Vijenac 219

Književnost

Priručnici

Lektiro, ja te volim!

Lektira na dlanu 2, repetitorij književnosti za srednje škole, Od realizma do postmoderne, Dean Duda, Slaven Jurić, David Šporer, Andrea Zlatar, Sysprint, Zagreb, 2002.

Priručnici

Lektiro, ja te volim!

Lektira na dlanu 2, repetitorij književnosti za srednje škole, Od realizma do postmoderne, Dean Duda, Slaven Jurić, David Šporer, Andrea Zlatar, Sysprint, Zagreb, 2002.

Realizam i naturalizam

Kao što i sam naslov knjige kaže, Lektira na dlanu repetitorij je književnosti za srednje škole, a ovaj, drugi, svezak pokriva književna razdoblja od realizma do postmoderne. Prvi dio knjige je posvećen realizmu i naturalizmu, a započinje uvođenjem i objašnjavanjem pojmova realizam i naturalizam, temeljnih postavki realizma kao književnog razdoblja i naturalizma kao svojevrsne struje unutar samog realizma. Uvod se nastavlja presjekom realističkog književnog stvaralaštva u različitim europskim književnostima, između ostaloga i u Hrvatskoj. Sama djela obrađena su tako da je prvo napisana kratka biografija autora koja uključuje crtice iz autorova života, objašnjava povijesnu sredinu u kojoj je živio, autorov stil, motive i popis autorovih djela. Nakon toga slijedi sažetak fabule romana, i detaljna analiza likova, kompozicije, jezika i pripovjedača, te se ističu one osobine djela koje ga čine dijelom književnosti realizma. Od domaćih autora obrađeni su Šenoa, Gjalski, Kumičić, Kovačić, Novak, Kozarac i Kranjčević, a od stranih Stendhal, Balzac, Flaubert, Gogolj, Turgenjev, Dostojevski, Tolstoj i Zola.

Modernizam i postmodernizam

Drugi dio knjige također započinje uvodom, ovaj put uvodom u modernizam. Potom slijedi komparativna analiza razvoja poezije, proze i drame, kao i pravaca unutar književnosti. Zanimljivo je prikazana promjena poetike tradicionalnih načina umjetničkog izražavanja ili njihovo potpuno odbacivanje i nastanak novih. Taj uvod različit je od prvoga po opsegu, jer objašnjava više razdoblja koja čine epohu koja još nije gotova, pod čijom sjenom i dan-danas živimo. Izvrsna je usporedba procesa građenja realističkog i modernističkog romana, i mijena svrhe književnosti u realizmu (kritika društva) i modernizmu (umjetnost radi umjetnosti). Također možemo pratiti razvoj drame do stupnja na kojem je i danas. Nakon vrlo temeljita teorijskog pretresa dobivamo priliku praktično doživjeti modernizam analizama djela (koliko god to može biti praktično s obzirom na pretpostavku da osoba koja ovu knjigu drži u rukama ili nije pročitala lektiru ili je se ne sjeća dovoljno dobro, što se svodi na isto) i podatke o njihovim piscima. Modernizam obuhvaća neusporedivo raznolikiji i veći raspon književnih vrsta, dok je u realizmu dominantan roman, pa je tako i broj obrađenih modernističkih djela znatno veći od onog u realizmu. Tu se nalaze neka od imena u poeziji (Baudelaire, Šimić, Ujević, Poe), a njihov opus je dobro objašnjen, i s formalno-stilskog, i s književno-teoretskog aspekta. Što se romana tiče, mislim da je ova knjiga dar s neba svima koji nikad nisu uspjeli pročitati Joyceova Uliksa, jer je ovdje zaista izvrsno obrađen... Osim Joycea, ovdje ćete naći i Hemingwaya, Orwella, Pavličića, Salingera, Camusa, Bulgakova i zaista još mnoge. Na kraju priručnika nalazi se još nešto korisno: mali leksikon s definicijama nekih pojmova iz teorije književnosti, filozofije i gramatike, koje čitatelj eventualno nije razumio.

Na kraju

Lektira na dlanu 2 iznimno je koristan priručnik svakom srednjoškolcu, bilo da se priprema za maturu, prijemni ispit, ili jednostavno za sat lektire. Knjiga je vrlo pragmatično složena, tako da započinje uvodom u književno razdoblje i objašnjava zašto je književnost tog doba upravo takva, a ne drukčija. To znatno olakšava čitanje jer omogućava čitatelju bolje razumijevanje komentara. Sami komentari također su napisani i složeni tako da omogućavaju maksimalno razumijevanje i pisca (biografske bilješke iznimno su korisne jer uključuju sve sfere autorova života, pa čitatelj doživljava autora kao osobu, a ne samo kao ime na papiru) i njegova djela. Važni pojmovi tiskani su krupnijim fontom, a definicije i značenja onih kompliciranijih čitatelj će naći u leksikonu na kraju knjige. Kvaliteta priručnika leži u mnogim usporedbama nekog djela sa drugima iz istog književnog razdoblja, djelima iz ranijih i djelima iz kasnijih razdoblja, što nam pomaže da djelo o kojem čitamo bolje smjestimo u njegovo vlastito književno razdoblje.

Čini mi se da je čitanje lektire, pored rješavanja zadataka iz matematike, najgora noćna mora svakom učeniku, koliko god bile zanimljive knjige s tog popisa. Uz ovaj priručnik, ni to više ne mora biti tako strašno.

Bojan Glavašević

Vijenac 219

219 - 25. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak