Tijelo kao nedovršena instalacija
Njegove ruke postaju nečije noge ili neka sasvim nova bića, njegova stražnjica postaje nečija glava, njegove glave nema na ramenima
Xavier Le Roy francuski je plesač i koreograf vrlo neuobičajena životnog puta. Jer on je i doktor molekularne biologije. Le Roy se plesom počeo baviti kada je upisao doktorat, dakle relativno kasno, a sa završetkom doktorata završio je i svoju karijeru znanstvenika te se posvetio plesu.
On nije klasični suvremeni plesač, on je istraživač pokreta i tijela s vrlo prepoznatljivom osobnom tehnikom, koja često uključuje fragmentarnost u izrazu. Naime, dok se neki dijelovi njegova tijela pokreću, drugi su sasvim mirni, i upravo taj odnos dinamike i statike naglašava fragmentarnost tijela. No, Le Roy je otišao još dalje u svom izrazu, pa uz odnos dinamika-statika on prisiljava publiku da njegovo tijelo ne gleda kao tijelo, nego kao neobičan sklop koji se sastoji od poznatih dijelova, ali posloženih u sasvim nepoznatu novu cjelinu. Njegove ruke postaju nečije noge ili neka sasvim nova bića, njegova stražnjica postaje nečija glava, njegove glave nema na ramenima... on se može kretati i po vodoravnim i po okomitim plohama pozornice, ali mi nećemo vidjeti Le Roya, nego neko čudno biće, za koje nam nije sasvim jasno kakvo je i otkud dolazi.
On je inteligentan, fascinantan i duhovit, iako se čini da se time uopće ne zamara. Odgovara na vlastita pitanja i uvijek nalazi više odgovora, te ih jednostavno sve nudi jer smatra da su svi točni. Njegova je osnovna preokupacija moguće reprezentacije tijela u prostoru, drugim riječima, on nudi vizualni doživljaj tijela u čistom prostoru, a svaki pojedinac u publici vidjeti će upravo ono što mu vlastito proživljavanje dopušta. Kao što je i autorovo tijelo kontaminirano povijesnim, biološkim i sociološkim uvjetima, tako je i svaki gledalac jednako određen u svom promatranju.
Doktor plesač
Product of Circumstances je narativno-koreografsko djelo u kojem je Le Roy većinu vremena predavač vlastitog života. Tekst je uglavnom stručno izlaganje jednog znanstvenog rada uz grafičko razjašnjenje, ali s naznakom vremena i okolnosti u kojima se taj rad događao. Istodobno, dobivamo slijed plesnog obrazovanja koji je naznačen riječima i ilustriran pokretom (vrijeme i oblik). Ovo je izlaganje, popraćeno pokretom nakon svake tekstualne cjeline, zapravo slijed okolnosti kojih je proizvod sam autor. Kako odmiče vrijeme, postaje jasno da se interes za znanost smanjuje, a za ples povećava, da bismo na kraju dobili plesača — doktora molekularne biologije. Autor nije ironičan u svom izlaganju, on ne pokušava objasniti zašto je jedno prestalo (znanost). a drugo počelo (ples), on samo daje niz činjenica (okolnosti) koje su dovele do onoga što je danas (proizvod). On je pomirio znanost i ples, uzeo je ono što je mogao iz jednog i drugog, i postao autor koji kao znanstvenik postavlja pitanja i odgovara na njih kroz svoj koreografski rad. Product of Circumstances možemo shvatiti kao autobiografsko djelo, ali ne smijemo zaboraviti da je to i dalje predstava, što znači da tekst može biti i fikcija, a pokret koreografija, te da je istinitost svega, iako očigledna, ipak upitna.
Self Unfinished sasvim je drukčije djelo. U bijelom prostoru, očišćenu od svih suvišnosti, autor sjedi za jednostavnim stolom, na jednostavnom stolcu, i čeka. On ima CD-player i uključi ga, ali mi ne čujemo nikakvu glazbu, već samo neko slabo nepravilno pucketanje. Tijelo se nenadano pretvara u robota koji ustaje, sjeda, hoda, okreće se. A onda, jednako nenadano, više nije robot. Autorovo se tijelo opet mijenja, ovaj puta u oblike koji su nam djelomično poznati, ali ih se ne možemo sjetiti iz svijeta stvarnosti. Što su oni, ili tko su oni, autoru nije važno. Svatko u publici jednostavno vidi što vidi, i vjerojatno vidi drukčije od drugih. Situacije se mijenjaju, ponavljaju, rastu i zabavljaju. Ipak, najjasnije je u cijelom tom procesu da se autor daje takav kakav jest, bez pokušaja da bude nešto drugo ili netko drugi. Naslov predstave dovoljan je da bi se shvatilo kako ona govori o nedovršenosti njega ili nas kao ljudskih bića, tijela kao postojanja u stalnoj mijeni koja nikada nije završena, ali i same predstave koje ne počinje i ne završava onime što smo gledali.
Lidija Zoldoš
Klikni za povratak