Vijenac 218

Glazba

CD soundtrack

Posveta Williamsu

Star Tracks, pogrešno napisan naslov televizijske serije i filma Star Trek, ispisan je kao naslov soundtracka s očitom namjerom da asocira na znanstvenofantastične filmove.

CD soundtrack

Posveta Williamsu

Star Tracks, pogrešno napisan naslov televizijske serije i filma Star Trek, ispisan je kao naslov soundtracka s očitom namjerom da asocira na znanstvenofantastične filmove. No premda je u središtu popularnih svemirskih glazbenih brojeva stavljena tema Alexandera Couragea za televizijsku seriju Zvjezdane staze ostatak CD-a doima se kao posveta radu Johna Williamsa. Tako se sintetski Introduction koji je (kao i završni broj Conclusion) samo za tu prigodu od specijalnih efekata sastavio skladatelj Frank Proto, iz piú pianissima u velikom dinamičkom zaletu zaustavlja na vrhuncu — popularnoj glavnoj temi filmskog serijala Ratovi zvijezda.

Broj Star Wars: Main Title osim glavne teme iz Ratova zvijezda sadrži i temu princeze Leie, kao i natruhe glazbe iz završne scene za ceremoniju dodjele priznanja. Daljim slušanjem prepoznaje se Williamsova sklonost da sve svoje lirske teme započne uzlaznim skokom za sekstu (dominanta — treći stupanj). To se čuje u temi princeze Leie u drugom broju, zatim u jednoj od najljepših i melodijski najrazrađenijih Williamsovih tema, temi Lukea i Leie (četvrti broj), i u ljubavnoj temi Indiane Jonesa (središnji dio šestog broja Raiders of the Lost Ark: The Raiders’ march).

Kada smo već u tim temema zapazili svojevrsnu skladateljsku maniru, moramo reći da u nekim drugim lirskim temama, kao što su glavna tema iz filma Bliski susreti treće vrste te tema odlaska i glavna tema iz filma E. T. — došljak iz svemira, uzlazne sekste na početku nema. No i Bliski susreti treće vrste i E. T. drukčiji su tip znanstvenofantastičnog filma. U njima nema romantične bajkovitosti, niti su to pustolovni filmovi. To su filmovi o pravim izvanzemaljcima, odnosno filmovi koji (premda kroz izmišljenu priču) govore o realnoj mogućnosti susreta s došljacima iz svemira. Zato se u E. T.-u i Bliskim susretima treće vrste Williams igra praznim intervalima: čistom kvartom (skok u subdominantu dominira glavnom temom Bliskih susreta treće vrste) i čistom kvintom (skok u dominantu istaknut je u glavnoj temi filma E. T.), a ne započinje ove teme tipičnom, alikvotima bogatom uzlaznom sekstom.

Svaki ponovni susret s Johnom Williamsom otkriva još jedan novi sloj njegove zanimljive, popularne i — očito — umjetnički pozorno osmišljene glazbe. Inače, na soundracku se brojevi logično nadovezuju jedan na drugi, pa se i glazba drugih autora zvučno uklapa u cjelinu. A osim lirskih tema na CD-u stoji i dramatska glazba Johna Williamsa: snažni Imperijalni maršiz filma Imperij uzvraća udarac, tema Supermana, Raiders’ March iz Otimača izgubljenog kovčega te The Bicycle Chase iz E. T.-a. Unatoč tome što će i u lirskim i u dramatskim brojevima poznavatelji čuti da je riječ o aranžmanima (šteta što nigdje ne piše autor aranžmana), a ne o originalnoj filmskoj glazbi, ovaj bi soundtrack (izvođač je Cincinnati Pops Orchestra pod dirigentskim vodstvom Ericha Kunzela) trebao biti prava poslastica za sve ljubitelje filmskih partitura Johna Williamsa.

Irena Paulus

Vijenac 218

218 - 11. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak