Vijenac 223

Opera

METROPOLITAN

Polukoncertni Parsifal u katedrali

METROPOLITAN

Polukoncertni Parsifal u katedrali

slikaLuzern Potkraj kolovoza Koncertna katedrala na Festivalu u Luzernu ugostila je iznimne izvođače: Orkestar mladih Gustav Mahler, ženske glasove iz Zbora Arnold Schoenberg, muške glasove iz Praškog filharmonijskog zbora te soliste kojima je dirigirao Claudio Abbado. Na programu je bila polukoncertna izvedba Wagnerova Parsifala. Premda su kritičari sitničavo isticali povremenu nesigurnost mladog orkestra i jednoličnost nekih solista (Albert Dohmens kao Amfortas), morali su priznati da je ovakav sastav bio idealan za izvedbu Parsifala. Ženski zbor je oduševio, a napose su uspjele bile solističke uloge Parsifala, kojeg je pjevao Robert Gambill, i Kundry, koju je pjevala Violeta Urmana. Kritičari su isticali baršunastu boju tenora Roberta Gambilla, hvalili neospornu čistoću njegova pjeva, a posebno su naglašavali besprijekornu deklamaciju. Jasna deklamacija, jasnoća fraziranja te emocionalna profinjenost bile su kvalitete koje su kritičari isticali kod mezzosopranistice Violete Urmana, a ona je publiku, osim toga, osvojila simpatičnošću kojom je prezentirala svoj lik.

Junak Jamie Allen, Max iz Freischutza

slikaSydney Premijerna izvedba Freischutza Carla Marije von Webbera u Australskoj operi početkom rujna mogla je vrlo lako doživjeti fijasko. Pjevač u naslovnoj ulozi iznenada se razbolio, a do njegove zamjene nije se moglo doći. Stoga je za ulogu Maxa uskočio tenor Jamie Allen, koji je tako zaslužio naslov heroja u opernom kontekstu i izvan njega. Pjevao je iz rupe za orkestar, ali se tako dobro držao da su kritičari poželjeli čuti ga za mjesec dana, do kada bi se doista mogao posvetiti ulozi Maxa. I ostali su solisti bili izvrsni, osobito Margaret Medlyn kao Agathe, Shu Cheen Yu kao Annchen i Jan-Hendrik Rootering, koji je bio impresivan Kaspar. No uspjehu praizvedbe najviše je pridonio dirigent Patrick Summers, koji je s tolikim razumijevanjem predstavio Weberovu partituru da se činilo kako joj doista ne treba ništa dodati ni oduzeti. Pohvale je dobila i Christine Mielitz, producentica koja je romantičnu dramu iz Freischutza predstavila u obliku neugodna sna. Premijera je, zbog okolnosti, imala slabosti, ali su i gledatelji i kritičari prepoznali izvornu ideju i veliki trud protagonista.

Opera prema motivima Andersenove priče

Salzburg Potkraj Slazburškog festivala prikazana je monumentalna opera Djevojčica sa šibicama suvremenoga skladatelja Helmuta Lachenmanna. Operu je izveo golemi ansambl: veliki orkestar s nekoliko vokalno-instrumentalnih grupa koje su iz publike sudjelovale u izvedbi. Lachenmannova nepredvidljiva glazba (šapati, lupkanje, tapkanje, škripanje) nije se toliko oslanjala na izvornu priču Hansa Christiana Andersena, koliko je u nju htjela uvući publiku. Svakoga gledatelja i slušatelja htjela je staviti na mjesto djevojčice sa šibicama. To vrlo zahtjevno djelo izveli su Southwest Radio Symphony Orchestra pod dirigentskim vodstvom Sylvaina Cambrelinga, soprani Eiko Morikawa i Nicole Tibbels te pijanisti Yukiko Sugawara i Tomoko Hemmi, svirač japanskog instrumenta sho Mayumi Miyata te sam skladatelj koji se povremeno pojavljivao u ulozi naratora. Djevojčica sa šibicama pretvorena je u operu tek nedavno, ali je Lachenmann prije Salzburga s njom već nastupio u Hamburgu, Stuttgartu i Parizu.

Tučnjava tijekom probe mjuzikla

slikaPariz Krajem kolovoza nasilno je prekinut niz od nekoliko izvedbi mjuzikla The Full Monty. Naime, tijekom jedne probe glumac Pierre Cosso žalio se na buku iza pozornice. Nakon svađe proradile su i šake, tako da je na kraju Cosso hospitaliziran sa slomljenim nosom, a producenti su mu zabranili da nastupa sljedećih dvanaest dana. Zauzvrat, Cosso je podigao tužbu protiv svog kolege, glumca Christiana Mulota. Inače, The Full Monty, mjuzikl koji je od istoimenog filma preuzeo temu o nekolicini nezaposlenih mladića koji odluče zaraditi striptizom, do sada je izvođen u prepunim dvoranama, a 2001. godine nagrađen je Nagradom Moliere za najbolju komičnu predstavu. U Parizu se trebao prikazivati do 15. rujna.

Irena Paulus

Vijenac 223

223 - 19. rujna 2002. | Arhiva

Klikni za povratak