Vijenac 218

Film

Monografija

Filmska avangarda i multimedijalnost

Đorđe Janjatović, Vladimir Petek, izd. Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2001.

Monografija

Filmska avangarda i multimedijalnost

Đorđe Janjatović, Vladimir Petek, izd. Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2001.

slikaRukopis Đorđa Janjatovića za monografiju Vladimira Peteka dovršen je prije više od dva desetljeća (1978), a objavljen tek osam godina nakon autorove smrti kao prva knjiga u sklopu novopokrenute edicije Autori Hrvatskog filmskog saveza. Vladimir Petek jedan je od najvažnijih hrvatskih filmskih avangardista, a razlog zbog kojeg je nakon tolika čekanja rukopis ipak objavljen, napominju u bilješci urednice izdanja, leži u činjenici da iz prve ruke svjedoči o Petekovu stvaralačkom radu te ilustrira nepovratno vrijeme intenzivna istraživanja u filmskom mediju koje je Peteka i Janjatovića neraskidivo združilo u istom poslu.

Sadržajno knjiga je podijeljena u dva dijela. Prvi dio Otvoreno djelo Vladimira Peteka Janjatovićev je esej o Peteku pisan poetski nadahnuto, formom eksperimentalan, alternativan, te mjestimice teško razumljiv.

U drugom dijelu Petek njim samim Janjatović predstavlja Peteka i njegovo djelovanje putem razgovora koji je mnogo više od iznošenja pukih biografskih činjenica i podsjećanja na važne etape Petekova umjetničkog razvoja. Razgovor dvojice istinskih poznavatelja eksperimentalnog filma pretvara se povremeno u kronologiju hrvatske filmske avangarde. Upravo stoga monografija o Peteku prije je namijenjena poznavateljima eksperimentalnog filma kao podsjetnik na prošlost no čitatelju koji se prvi put sreće s tim manje poznatim područjem filmskog stvaralaštva, jer određeno predznanje olakšava praćenje i omogućuje bolje razumijevanje nekih podataka koji su u tekstu tek usputno spomenuti, a koji su nužni za bolje upoznavanje okolnosti u kojima se razvijala filmska avangarda na ovim prostorima.

Permanentno istražujući mogućnosti izražavanja u filmskom mediju Petek je snimio više od stotinu eksperimentalnih filmova, koji su osvojili mnogobrojne nagrade na specijaliziranim smotrama u zemlji i inozemstvu. Njegovi filmovi bili su temelj teorijskih rasprava (Antifilm i mi), te su poslužili kao osnova za pokretanje festivala eksperimentalnog filma u Zagrebu (GEFF). Osim eksperimentalnog filma kojim se počeo baviti u Kino klubu Zagreb, Peteka je privlačila multimedijalnost te je sa skupinom istomišljenika pokrenuo projekt FAVIT (film, audio — vizualna istraživanja, televizija).

U knjigu je uvršten i Janjatovićev izbor kritičkih odjeka koje je polučio Petekov rad (1963-1978), Petekova dopunjena autorska biografija, filmografija, te bibliografija autorskih tekstova, kao i popis odabranih tekstova o njegovim filmovima i djelu.

Knjiga Vladimir Petek prva je autorska monografija hrvatskoga filmskog avangardista i svjedoči o njegova najplodnijem stvaralačkom razdoblju.

Goran Ivaniš

Vijenac 218

218 - 11. srpnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak