Vijenac 217

Film

Katarina Marić

Devijantna preciznost

8 1/2 žena (8 1/2 Women), red. Peter Greenaway

Devijantna preciznost

8 1/2 žena (8 1/2 Women), red. Peter Greenaway

Otac i sin milijarderi utapaju tugu za netom preminulom suprugom i majkom na način da uživajući u tjelesnim razularenostima, u vili u Genevi okupljaju konkubine — preciznije, njih osam i pol: vlastitu domaćicu Clothilde; prevoditeljicu s japanskog radoholičarku Kito; ovisnicu o kockanju Shimato; Norvežanku s redovničkim aspiracijama Griseldu; potom Beryl — s nezdravim opsesijama svinjama i konjima; stalno trudnu Giacondu; stidljivu Mio koja želi potencirati vlastitu ženstvenost nastupima u Kabuki teatru; seksualnu avanturisticu Palmiru; te konačno Giuliettu — ženu amputiranih nogu vezanu uz kolica.

Skrivanje iza brojeva

Direktno koketirajući s Fellinijevih 8 i 1/2, Peter Greenaway (uz Dereka Jarmana i Kena Russella jedan od najistaknutijih britanskih veterana avangarde) i ovoga puta potencira vlastito skrivanje iza brojeva (Drowing by Numbers, A Zed and Two Noughts, Five Postcards from Capital Cities, Goole by Numbers), kojima na neki način tretira i vlastite likove; od njih se distancirajući u tolikoj mjeri da to prenosi i na cjelokupan dojam o filmu, ali i na same gledatelje u opažajnoj osjetilnosti za njegova djela. Rezultat je hladan, dalek film kojeg je gotovo nemoguće voljeti (osim naravno najzadrtijih obožavatelja, koji njime zasigurno neće biti razočarani) — eventualno nas može zaintrigirati, ako više i to. Jer nesporno kontroverzan redatelj, Greenaway ipak pretenciozno tendira artu, dubini, šoku — no kako se to kod njega pojavljuje već dugi niz godina, sada uznemiriti može samo uistinu konzervativne društvene elemente.

Teške ruke, uman, spor, precizan, ali i agresivan; opsjednut seksualnim devijacijama (u ovom slučaju impliciranim homoseksualnim incestom i bestijalnošću), te vlastitim latentnim fantazijama, Greenaway je zainteresiran i za svojevrsnu ljepotu ružnog — grotesku, tjelesne deformacije, ali i mušku golotinju; pritom međutim nikad ne nudeći seks kao eksplicitan čin koji bi sam sebi bio svrhom, već ga pretvara u borbu, manipulaciju, kontroliranje, dominaciju. Teško je tu pronaći bilo što erotično ili senzualno — riječ je prije o pukom razotkrivanju, ogoljavanju do biti — stopljenošću sa smrću.

Tendencija ponavljanja

To spajanje smrti i erotike, ali i stroge matematičke simetričnosti sa zbrkanom tjelesnošću; tendencija ka (pretjeranom?) ponavljanju; fuziranje nespojivosti Zapada i Istoka (čijim je decentnim preciznim minimalizmom vidno fasciniran); te ozbiljnosti formalnih dijaloga s apsurdnom bizarnošću situacija, Greenaway 8 i 1/2 žena nudi kao sažet izvadak iz vlastitih opsesija. No budući da mu daje pomalo mehanički izraz, konačnica rezultira (uz prekrasnu uporabu svjetla i interijera) preuglađenim i sterilnim ostvarenjem.

Katarina Marić

Vijenac 217

217 - 27. lipnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak