Vijenac 219

Glazba

CD klasika

Virtuozna izvedba Bjelinskog

Crystal Records CD 735, Michael Edwards, clarinet

CD klasika

Virtuozna izvedba Bjelinskog

Crystal Records CD 735, Michael Edwards, clarinet

Američkoga klarinetista Michaela Edwardsa zagrebačka je publika upoznala prije nekoliko godina na nastupu u Lisinskom kao sjajna interpreta koncerta za klarinet i orkestar Brune Bjelinskog. Edwardsova očaranost Bjelinskijevim skladateljskim opusom nije se zaustavila samo na jednom djelu, a ni na tome da njegove kompozicije svira samo za gostovanja u Hrvatskoj. Realizirajući kompaktnu ploču s pijanistom Timothyjem Bachom, Edwards je, uz poznate skladbe za svoj instrument iz pera Saint-Saënsa, Martinua, Rabauda i Ladmiraulta, uvrstio na nju i sonatu za klarinet i glasovir Brune Bjelinskog. To u nas posljednjih godina nažalost rijetko izvođeno djelo Bjelinski je napisao u kasnijoj skladateljskoj fazi, 1966 (objavljeno je u Musikverlag Hans Gerig), i ono je uzorak njegova zrelog skladateljskog stila, koji obilježuju klasična pročišćenost fakture, ritmička kompleksnost i nadahnuta melodičnost. Zahvaljujući Michaelu Edwardsu, sonata Brune Bjelinskog zaživjela je na ovoj kompaktnoj ploči, kao sastavni dio pomno odabranih skladbi za klarinet i pokazala da se zahvaljujući svojim glazbenim odlikama može svrstati među najljepše skladbe klarinetističkog repertoara. Michael Edwards i Timothy Bach izvode je s mnogo pravog osjećaja za specifičnosti Bjelinskijeva glazbenog izričaja, s posebno fino naglašenom pjevnošću melodijskih linija u prekrasnom drugom stavku (Andante). Suptilna igra dionica klarineta i glasovira, prema mišljenju samog Michaela Edwardsa, svrstava taj stavak među najljepše stranice napisane za klarinet.

Krunska ostvarenja

Spomenuta kompaktna ploča predstavlja američkog glazbenika kao interpreta vrlo virtuozne klarinetske literature. Uz sonatu manje poznata francuskog skladatelja iz prve polovice 20. stoljeća, Paula Ladmiraulta, te kasnu Martinuovu sonatu za klarinet iz 1956, ljubitelji komorne glazbe moći će na njoj čuti i blistavo virtuozni Solo de concours, op. 10, Henryja Rabauda (koji se godinama svirao kao obvezatna natječajna skladba na Pariškom konzervatoriju), te jednu od krunskih ostvarenja klarinetističkog repertoara, izrazito virtuoznu Sonatu za klarinet uz pratnju glasovira, op. 167, Camillea Saint-Saënsa.

Nedostatno afirmirana

Snimke (tehnički vrlo kvalitetne) zabilježene na ovom CD-u otkrivaju Michaela Edwardsa kao prvorazredna glazbenika-virtuoza, ali i umjetnika koji s dubokim razumijevanjem i ljubavlju tumači odabrana djela. Edwardsova otvorenost prema manje poznatim skladbama i autorima, poput Ladmiraulta ili Bjelinskog, kao i želja da stalno obogaćuje vlastiti repertoar, ovim se CD-om otkriva širem krugu ljubitelja klasične glazbe kao važno obilježje njegova umjetničkog personaliteta. Edwards je pravi virtuoz koncertant, koji je nakon ranih angažmana na mjestu prvoga klarinetista u Montrealskom simfonijskom orkestru i Kanadskom komornom ansamblu nastavio karijeru solista, pa već godinama koncertira i ostvaruje snimke, prezentirajući svoj bogati solistički repertoar zasnovan na glazbi devetnaestoga i prve polovice dvadesetoga stoljeća. Zahvaljujući njegovoj umjetničkoj znatiželji i angažiranosti, inozemna je javnost, posebice američka, imala prilike čuti mnoge još nedostatno afirmirane skladbe, uključujući i one iz opusa Brune Bjelinskog.

Valja naglasiti da su izdanja inozemnih diskografskih kuća sa zabilježenim skladbama hrvatskih autora i u izvođenju inozemnih glazbenika prava rijetkost. Zato na njih valja posebno upozoriti!

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 219

219 - 25. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak