Vijenac 216

Glazba

CD soundtrack

Odbacivanje pravila

Tvrtka (The Firm), Dave Grusin

CD soundtrack

Odbacivanje pravila

Tvrtka (The Firm), Dave Grusin

Možda je čudno što sam nakon toliko vremena odlučila pisati o soundtracku filma Tvrtka (1993) redatelja Sydneya Pollacka, no u vrijeme kada je film snimljen i kada je glazba Davea Grusina bila nominirana za Oscara nije bilo ove rubrike u »Vijencu«. Osim toga, od komercijalnoga filma čovjek bi rijetko očekivao inventivnu partituru, pa se o Grusinovoj partituri govorilo samo u krugovima poznavatelja filmske glazbe i njegovih obožavatelja. Grusin je kao vrstan pijanist, glazbeni i izvršni producent, aranžer, džezist i čest Pollackov suradnik, većinom poznat u uskom krugu (elitnih) poznavatelja (elitne) glazbe.

Posebnost glazbe filma Tvrtka najprije leži u skladateljevoj odluci da se koristi jednim jedinim instrumentom — glasovirom. Na prvi se pogled čini da glasovirska partitura ne može dobro sjesti u akcijsko-pravnički film s Tomom Cruiseom u glavnoj ulozi, gledatelj se ni u jednom trenutku ne može požaliti kako ga glazba smeta, jer je riječ samo o jednom instrumentu na koje njegovo uho nije u filmovima naviklo ili jer Grusin s glasovirom postupa odveć nježno. Upravo suprotno, skladatelj je za film Tvrtka zamislio iznimno ritmičnu glazbu jazz-blues-žanra, vrlo sugestivnu i vrlo dramatičnu, a samo povremeno lirsku (kada je riječ o obiteljskim scenama Mitcha i Abby). Za vrhunce akcije Grusin, koji je ujedno i izvođač (a i tu do izražaja dolazi njegova iznimna muzikalnost i glasovirska tehnika), posve odbacuje sva klasična pravila i norme, te ne svira samo po tipkama glasovira, nego ustaje sa stolca i počinje udarati i trzati glasovirske žice, lupati po trupu instrumenta i slično (nažalost, ti brojevi nisu našli svoje mjesto na snimljenom CD-u).

S druge strane, unatoč tome što ga često ponesu improvizacijske mogućnosti jazza, skladatelj, posve konvencionalno, upotrebljava i razvija tehniku lajtmotiva koji se u filmu razvijaju i variraju, ali se nikada ne transformiraju do neprepoznatljivosti. Osim spomenute teme Mitcha i Abby, u filmu nalazimo i motiv Mitcheva brata Raya (Ray’s Blues), kao i motiv opasnosti koji je u filmu najdominantniji motiv, a na soundtracku ga jedva naziremo.

Od glasovira kao jedinog instrumenta originalne filmske partiture Grusin odustaje samo u sceni potjere ubojica za Mitchom na Mud Islandu. U toj se sceni uz glasovir pojavljuju i drveni štapići (i njih svira svestrani skladatelj Dave), koji u cijelom broju, osim stalnoga zanimljivog ritma i napetosti, stvaraju i svojevrstan osjećaj arhaičnosti. Rezultat je i suvremen i vrlo zanimljiv, premda je neuobičajen. Cijela partitura stvara zvuk koji je otrgnut od tradicije, ali koji svejedno funkcionira unutar filma, jer je Grusin uz netipične novine upotrebljavao i tipične stereotipe (brza, iznimno ritmična glazba, iznenadna glissanda u funkciji isticanja ili stvaranja zvučnog efekta i slično).

Budući da nikada nije ilustrativna (odnosno, ilustrativna je samo u sceni završnog obračuna), Grusinova glazba nije neodvojiva od filmske slike i jednako bi dobro funkcionirala na koncertnom podiju kao apsolutna glazba. Stoga je šteta da su producenti odlučili izdati soundtrack na kojemu se izmjenjuju popularne pjesme i Grusinova glazba. Taj ustupak širokoj publici iz straha da se glasovirska partitura neće tako dobro prodavati kao popularne pjesme, koje u filmu doista čujemo samo na nekoliko sekundi, zapravo je bila medvjeđa usluga i Grusinu i njegovoj filmskoj glazbi, ali i soundtracku u cjelini. Većina je ljubitelja filmske glazbe više voljela Grusinovu partituru, s time da su neki čak predlagali da se problem nepodnošljive (i nepotrebne) izmjene različitih glazbenih žanrova riješi programiranjem CD-playera tako da svira samo Grusinove glazbene brojeve. Poslušavši prijedlog, ustanovila sam da je na taj način dobivena kohezija, i da je u tom obliku CD pravi užitak za slušanje.

Irena Paulus

Vijenac 216

216 - 13. lipnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak