Vijenac 217

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Austrijski kulturni centar u New Yorku

Nedavno je otvoreno novo sjedište Austrijskog kulturnog foruma (ACF) u New Yorku, udomljeno u novoizgrađenom tornju poznatog arhitekta Raimunda Abrahama

ARHITEKTONSKI GLOBUS

slikaAustrijski kulturni centar u New Yorku

Nedavno je otvoreno novo sjedište Austrijskog kulturnog foruma (ACF) u New Yorku, udomljeno u novoizgrađenom tornju poznatog arhitekta Raimunda Abrahama, inače rođena Austrijanca stalno nastanjena u Sjedinjenim Državama. Dvadesetčetverokatna interpolacija što se gradila šest godina prema Abrahamovu prvonagrađenom natječajnom projektu iz 1992. na parceli širokoj svega 7,6 metara i dubokoj 24,7 metara, privlači pozornost ekspresivnim oblikovanjem i elegancijom. Skošeno prednje pročelje izvedeno je u staklenoj oplati, dok začelje zatvara stubište koncipirano kao vertikalna betonska člankovita nosiva struktura. Osim funkcije prezentiranja austrijske umjetnosti i kulture američkoj publici zadaća je centra i povezivanje dviju nacionalih kultura, a izazovnom pojavnošću pridonosi atraktivnosti arhitektonske slike Manhattana između Pete i Avenije Madison.

slikaBeč u New Yorku

Za otvaranje Austrijskog kulturnog foruma u New Yorku bečki Architekturzentrum pripremio je izložbu Transmodernost: austrijski arhitekti kojom predstavlja tri austrijska tima mlađih od pedeset čiji radovi oslikavaju raznolikost suvremene austrijske scene. Crtežima, fotografijama i kratkim filmom prezentirano je šest realiziranih projekata: Muzej Judenplatz i Schollerbank u Beču autora Jabornegg & Palffy, te četiri ostvarenja školskih/sveučilišnih zgrada; dvije u Tirolu arhitekata Henke i Schreieck te dvije tendema Riegler-Riewe, koji ilustriraju kontinuitet kreativnoga skepticizma austrijske arhitekture. Humanistički i umjetnički aspekti moderniteta izloženih projekata nisu svedeni samo na izazovnost tehnoloških rješenja ili formalistički glamur. Za njihove autore modernizam nije pitanje stila ili ideja performansa reducirana na shematičnu akciju, nego polazište za davanje oblika suvremenosti, potpuno u skladu s motom Josefa Franka: »Moderno nije stil, nego samo ono što nam daje potpunu slobodu.« Izložba ostaje otvorena do 12. kolovoza.

slikaSteven Holl u Beču

Paralelno s izložbom Austrijanaca u New Yorku, njujorški arhitekt Steven Holl izlaže u bečkom Architekturzentrumu, smještenu u kompleksu Museumsquartiera. Izložba pod naslovom Ideja i fenomen. Steven Holl predstavlja opus jednog od vodećih suvremenih američkih arhitekata. Uz pomoć autorskih akvarela i modela vizualiziran je Hollov kompleksni konceptualni proces oblikovanja, a prezentacijom izgrađenih ostvarenja fokusiran je fenomen međuigre prostora, svjetla i materijala. Njegovi radovi referiraju se na povijest grada i potencijale moderne znanosti. Za Stevena Holla arhitektonsko je oblikovanje kontinuiran proces dijaloga između ideje i fenomena. Ideja je početni koncept svakog projekta, koji odgovara esenciji kvalitete i jedinstvenim mogućnostima konkretne lokacije. »Veza između ideje i fenomena događa se kada je kuća izgrađena«, kaže Holl. Samo se tada otvaraju realna »prostorna polja« i aktivira individualna percepcija komparirajući novo u prostoru s osobnim iskustvom. Izložba Stevena Holla ostaje u Beču do 5. kolovoza.

slikaIzložba Waltera Pichlera

Walter Pichler, poznati austrijski umjetnik, još od šezdesetih istražuje graničja skulpture i arhitekture. Primjer za njegov osebujni pristup je selo Sv. Martin u Gradišću, gdje Pichler od 1972. gradi osobni svijet objekata: pored vlastite kuće i studija podigao je i niz nastambi za svoje skulpture. Sada je završio prvu kuću koja nije namijenjena ni njemu ni skulpturama, nego njegovu rođaku. Riječ je o jednoprostornoj kući površine 56 četvornih metara, izravno povezanoj sa starom kovačnicom njegova ujaka kovača Eugena Pichlera, smještenom uz cestu. Stara kovačnica ima važnu ulogu u Pichlerovoj umjetničkoj biografiji, stoga je Kuća pored kovačnice, kako je naslov izložbe u bečkom Architekturzentrumu, »rezultat sjećanja, obiteljskih veza i putovanje u prošlost — zapravo sentimentalna obveza«. Projekt i njegova realizacija sada se prvi put pokazuju javnosti crtežima i fotografijama što interpretiraju kuću u gotovo naravnoj veličini, uvodeći posjetitelja u prostorne dimezije i stvarnu kakvoću oblikovanja. Kondenzirana umjetnička interpretacija nosi jasnu poruku kako su »glavna artistička postignuća na području arhitekture vidljiva kao mjerilo šire kulture građevine«. Izložba je postavljena do 29. srpnja.

slikaFloriada u Nizozemskoj

Svakih deset godina održava se u Nizozemskoj veliki internacionalni hortikulturni show koji izlaže biljke — voće, povrće, nasade i cvijeće svih vrsta. Floriade 2002. traje do 20. listopada na prostranom zemljištu blizu amsterdamskog aerodroma Schiphol s inkorporiranim dijelovima starih gradskih zidova i šumom Haarlemmermeer. Područje je podijeljeno u različite zone s arhitektonsko-hortikulturnim atrakcijama: artificijelna 30 metara visoka piramida (od 500 000 kubičnih metara pijeska), natkrivena zona površine 30 000 četvornih metara s kongresnom dvoranom i staklenim solarnim krovom, zona nadahnuta polderima podijeljena u deset otoka (svaki veličine 60x60 metara), od kojih su četiri posvećena zelenom gradu, a ostali nacionalnim paviljonima. Sjevernoholandski paviljon, nalik na UFO, prizemljen u zelenilo, nazvan je Web sjeverne Holandije, a sadrži multimedijsku prezentaciju nizozemskog teritorija u kojem su posjetiteljima ponuđene interaktivne igrice. Futurističko oblikovanje Kas Oosteerhuisa zasniva se na rasteru trokutastih panela iz novoga kompozitnog materijala hilita. Izložba je dostupna i na internetu: www.floriade.com.

Vinko Penezić

Vijenac 217

217 - 27. lipnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak