Vijenac 222

Opera

DVD opera

Halucinogeno sjećanje

Jacques Offenbach, Les contes d’Hoffmann (Hoffmannove priče)

DVD opera

Halucinogeno sjećanje

Jacques Offenbach, Les contes d’Hoffmann (Hoffmannove priče), Arthaus Music, 120 minuta

Nakon što je iza sebe imao veliko iskustvo u oblikovanju različitih glazbeno-scenskih djela, Jacques Offenbach (1819-1880) okušao se u komponiranju prave velike opere. Nadahnut dramom Michaela Carréa i Julesa Barbiera Hoffmannove priče, nastalom po motivima priča njemačkog književnika, kompozitora i slikara Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna (1776-1822), Offenbach se posvetio skladanju istoimene opere. U libretu koji je napisao Jules Barbier različite priče prikazane su kao epizode sjećanja glavnog junaka Hoffmanna na žene koje je volio. Prerana smrt spriječila je Offenbacha u dovršenju djela — umro je u potpunosti napisavši samo prva tri od predviđenih pet činova. Operu je dovršio Ernest Guiraud (1837-1892). Povijest izvedbe Hoffmannovih priča govori o mnogobrojnim rezovima i adaptacijama koje su potrajale stotinjak godina kada su, zahvaljujući i otkriću izvornog libreta, muzikolozi oblikovali operu koja je najbliža Offenbachovoj izvornoj zamisli.

Fascinantna atmosfera

Romantička fantastična opera Hoffmannove priče posjeduje fascinantnu atmosferu iskričava ritma, blistavih, čarobnih melodija i krajnje elegancije, čemu i zahvaljuje svoju dugovječnost na opernim pozornicama. Viđenje Hoffmanovih priča redatelja Louisa Erla donosi novo iščitavanje i temelji se na obradi američkog muzikologa Micahela Kaya, no prezentirane su na način koji odskače od većine koje smo imali priliku vidjeti na opernim pozornicama. Hoffmann — pjesnik, glazbenik i filozof, nađe se zarobljen u nekoj vrsti zatvora debelih zidova u kojem se nalaze i mutirane inkarnacije ljudi koji su pridonijeli njegovu moralnom i kreativnom padu. Hoffmannovo ludilo, delirij, ili noćna mora? Za svaku od tih tvrdnji postoje argumenti.

Kostimografija vrlo dobro dočarava širok spektar likova i kreće se od elegancije visoke mode do bolesničkih pidžama. Solističke interpretacije vrlo su dojmljive. Uvjerljiv Daniel Galvez-Vallejo (Hoffmann), impresivni belgijski bas — bariton José Van Dam u četverostrukoj ulozi zločinca, Antonia baršunastog glasa slavne Barbare Hendricks, blistave glasovne visine Natalie Dessay (Olympia), osjećajna Belle nuit, ô nuit d’amour Brigitte Balleys i Isabelle Vernet... Teško je izdvojiti ponajbolje jer je svaki interpret imao priliku iskazati kako svoje pjevačko tako i glumačko umijeće. Orkestrom Opera national de Lyon ravnao je Kent Nagano.

DVD slika i zvuk visoke su kvalitete, a redatelj snimke Pierre Cavassilas kamerom nakratko, prije samog početka opere, skakutavo luta garderobama protagonista, prikazuju nam i dijelove njihove pripreme (stavljanje vlasulja, oblačenje kostima...) što potencira halucinogeni efekt miješanja realnosti i snoviđenja postignut na pozornici.

Goran Ivaniš

Vijenac 222

222 - 5. rujna 2002. | Arhiva

Klikni za povratak