Vijenac 218

Ples

6. festival koreografskih minijatura u Beogradu

Neravnopravna konkurencija

Teško je svemu što je bilo na programu odrediti zajednički nazivnik, no u osnovi je bila želja za plesom i veselje koje ples donosi

6. festival koreografskih minijatura u Beogradu

Neravnopravna konkurencija

Teško je svemu što je bilo na programu odrediti zajednički nazivnik, no u osnovi je bila želja za plesom i veselje koje ples donosi

Osam koreografskih ostvarenja trajanja do deset minuta iz Slovenije i Srbije sačinjavalo je natjecateljski dio ovogodišnjeg, 6. festivala koreografskih minijatura u Beogradu. Istodobno, sredinom svibnja, održana je u Narodnom pozorištu praizvedba baleta Limeni bubanj mlade koreografkinje Isidore Stanišić na glazbu Zorana Hristića i održana mala proslava sedme obljetnice baletnoga časopisa »Orchestra«.

Na Festivalu koreografskih minijatura izražavao se različit pristup i pogled na ples, od čiste klasike, preko suvremenoga plesa do filozofskog pristupa pokretu i minimalističkog kretanja, sa sudjelovanjem široka spektra izvođača, od početnika i amatera do vrhunskih profesionalaca. Konkurencija nije bila ravnopravna. Teško je svemu što je bilo na programu odrediti zajednički nazivnik, no u osnovi je bila želja za plesom i veselje koje ples donosi. Festival je održan u organizaciji Udruženja baletnih umjetnika Srbije na Sceni Raša Plaović Narodnog pozorišta. Ove godine prvi put je održana i Večer koreografa, na kojoj su sudjelovali odabrani koreografi i pobjednici 6. festivala.

Zbog izrečenih različitosti žiriju je bilo teško odlučiti komu dodijeliti nagrade. Žiri je radio u sastavu: glumica Milena Dravić (inače školovana balerina), hrvatska primabalerina Vesna Butorac Blaće, solistica Baleta u Novom Sadu Erika Marijaš, solistica beogradskog Narodnog pozorišta Milica Antić i slovenski baletni prvak Vojko Vidmar kao predsjednik. Dodijeljene su tri nagrade i dvije plakete. Prvu nagradu žiri je odlučio dati Siniši Bukincu za sjajnu izvedbu efektne koreografije pod naslovom Exit of Narcis što je zajedno potpisuju Bukinac i Fred Lasser, Francuz koji privremeno boravi u Sloveniji. Siniša Bukinac zanimljiv je plesač, tehnički i glumački vrlo spreman. Njegova interpretacija vječite teme o Narcisu bila je estetski čista i vizualno privlačna.

Druga je nagrada pripala Gregoru Guštinu i njegovoj vrlo dobroj koreografiji 2 Follow, zasnovanoj na temeljima klasičnog baleta u modernom izrazu, a treća najbrojnijoj plesnoj skupini iz Novog Sada za koreografiju Nade Dražeta Popović i Anđele Pavkov-Avramović Bijelo je... boja?. To je ostvarenje nagrađeno najviše zbog teme što je obrađuje. A tema je veoma aktualna u današnjem vremenu i u svim društvima — droga.

Druga večer odabranih koreografa donijela je, kao i prva natjecateljska, velik raspon prikazanih plesnih tehnika, od čisto suvremene Dalije Aćin do čiste klasike Dušana Trninića. U toj raznovrsnoj lepezi koreografija izdvaja se zanimljivo neoklasično ostvarenje Vladimira Logunova Korijeni. Najveću pozornost privukao je Edward Clug koji je zajedno s Valentinom Turcu otplesao First letter, komad za koji je već osvojio treću nagradu u Japanu. Clug se ponovno dokazao i pokazao da osim odličnih plesačkih ima izvrsne i koreografske kvalitete i zamisli. Inače je poznat da u svoje koreografije unosi duhovitosti i humor, sa spojem dobre tehnike, a to si mogu dopustiti samo najbolji koreografi.

Novu premijeru Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu ostvarila je mlada koreografkinja Isidora Stanišić. Limeni bubanj njezino je prvo predstavljanje na velikoj kazališnoj sceni s velikim baletnim ansamblom. Pitanje je, da li je za prvi takav rad bilo baš nužno posegnuti za tako kompleksnim tekstom kao što je poznato djelo oskarovca Günthera Grassa i pretvoriti ga u balet. Možda je za početak trebala odbrati nešto jednostavnije i pitkije od problema (ne)odrastanja jer za sada tomu još nije dorasla. U dramaturgiji komada bilo je dosta prazna hoda između pojedinih scena, pa je sve mogla skratiti i sažeti. Priča je odveć doslovno ispričana. To je prevelik zalogaj i preteška tema za nedovoljno zrela koreografa. U koreografskom pogledu nije mnogo pokazala, pa je zato skrenula više na put koreodrame, ali ni tu nije bila dosljedna i temeljita.

Mladen Mordej Vučković

Vijenac 218

218 - 11. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak