Vijenac 222

Likovnost

Stota obljetnica rođenja arhitekta Zdenka Strižića (1902–2002)

Izvan modernističke dogme

Strižićeva arhitektura nikada nije bila izvan ljudskog mjerila, pomno balansirajući između idealne forme i konkretne funkcije. Konstrukcija je zgrade prikrivena i umotana u materijal samo koliko je estetski nužno, a svjetlo što prodire u unutrašnjost (velike staklene stijene ili nadsvjetlo) najvažniji je element gotovo svih Strižićevih građevina iz kasnog razdoblja inozemnog djelovanja

Stota obljetnica rođenja arhitekta Zdenka Strižića (1902–2002)

Izvan modernističke dogme

Strižićeva arhitektura nikada nije bila izvan ljudskog mjerila, pomno balansirajući između idealne forme i konkretne funkcije. Konstrukcija je zgrade prikrivena i umotana u materijal samo koliko je estetski nužno, a svjetlo što prodire u unutrašnjost (velike staklene stijene ili nadsvjetlo) najvažniji je element gotovo svih Strižićevih građevina iz kasnog razdoblja inozemnog djelovanja

slikaU našem velikom i bogatom arhitektonskom adresaru i pamćenju, između imena sedamdesetak aktivnih protagonista moderne zagrebačke i hrvatske arhitekture između dva svjetska rata nalazi se kao trajna vrijednost visoko pozicioniran opus Zdenka Strižića. Arhitekt koji je nastavio širiti postulate moderne funkcionalističke arhitekture i izvan naših granica, Strižić je velik dio svog djelovanja usmjeravao na pedagošku djelatnost, smatrajući kako je svrha arhitekture stvaranje prostora koji u prvom redu služe čovjeku i njegovim fiziološkim, emotivnim i psihičkim potrebama, a ne stvaranje novih, u praksi teško primjenjivih, utopističkih formi.

Rođen u Bjelovaru 1902. godine, Strižić nakon mature na I. realnoj gimnaziji u Zagrebu odlazi 1921. na studij arhitekture na Visoku tehničku školu u Dresden (do 1923) i Berlin (1924-1926), gdje je 1926. i diplomirao kod prof. Hansa Poelziga, tadašnjeg europskog autoriteta protomoderne i moderne arhitekture. Kako je u to doba postojao pristojan (građanski) običaj da se mladim darovitim i obrazovanim ljudima odmah daju šanse i otvaraju vrata za veće poslove, tako i Strižić (kao i mnogi zagrebački mladi moderni arhitekti koji su se školovali i radili u vodećim ateljeima Europe u drugoj polovici dvadesetih i prvoj polovici tridesetih godina 20. stoljeća, npr. Ibler, Neumann, Weissmann, Zemljak itd.) nakon završene majstorske škole kod Poelziga na Umjetničkoj akademiji u Berlinu (1926-28) postaje njegov bliski stalni suradnik-konzultant (1928-31), što mu je omogućilo dalji samostalni projektantski i urbanistički rad u Berlinu (1931-33).

Rano prepoznati talent

slikaJoš za boravka kod Poelziga, 1927. projektira urbanizaciju naselja Spandau s posebnim osjećajem za nove, rastuće urbane i industrijske potrebe, a 1933. samostalno radi na projektu regulacije Stockholma. Iz tog doba (1930-33) datiraju neki od njegovih najzapaženijih i nagrađivanih projekata na međunarodnim natječajima, u europskim razmjerima: kazalište u Harkovu, regulacija Zagreba (vidi grad kao integralni organizam koji se širi prema jugu i naznačuje prijelaz na desnu obalu Save; i danas važna podloga za studij i pristup urbanom tkivu Zagreba!), osnova za parcelaciju stambenog naselja dvojnih vila Vrhovec u Zagrebu, Pedagoška akademija u Kasselu, krematorij u Grazu i muzej u Malmöu. Njegov je najveći međunarodni uspjeh projekt kazališta u Harkovu (1930), gdje između stotinu i četrdeset arhitekata iz cijeloga svijeta osvaja jednu od tri jednakovrijedne prve nagrade (ex equo). Taj je projekt i iz današnje perspektive neosporno ne moderan, nego suvremen, pokazujući kako se arhitekt velika formata i kreativne vizije otkriva po tome što njegovi projekti niti danas ne zastarijevaju, noseći potencijal prilagodbe potrebama suvremenog čovjeka. U svakom detalju tretmana prostora i masâ volumena te rasporedu staklenih stijena, kazalište u Harkovu moglo bi se uredno podmetnuti kao projekt iz sedamdesetih ili čak devedesetih godina 20. stoljeća!

Po povratku u Zagreb 1933. godine otvara vlastiti arhitektonski atelijer, u kojem se posvećuje urbanističkom planiranju i projektiranju radničkog stambenog naselja Prve hrvatske štedionice na Trešnjevci u Zagrebu. Iako građeno vrlo ekonomično, s jasno provedenim sustavom nizova kuća tipske gradnje, to naselje pokazuje visoku razinu stanovanja za ono vrijeme i potrebe stanovnika: to su jednokatni nizovi obiteljskih kuća uskih uličnih pročelja, volumena što idu u dubinu parcele, s malim vrtom ispred i većim zelenim prostorom iza kuća (povrtnjak, voćnjak). Tridesetih godina sudjeluje na natječajima za Zakladnu i Kliničku bolnicu na Šalati, Židovsku bolnicu u Zagrebu, Narodni sanatorij za TBC u Beogradu, Sokolski dom u Zagrebu, regulaciju Kaptola, Dolca i Vlaške ulice u Zagrebu, Željezničarsko naselje u Sarajevu, regulatornu osnovu Sušaka (suvremene vizije prilagođene specifičnoj konfiguraciji terena), regulatornu osnovu Novog Sada te 1938. izvodi pregradnju i proširenje hotela »Excelsior« u Dubrovniku i zanimljivu stambenu zgradu na Ribnjaku 38 u Zagrebu, koja je idejnim tretmanom uličnoga pročelja također anticipirala arhitekturu kasnijih desetljeća.

Svestrano djelovanje

Godine 1946. izabran je na Arhitektonskom odjelu tadašnjeg Tehničkog fakulteta u Zagrebu za profesora na katedri Projektiranje, i u razdoblju do 1956. nositelj je kolegija Elementi projektiranja, Arhitektonske kompozicije, Projektiranje II, III, Povijest arhitekture najnovijeg doba i Povijest građevina te predstojnik Katedre za arhitektonsko projektiranje (1947-56) i predstojnik Zavoda za projektiranje građevina (1956). Gostovao je kao profesor predavač i predavao na visokim arhitektonskim školama i fakultetima u Grazu, Münchenu, Braunschwiegu (osnivač je treće katedre za projektiranje), Ateni, Karlsruheu, Londonu, Cambridgeu i Aberdeenu (Australija). Pedesetih godina ujedno nastavlja i vrijednu projektantsku djelatnost: za most Sušak-Rijeka s okolicom, generalni plan Plitvičkih jezera s hotelskim i ugostiteljskim paviljonima i za paviljone Studentskog doma na Laščini u Zagrebu. Od 1956-61. godine profesor je na Sveučilištu u Melbourneu u Australiji, gdje na zemaljskom natječaju za Australian House dobiva prvu nagradu (kao strani arhitekt), uz hvalospjeve stručne australske kritike da je uspio bolje pogoditi australski tip i karakter kuće od domaćih arhitekata. Njegov se projektantski rad od 1956. odvija isključivo u inozemstvu. Šezdesetih godina nastavlja pedagošku, publicističku i projektantsku djelatnost u Njemačkoj (Braunschwig), započevši raditi na opsežnim studijama zračnih luka, što poslije i objavljuje u časopisu »Architectural Design« (1967). Kao iznimno cijenjeni pedagog i arhitekt dobiva u Njemačkoj neke izvrsne poslove i vrijedne nagrade na natječajima tijekom druge polovice šezdesetih i prve polovice sedamdesetih godina. Bavio se i umjetničkom fotografijom snimajući motive starog Zagreba (monografija Svjetla i sjene, 1955).

Arhitekt s karizmom

slikaZapamćen kao predavač finih manira i ugodna, smirena izlaganja te profesor koji je sustavno izdavao svoje odlične bilješke i skripta gdje god da je predavao (Zagreb, Njemačka, SAD, Australija), Zdenko Strižić pokazao je veliki kreativni potencijal i osjećaj za specifične potrebe i ograničenja svakog arhitektonskog i urbanističkog zadatka kojeg se prihvaćao, stvarajući za budućnost, izvan uskih stilsko-vremenskih kategorija modernističke dogme. Umro je 1990. godine u Hannoveru.

Strižićeva arhitektura nikada nije bila izvan ljudskog mjerila, pomno balansirajući između idealne forme i konkretne funkcije. Svaki arhitekt koji je u svojem opusu uspio izbjeći mišlenovski predimenzionirane volumene od tona armiranog betona, kamenih ili mramornih ploča automatski mi je simpatičan, a Strižićev njemački i australski dio opusa svjedoči o kontinuitetu ne samo moderne arhitektonske misli nego i o originalno apsorbiranu i pomno odnjegovanu naslijeđu F. L. Wrighta i Miesa van der Rohea (opusi obojice arhitekata nakon 1945, posebno Miesov njemački dio poratnog opusa). Konstrukcija je zgrade prikrivena i umotana u materijal samo koliko je estetski nužno, a svjetlo što prodire u unutrašnjost (velike staklene stijene ili nadsvjetlo) najvažniji je element gotovo svih Strižićevih građevina iz kasnog razdoblja inozemnog djelovanja.

Iako je u sedamdesetim godinama Strižić u Zagreb dolazio tek u nekoliko navrata kao gost predavač na Arhitektonski fakultet, 1975. godine dodijeljena mu je nagrada Viktor Kovačićza životno djelo s područja arhitekture.

Iva Körbler

Vijenac 222

222 - 5. rujna 2002. | Arhiva

Klikni za povratak