Vijenac 218

Mm

Televizija

Krhko je znanje

Tko želi biti milijunaš?, HTV, televizijski kviz

Televizija

Krhko je znanje

Tko želi biti milijunaš?, HTV, televizijski kviz

»Nema neobuzdanije čovjekove strasti od strasti prema znanju«, zapisao je britanski književnik John Donne (1572-1631), a tako je možda i bilo prije tri ili više stoljeća, ali danas je priča sasvim drukčija. Danas nema neobuzdanije čovjekove strasti od strasti prema lako zarađenu novcu i prema slavi. Promišljajući o novim televizijskim kvizovima, ponovno uviđamo kako je jedan od najvećih ekscentrika među likovnim umjetnicima 20. stoljeća Andy Warhol itekako bio u pravu kada je rekao da će u budućnosti televizije svatko dobiti svojih pet minuta slave. Pojaviti se na televiziji u elitnom terminu u nedjelju nakon središnjeg Dnevnika i uz malo sreće (znanje nije uvjet) zgrnuti nekoliko tisuća kuna jamči priličnu slavu u državi koja broji jedva četiri milijuna stanovnika.

Uistinu, televizijski kvizovi zastupljeni su u programskim shemama svih svjetskih televizijskih postaja, a njihovo je mjesto vrlo važno — jer redovito postižu vrlo visoku gledanost, a uz to naravno ide i profit. Formula njihove popularnosti prilično je jednostavna: zabavi se doda izazov, zbroji se sa zaradom i rezultat mora biti — uspjeh. U nekim prošlim vremenima pokazati znanje pred golem auditorijem bila je primarna stvar, bez obzira na vrijednost nagrada — primjer za to je legendarna Kviskoteka koja nikada nije dobila dosljednog nasljednika. Vremena se mijenjaju i došlo je doba kada »svijet okreće novac«, a znanje? Ma koga briga za znanje — novac je najvažniji.

Kako vratiti dugove

»Što ćete napraviti ako osvojite milijun kuna?«, redovito svake nedjelje Tarik Filipović pita natjecatelje u kvizu Tko želi biti milijunaš?. Odgovor četo glasi: »Vratit ću dugove i kupiti stan«. I eto tako nešto što bi trebalo biti zabavni show postaje zrcalo u kojem svakodnevno gledamo našu neuljepšanu zbilju. Negdašnji homo universalis koji je publici želio demonstrirati svoju zavidnu naobrazbu, danas se preobrazio u Robina Hooda kojem nije bitno hoće li se obrukati nekom kardinalnom greškom, nego mu je glavni cilj pod svaku cijenu, barem malo, popraviti stanje na računu.

Milijunaši nije kviz znanja, nego sreće, jer se nad prijavljenima ne provode nikakvi kvalifikacijski testovi — dovoljno je samo prijaviti se i čekati poziv i mogućnost osvajanja milijuna kuna, bez obzira što to do sada nikome nije uspjelo. Izbor glumca Tarika Filipovića za voditelja pokazao se punim pogotkom. Mikroglumom i duhovitim dosjetkama koje nastaju ad hoc, Filipović se prometnuo u najvećeg showmana na našoj televiziji. Kao dan je jasno da voditelj svakom natjecatelju na prva tri ili četiri pitanja vidljivo pomaže, jer kakav bi to show bio kad ama baš nitko ne bi uspio dogovoriti na nekoliko pitanja. A znanje natjecatelja? Da, to je krhka stvar, a ne traži se ni ono esencijalno znanje jer su uz svako pitanje ponuđene četiri opcije odgovora, od kojih je jedna točna. Dakle, tko bolje bira, odnosno tko ima bolji nos, ima i veće šanse da uspješno preskoči petnaest stuba i dokopa se žarko željena milijuna. Ponuđena pitanja druga su strana medalje. Subjektivnom se gledatelju čini da su ona nastala na širokoj lepezi, od banalnih, pa sve do posve nedokučivih. Stvari nisu baš takve, jer što je nekome lagano, drugome je teško, i obrnuto — ne postoje dvije osobe s apsolutno istim interesima i u skladu s time istim znanjem. I svi mi ispred malih ekrana možemo se tu i tamo zgražati nad nečijim neznanjem, ali nam mora biti jasno da je i to dio scenarija kojem je jedina nakana zabaviti gledatelje. Onaj pak tko prvi preskoči svih petnaest magičnih stuba smijat će se najslađe.

Goran Jovetić

Vijenac 218

218 - 11. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak