Vijenac 218

Film

VHS

Mlaka vodica

Krivo optužena (Stranger Inside), red. Cheryl Dunye

VHS

Mlaka vodica

Krivo optužena (Stranger Inside), red. Cheryl Dunye

Stranger Inside (2001) crnačke autorice Cheryl Dunye, naslov kojeg je domaći distributer stereotipno i besmisleno preveo (s obzirom da takav prijevod nema nikakve veze sa zbivanjima u filmu) kao Krivo optužena, televizijski je uradak koji posebnu pozornost privlači činjenicom da je jedan od producenata bio Michael Stipe, pjevač i suautor pjesama ugledne rock-skupine R. E. M. Stipea je filmu vjerojatno privukla činjenica da je njegova koscenaristica i redateljica Cheryl Dunye, Amerikanka liberijskoga porijekla koja se prethodno afirmirala kratkometražnim filmovima lezbijske tematike (najzapaženiji je Pozdravi iz Afrike iz 1994) te cjelovečernjim poluautobiografskim dokumentarno-igranim uratkom Žena-lubenica (1996). Taj ironični osvrt na medijsko modeliranje identifikacijskog (lezbijskog) uzora, u kojem se pojavljuje i glasovita feministica Camille Paglia, nagrađen je na Berlinskom festivalu Teddyjem za najbolji dugometražni gay-film pa je Dunye, koja je redovito glumila glavne uloge u vlastitim ultraniskobudžetnim filmovima, stekla širu pozornost, što joj je omogućilo cjelovečernji igranofilmski debi, no u skučenoj televizijskoj produkciji. Kako je film naišao na jako dobar prijem na specijaliziranim gay & lesbian-festivalima (a nagradu publike osvojio je i na Međunarodnom ženskom filmskom festivalu u francuskom Créteilu, no najvažnije su nominacije za uglednu nagradu Nezavisni duh u kategoriji najboljeg redatelja, debitantske glavne glumice i sporedne ženske uloge), možda se relativno mladoj redateljici (rođena 1966) smiješi i pravi kinodebi. Što se tiče potpisnika ovih redaka, na temelju filma Stranger Inside ne bi bio spreman staviti ruku u vatru za vatreno kinokrštenje Cheryl Dunye.

Mlak središnji odnos

Stranger Inside bavi se umno i emocionalno inferiornim likom mlade crnkinje Treasure (prosječan debitantski nastup Yolonde Ross), koja nikad nije upoznala majku kriminalku pa zbog toga silno pati. I sama je dakako krenula putem kriminala, zbog čega je upoznala niz maloljetničkih zatvora, a kad sazna da je njezina navodno umrla majka zapravo živa te da služi doživotnu kaznu u strogo čuvanu zatvoru, počini prijestup zbog kojeg završi u istom. Upoznavši majku, Treasure pronalazi identifikacijski oslonac i model, no je li beskrupulozna Brownie (prosječna Davenia McFadden) doista njezina majka?

Kao gledatelju i kritičaru, uvijek mi je teško prihvatiti da u središtu narativne strukture filma stoji inferioran protagonist. Baš ništa zanimljivo ne mogu naći u mediokritetskom karakteru Treasure i njezinu nezrelu stavu po kojem očekuje da će joj napokon ostvaren život s majkom nadoknaditi sve dobro propušteno u životu. Štoviše, marginalizirani likovi drugih dviju mladih crnačkih kažnjenica, umjetnički nastrojenih i vizualno izrazito slatkih Shadow (vrlo dobra LaTonya T Hagans) i Leishe (solidna Medusa), daleko su zanimljiviji. No glavni je problem filma što je njegov središnji odnos Treasure — Brownie poprilično mlak, a nedovoljno je iskorištena i načelno intrigantna situacija obiteljskog trokuta Treasure — Brownie — Kit (lik usvojene Browniene bijele kćeri koji stereotipno tumači Rain Phoenix, mlađa Riverova sestra, najpoznatija kao ljubavnica Ume Thurman u Van Santovu Bluesu kaubojki). Prizori psiholoških seansi zatvorenica, koje autorica povremeno ubacuje u osnovnu liniju priče, lišeni su pak onog autentičnog štiha koji takve interpolacije zahtijevaju. Uglavnom, cijeli film, mišljen kao izravan i opor uvid u stanje u ženskim zatvorima, mlaka je vodica, a njegova središnja tema o potrazi za identifikacijskim modelom nijednoga trena ne prelazi uobičajenu nepoticajnu razinu američkih televizijskih produkcija. Erotofile će možda zanimati nekoliko oralnih lezbijskih prizora, no njihova atraktivnost i provokativnost dostatni su tek za pitoma građanskog gledatelja koji redovito konzumira program HTV-a.

Damir Radić

Vijenac 218

218 - 11. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak