Vijenac 219

Fotografija

U FOKUSU

Australska umjetnost u Dubrovniku

U FOKUSU

Australska umjetnost u Dubrovniku

Australski fotograf Sandy Nicholson i pisac Chris Johnston, obojica pripadnici mlađe generacije, predstavit će se u Dubrovniku izložbom Suburban Fetish (Fetiš predgrađa). U organizaciji kustosice Branke Stipančić ta je izložba dio opsežnije izložbe australske suvremene umjetnosti Connections, koju je zagrebačka publika imala priliku vidjeti u prostorima HDLU-a tijekom veljače ove godine. U njoj je predstavljen veći broj umjetnika koji se služe različitim medijima, od fotografije, performansa, do konceptualne umjetnosti i videoinstalacija. S. Nicholson i C. Johnston uživjeli su se u predgrađa Melbournea te istraživali skriveno ponašanje stanovnika australske suburbije i njihovo neobično i devijantno ponašanje, a svoje konkretne doživljaje prenijeli su slikom i riječju (izložba je nazvana prema istoimenoj seriji fotografija Suburban Fetish iz 1998). Izložba se može pogledati od 17. srpnja do 1. kolovoza u dubrovačkoj Galeriji Otok. Ovu serija fotografija neki uspoređuju s djelima Roberta Mapplethorpa i Nan Goldin koji su se također bavili temom seksualnosti u suvremenom društvu. Pisac Chris Johnston ilustrira svijet predgrađa i fetiša riječima izvađenih iz inteviewa s osobama koje žive takvim načinom života, te ga pokušavaju približiti posjetitelju izložbe.

Moving Pictures u Guggenheimu

U rotondi Muzeja Guggenheim u New Yorku priređena je izložba Moving Pictures (može se pogledati do 12. siječnja 2003) a okuplja radove fotografa koji se datiraju u proteklih dvanaest godina. Tema izložbe prikaz je utjecaja pokretne slike, odnosno filma i videa, na fotografiju od sedamdesetih do kraja 20. stoljeća. Sva djela nalaze se u fundusu Muzeja Guggenheim, a umjetnici su zvijezde Marina Abramović, Vito Acconci, Bruce Nauman, Robert Smithson, Sophie Calle, Sam Taylor-Wood, Cindy Sherman, Kara Walker, Hilla i Berndt Becher, Marrhew Barney, Ana Mendieta, Pierre Huyghe, William Kentridge. U spektar izložbe uključeni su mladi autori, neki od vodećih ličnosti umjetničke scene sedamdesetih. Koncept je izložbe kronološka prezentacija nekih od ključnih djela koja se bave vizualnim medijima kojima je svojstveno reproduciranje.

Modernizam Edwarda Westona

»Osjećam da sam bio više dirnut glazbom, književnošću, skulpturom, slikarstvom nego fotografijom«, izjavio je američki fotograf Edward Weston (1886-1958), koji je sebe doživljavao ne samo kao fotografa nego kao potpunog umjetnika. U Washingtonu, u poznatoj The Phillips Collection, otvorena je izložba Edward Weston: Photography and Modernism. Sastoji se od oko sto četrdeset vintage (!) fotografija, te djela Westonovih suvremenika fotografa A. Stieglitza, C. Sheelera, Tine Modotti, te slika A. Dovea, Georgie O’Keeffe, Willema de Kooninga kako bi se upotpunio sadržaj prikaza jednog razdoblja umjetnosti prve polovice 20. stoljeća (kojima se Weston divio). Weston je započeo karijeru kao slikar početkom 1910-ih u Kaliforniji, radeći u maniri piktorijalizma, da bi 1922. otišao u New York. Dvadesetih je pod utjecajem fotografa Margareth Mather i Johana Hagemeyera, koji u njega potiču aktualnost i uzlet prema rafiniranijoj fotografskoj slici. U New Yorku upoznaje A. Stieglitza i dolazi u dodir s njegovim novinama »Camera Work«. U nekoliko navrata tijekom dvadesetih boravi sa svojom ljubavnicom i suradnicom Tinom Modotti u Meksiku, gdje se upoznaje s krugom meksičkih avantgardnih umjetnika, te se tehnički usavršava. Konačno se 1926. seli u San Francisco te istražuje apstrakciju i svijet prirode. Studira stijene, čemprese, bavi se povećanjima u ranijoj fazi, da bi se poslije približio prikazu uzorka i teksture objekta.

Gallimardov Le Gray

Francuski izdavač Editions Gallimard Paris priredio je knjigu o »prvom fotografu Pariza« Gustave Le Grayu pod naslovom Gustave Le Gray, photographe (1820-84) autorice Sylvie Aubenas. Ovu opsežnu monografiju s više od četiristo stranica i tristo pedeset reprodukcija prati i razvoj povijesti fotografije od 40-ih godina 19. stoljeća, dok je fotografija tek u povojima. Le Gray je bio službeni fotograf cara Napoleona III. za kojega je snimao spomenike, a šezdesetih je putovao na Siciliju, kroz Siriju i Egipat (snima Kario i Aleksandriju). Ova knjiga katalog je izložbe koja je bila postavljena u Biblioth#que Nationale u Parizu do srpnja, a uskoro seli u Muzej Paul Getty u Los Angelesu.

Le Gray je bio nepoznat široj publici do 1995, kada je fotografija Le Grande Vague iz 1857 prodana na aukciji za pet i pol miliona franaka. Svoju karijeru započinje nakon epizode slikarstva i boravka u Rimu. Istražuje kemijske procese u svom atelieru, te uspješno portretira aristokraciju i političare. Bavi se pejsažima i lukama, temama koje mu donose priznanje u Francuskoj i Engleskoj. Krajem 50-ih godina 19. stoljeća snima svoja najpoznatija djela.

Autori tekstova su Sylvie Aubenas (kustosica Odjela za grafiku i fotografiju Bibliotheque Nationale), A. Cartier-Bresson, B. Jobert, H.Zerner.

Iva Brezovečki-Biđin

Vijenac 219

219 - 25. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak