open predstavlja umjetnike različitih stilova, čija su djela nastala specifično za ovaj prostor. Američki umjetnik Chris Burden izložio je modele mostova na rijeci Tyne napravljenih od Meccano elemenata. Jedan od tih mostaova postavljen je tako da, gledajući model, kroz staklenu stijenu galerije vidimo i stvarni most iz 19. stoljeća. Belgijski umjetnik Carsten Heller instalirao je svjetlosnu skulpturu, Katalonac Jaume Plensa pretvorio je jednu galeriju u golemi instrument u kojemu posjetitelji udaraju u devet parova gongova. On je također izveo narudžbu za osam klupa na kojima su urezani citati iz poezije Williama Blakea.

slika slika

Raznovrsni sadržaji

Premijerno se prikazuje i film Jane i Louise Wilson iz Newcastlea o međunarodnom projektu lansiranja svemirske rakete u Kazahstanu.

Londonski umjetnik Julian Opie sudjelovao je u dizajnu interijera, ali je također svojim karakterističnim stilom jednostavna grafizma oslikao zidove i pod galerije muškim i ženskim likovima.

Podsjećajući nas na nekadašnju funkciju zgrade, Japanac Tatsumi Orimoto izveo je performans o temi kruha. Sve u svemu, Baltic se na početku predstavio kao živ, zanimljiv umjetnički centar sa čudesno lijepim galerijama, u kojima će svakoga mjeseca izlagati novi umjetnici. Neopterećen stalnim postavom Baltic će umjetnicima pružiti uvjete za rad i izložbe o kojima su do sada mogli samo sanjati, a intenzivni obrazovni program već je u tijeku. Ulaz je slobodan, a oni koji za sada ne mogu doći u Gateshead i Newcastle te uživati u nizu kulturnih atrakcija i novoj arhitekturi mogu pogledati web-stranice: www.balticmill.com ili www.gateshead.gov.uk. Kada se sljedeće godine u neposrednoj blizini Baltica dovrši glazbeni centar po projektu Normana Fostera, elegantnim Milenijskim mostom poteći će još veće rijeke znatiželjnih posjetitelja.

Flora Turner Vučetić

Vijenac 223

223 - 19. rujna 2002. | Arhiva

Klikni za povratak