Vijenac 216

Fotografija

Izložba Slavice Subotić, Galerija Zona, 29. svibnja do 9. lipnja 2002.

Presudan trenutak

Premda su fotografije Slavice Subotić drukčija interpretacija metafizike plesa, presudan je trenutak u kojem se fotografkinja odlučila napraviti snimak, a svaka od fotografija odražava njezino shvaćanje odnosa plesača prema prostoru, te napetosti između dvoje ili više plesač(ic)a

Izložba Slavice Subotić, Galerija Zona, 29. svibnja do 9. lipnja 2002.

Presudan trenutak

Premda su fotografije Slavice Subotić drukčija interpretacija metafizike plesa, presudan je trenutak u kojem se fotografkinja odlučila napraviti snimak, a svaka od fotografija odražava njezino shvaćanje odnosa plesača prema prostoru, te napetosti između dvoje ili više plesač(ic)a

Mnogi će zapaziti da nema oprečnijih stvari od dinamike ljudskog pokreta i fotografije koja pokret zaustavlja. Po prirodi stvari ljudski pokret i ples te njegova kinetika slobodno se kreću u prostoru, dok je fotografija, cijepajući vrijeme, ograničena na format slike i samo jedan trenutak u kojem hvata pokret plesača. Mnogo se promijenilo tehničkim napretkom i mogućnošću fotografa da se koristi umjetnim osvjetljenjem, pa u ovom slučaju paradoksalni odnos fotografije i plesa, kao međusobnog spoja pokreta i geste, dobiva novu dimenziju. Tako piše povjesničar fotografije William A. Ewing o fotografijama Lois Greenfield, koja se proslavila potkraj sedamdesetih i u osamdesetima dvadesetog stoljeća upravo fotografijama plesača koje je snimala u svom njujorškom studiju, a njihova se suradnja razvijala takoreći godinama. Njezine poznate fotografije probile su put u nekim novinama koje do tada nisu objavljivale fotografije plesa.

Tjedan suvremenoga plesa u Zagrebu bio je povod da se predstavi zanimljiv aspekt te plemenite i zahtjevne umjetnosti. Galerija Zona u Zagrebu uključila se izložbom fotografija o temi plesa Slavice Subotić.

Premda su fotografije Slavice Subotić drukčija interpretacija metafizike plesa, presudan je trenutak u kojem se fotografkinja odlučila napraviti snimak, a svaka od fotografija odražava njezino shvaćanje odnosa plesača prema prostoru, te napetosti između dvoje ili više plesač(ic)a. Za tako nešto potrebno je razumijevanje medija i znanje o njemu. Autorica ne skriva divljenje prema engleskom fotografu Chris Nashu (čiju ste izložbu simultano imali prilike vidjeti u Muzeju za umjetnost i obrt), pa ga spominje kao uzor u ranijim danima svoje profesionalne karijere.

Slavica Subotić već se više od deset godina bavi fotografiranjem dinamike pokreta, te kazalištem, a njezina suradnja s kazališnom scenom i plesačima započela je s Plesnim studijem Mare Sesardić prije desetak godina. Serija fotografija nastala je u suradnji s Plesnim centrom TALA (Tamara Curić i Larisa Lipovac).

Atmosfera na fotografskim slikama proizašla je iz režiranja fotografije u studiju, a dio serije snimljen je u Teatru Exit. Na velikim formatima crno-bijelih fotografija iz tamne pozadine ističu se gipka tijela u laganim, elegantnim pokretima; čini se da je trenutak koji je zaustavljen odmeditirano otkrivanje pokreta i prostora plesačica što ih okružuje.

Kao što kaže sama autorica za ovakvu vrstu suradnje, između fotografskoga profesionalca i onog vis-ŕ-vis objektiva odigrava se vrlo rafinirana igra, pa je tako za uspješnu suradnju potrebno međusobno dobro poznavanje metode i procesa umjetničkog rada. Ovakva vrsta fotografije također pretpostavlja i tehničko savršenstvo pa je autorica pokazala svoje umijeće u oba smisla.

Usredotočena energija tijela na fotografijama Slavice Subotić rezultat su promišljanja njegova mjesta u prostoru i odnosa s dvodimenzionalnim mogućnostima formata. Kompozicijski su pokreti tijela, te posebno ruke plesača, maksimalno i uspješno iskorišteni.

Profesionalnu karijeru autorica nadopunjuje portretima i reklamnom fotografijom, a kao pripadnica mlađe generacije fotografkinja školovane na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti našla se, eto, kao iznimka među kolegama fotografima i snimateljima. Utjecaj na način rada fotografkinje imao je višegodišnji boravak u Londonu.

Svojim autonomnim pristupom fotografiji Slavica Subotić pokazala je da je ime na koje treba računati.

Iva Brezovečki-Biđin

Vijenac 216

216 - 13. lipnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak