Vijenac 217

Glazba, Kolumne

Bosiljka Perić-Kempf: KONCERTNA KRONIKA

Iznenađenje na kraju

Iznenađenje na kraju

Sezona je pri kraju, a koncertni život u Zagrebu približava se točki ljetnoga mrtvila koje je posljednjih nekoliko godina jasan pokazatelj općega stanja glazbene kulture u Hrvatskoj. Od početka srpnja do kraja rujna u Zagrebu se, osim Ljetnoga festivala, na koncertnom planu ne događa zapravo ništa, a i sam festival, ove godine u rasponu od 6. srpnja do 6. kolovoza, prekratka je trajanja da bi — čak i da je riječ o prezentaciji samo visokokvalitetnih sadržaja — ispunio svoju pravu funkciju nastavka, odnosno prijelaza između kraja stare i početka nove sezone. Tako je Zagrepčanima za ovo ljeto ostavljena tek serija koncerata komorne glazbe, stavljenih pod kapu Koncertne direkcije Zagreb, premda su oni zapravo rezultat aktivnosti inozemnih kulturnih institucija i pokoje privatne producentske akcije. Zagreb, dakle, i nadalje ostaje metropola s ljetnim glazbenim festivalom bez profilirane koncepcije, odnosno popunjenim glazbenim sadržajima, koji se, stjecajem okolnosti, iz ovih ili onih razloga, nađu zajedno na programu.

Solidna Zrinka Ivančić

Zagrebačka je koncertna publika sredinom lipnja još mogla naići na kakav zanimljiv koncertni sadržaj, u okviru kojeg je bilo moguće i pokoje iznenađenje. Jedno od tih dogodilo se na drugom koncertu Zagrebačke filharmonije za Muzičku akademiju, održanu 19. lipnja u Hrvatskome glazbenom zavodu, pod ravnanjem Tomislava Fačinija. Studenti Akademije na ovom su koncertu izveli tri vrlo zahtjevne skladbe: ciklus za glas i orkestar Pjesme mrtvoj djeci Gustava Mahlera, koncert za violinu i orkestar nepoznatog ruskog violinista i skladatelja Julija Eduardoviča Konjusa (1869-1942), te popularni koncert za glasovir i orkestar u e-molu, Frédérica Chopina. Mezzosopranistica Kristina Kolar, trenutno apsolventica u klasi Zdenke Žapčić-Hesky, pokazala je da posjeduje glas lijepa timbra i izražajne visoke lage, no njezinoj interpretaciji Mahlerovih pjesama (baš kao i načinu na koji ju je Filharmonija pratila) nedostalo je ekspresivnosti i interpretativne uvjerljivosti, pa je cijela izvedba ostavila dojam dosega niskog energetskog naboja zapravo nedostatno neagažiranih izvođača.

Šesnaestogodišnja Alina Gubajdulina, istodobno učenica završnog razreda Srednje glazbene škole Josip Hatze iz Splita (razred V. Lovričevića) i studentica prve godine violine na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji (klasa L. Sorokina), demonstrirala je snažni guslački temperament i mnogo pravog muzikaliteta izvodeći tešku solističku dionicu violinskog koncerta J. E. Konjusa,. no njezin talent tek treba oblikovati i zanatski izbrusiti. Poletnu muziciranju mjestimice je nedostajalo tehničke izrađenosti, pa se stjecao dojam da je na ovom koncertu pred nju ipak postavljen malo pretežak zadatak.. Ugodno iznenađenje priredila je pijanistica Zrinka Ivančić, studentica treće godine (klasa Damira Sekošana). Ona je začudno logičnim muziciranjem i imponirajućom sigurnošću izvela solističku dionicu Chopinova koncerta u e-molu. Osluškivanje prirodnog daha fraze, tonska kontrola, pa i transparentnost pedalizacije, danas se slabo njeguju na klavirskom odjelu Muzičke akademije u Zagrebu. Zrinka Ivančić ima sreću da je studentica Damira Sekošana, koji je, s jedne strane, kao bivši đak Ive Mačeka, s druge pak kao dugogodišnji profesor klavira na Akademijinu odsjeku u Osijeku, imao mogućnost da klavir predaje prema usvojenim i ničim ometanim standardima, koji su se prije tridesetak godina poštovali u pravilu i na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, dok je to danas tek samo izniman slučaj.

Sjajan kvartet Sebastian

Od ostalih, prorijeđenih, koncertnih priredbi pri kraju ovog mjeseca, u sklopu cjelodnevnih glazbenih događanja 21. lipnja, pod nazivom Svečanost glazbe, nastupio je u crkvi Sv. Marka gudački kvartet Sebastian. «Svečanost glazbe već se dvadeset godina održava u Francuskoj, a od 1985. ideju organiziranja non-stop glazbenih događanja najšireg spektra na dan ljetnog solsticija prihvatile su i neke druge europske zemlje. Ove se godine ta glazbena manifestacija prvi put održala u Hrvatskoj, i to u Zagrebu, uz svesrdnu financijsku pomoć zlatnog sponzora Peugeota i glavnog sponzora Erste Steiermärkische Bank, te uz suradnju Francuskog instituta. Sve te konkretne i manje konkretne prinose prvoj zagrebačkoj Svečanosti glazbe organizirala je Hrvatska glazbena mladež, a pokrovitelj se našao u Poglavarstvu grada Zagreba, kojem se pridružio i gradski Ured za kulturu. Klasičnoj glazbi u toj je manifestaciji dodijeljeno mjesto u Markovoj crkvi, a izabrani ansambl, gudački kvartet Sebastian s kvartetima je Borisa Papandopula i Claudea Debussyja dao svoj volonterski prilog Svečanosti. O samom koncertu treba reći sve najbolje. Gudački kvartet Sebastian danas nastupa u sastavu: Anđelko Krpan i Korana Rucner, violine, Nebojša Floreani, viola, i Zlatko Rucner, violončelo, no Hrvatska glazbena mladež, kao glavni organizator (a među čije se ansamble ubraja i kvartet Sebastian), publici je ipak podijelila programski letak, na poleđini kojeg su tiskane biografije članova kvarteta, dok je na prvoj strani ansambl naveden u starom sastavu, tj. s Mislavom Pavlinom, a ne Koranom Rucner na drugoj violini! Kvartet Sebastian najprije je temperamentno odsvirao nadahnuti šesti gudački kvartet Borisa Papandopula, osobito čudesno amalgamiranih folklornih segmenata i suzvučja koralne fakture, daleka odsjaja vokalne homofonije renesanse, isprepletenih u prvom stavku djela. I gudački kvartet Claudea Debussyja odlično je zazvučao u izvedbi članova kvarteta Sebastian, koji su tonski rafiniranom i poletnom svirkom priveli kraju lijepu koncertnu večer. Publike, nažalost, gotovo i nije bilo. Dvadesetak prisutnih u Markovoj crkvi uključilo je i broj članova kvarteta! Nadamo se jedino da će ovaj zaista dobar ansambl više pozornosti privući koncertnim ciklusom što ga priprema za novu sezonu, i da će mu pri tome, njegova matična institucija, Hrvatska glazbena mladež, biti više od koristi.

Vijenac 217

217 - 27. lipnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak