Vijenac 217

Glazba

CD klasika

Svježina interpretacije

Susanna Artzt Piano / Klavier Prod. Nr Z0502001

CD klasika

Svježina interpretacije

Susanna Artzt Piano / Klavier Prod. Nr Z0502001

U produkciji tvrtke Zulus records iz Beča nedavno je objavljena kompaktna ploča Susanne Artzt, pijanistice čije je ime potpuno nepoznato hrvatskoj glazbenoj javnosti. No djevojačko prezime mlade umjetnice glasi Ahmed i sigurno još nije izbrisano iz sjećanja zagrebačke glazbene sredine. Susanna Ahmed rođena je u Sisku 1972. u indijsko-jugoslavenskoj obitelji, te je imala sreću da odraste u ozračju vrlo različitih kultura. Glazbenu školu pohađala je u Sisku, a već 1987. upisala je studij glasovira na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji (razred Vladimira Krpana) te diplomirala prije isteka četvrte godine. Uskoro, nakon preseljenja u Beč, nastavila je pijanističko školovanje u klasi Paula Badure Skode. Usavršavala se potom i na više majstorskih tečajeva kod međunarodno afirmiranih pijanista i pedagoga — neka budu spomenuti samo Murray Perahia i Rudolf Kehrer. Nakon udaje za bečkoga pijanista Manfreda Wagnera Artzta nastavlja intenzivnu umjetničku djelatnost kao solistica i komorna glazbenica.

Osvježavajuće otkriće

Spomenuti CD predstavlja Susannu Artzt kao umjetnicu očitih sklonosti prema glazbi s prijelaza 19. u 20. stoljeće. Konkretno, na CD-u su zabilježene njezine interpretacije glasovirskih ciklusa Images I (Slike I) i Estampes (Bakrorezi), kao i skladba L’isle Joyeuse (Otok radosti) Claudea Debussyja, uz Pet preludija, op. 16 i Petu sonatu, op. 53 Aleksandra Skrjabina i Tri skladbe za glasovir Lili Boulanger. Posljednje navedene skladbe osvježavajuće su otkriće malo poznatih, šarmantnih stranica francuske glasovirske glazbe prve polovice 20. stoljeća iz pera prerano preminule Lili Boulanger (1893-1918), sestre znamenite Nadie Boulanger. Izbor skladbi već sam za sebe govori o afinitetima i glazbenom senzibilitetu Susanne Artzt. Njezino je muziciranje koncepcijski vrlo profilirano, ona veoma uvjerljivo tumači kako prekrasne, šopenovski romantične stranice Skrjabinovih ranih preludija, tako i uznemirujuću, u izrazu mnogo moderniju njegovu petu glasovirsku sonatu. Upravo izvedba Skrjabinove sonate pokazuje da se pijanizam Suzanne Artzt po potrebi može profilirati u snažno, dramatično slojevito muziciranje. Svirka Susanne Artzt, osim zanatske odnjegovanosti, posjeduje i dubinu ekspresije, što svjedoči o njezinoj prirodnoj darovitosti. Fini osjećaj za kvalitetu i boju glasovirskoga zvuka te zanatska osoposobljenost koja joj omogućuje da ostvari svoje zvučne predodžbe čine je kvalificiranom interpretkinjom Debussyjeve glazbe. Sve nijanse boja i slobodni agogički dah divno oblikuju njezino tumačenje Odraza u vodi iz ciklusa Slike ili poetičnih, tajnovitih Pagoda, kao i čarobnu igru vode i svjetla u Vrtovima pod kišom iz ciklusa Bakrorezi. No valja podcrtati da ničega neodređenog ili tehnički upitnog nema u pijanizmu Susanne Artzt. Ona ostvaruje delikatno transparentnu fakturu Debussyjeve glazbe finom tehnikom kontrolirana udara, decentnom pedalizacijom i čistoćom izričaja, koja je uvijek više pokazatelj razine spiritualnosti interpreta nego tehničke dotjeranosti njegova muziciranja.

Uspjela produkcija

I na kraju valja podcrtati svježinu interpretacije ljupkih glasovirskih minijatura Lili Boulanger, koje je Susanna Artzt uvrstila na program ove kompaktne ploče, jer je time otvoren prostor za upoznavanje jedne skladateljske ličnosti i njezina opusa, koji svakako zaslužuje pozornost i šire glazbene javnosti.

Ukratko, ovaj CD Susanne Artzt uspjela je diskografska produkcija, dobre tehničke kvalitete (digitalnu snimku, editing i mastering potpisali su Thomas Lang i Robert Eder), a u smislu glazbenog sadržaja i njegova tumačenja neosporno atraktivna! Ona upozorava na veliki potencijal mlade umjetnice, koja s mnogo opravdanja danas traži svoje mjesto pod suncem.

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 217

217 - 27. lipnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak