Vijenac 222

Likovnost

Filatelija

Mendulice i Rosaline

Autor: Orsat Franković, dizajner

Filatelija: Motivi prigodnih maraka

Mendulice i Rosaline

Autor: Orsat Franković, dizajner, veličina: 27,66 x 40,20 mm, naklada 700 000, datum izdanja: 13. 7. 2002.

Razlikujemo dvije osnovne tehnike izrade čipke — šivana čipka, odnosno čipka iglom, i čipka na batiće. Najpoznatije zemlje — proizvođači čipki u Europi jesu Belgija, Francuska, Italija, a i Hrvatska je u povijesti toga umijeća imala značajno mjesto.

slika slika

Na Pagu, otoku hrvatske čipke, čipkarski posao zove se »teg« (trud, naporan rad). Šivana paška čipka nije se mijenjala do kraja XIX. st. i varira u neiscrpnom, strogom bogatstvu oblike »mendulice«, »kolumbariće«, »listačiće«, dobivene najprije rasporom i opšivanjem platna, a od XX. st. raskida se veza s platnom i opšiva se sama struktura niti. Pag je, u dijalogu posebno s Venecijom, stoljećima sačuvao svoju renesansnu proizvodnju i teško može odrediti koliko je utjecaja stizalo iz svijeta, a koliko je autohtonih hrvatskih poticaja s Paga i iz ostalih hrvatskih gradova i samostana emitirano u svijet. Na marci je prikazan detalj paške čipke i način njezine izrade.

Čipka iz Liedekerkea, kojom Belgija predstavlja svoju prastaru tradiciju čipkarskog umijeća, potječe još iz XIV. i XV. stoljeća. Po cijeloj zemlji, u samostanima i školama, djevojke su uz čitanje i pisanje učile i čipkarstvo. 1844. godine župnik u Liedekerkeu osnovao je čipkarsku radionicu koja je postala vodeće središte proizvodnje »briselske aplicirane čipke«. Specijalnost Liedekerkea je proizvodnja čipke »Rosaline«, koja je prikazana na ovoj belgijskoj marci. 1922. škola je nepovratno prestala s radom. Za uspomenu na plemenit i mukotrpan posao tisuća anonimnih ruku, u Liedekerkeu je pred gradskom vijećnicom podignut spomenik čipkarici.

Autorica teksta objavljenog u letku koji prati izdanje je Željka Čorak.

Goran Ivaniš

Vijenac 222

222 - 5. rujna 2002. | Arhiva

Klikni za povratak