Vijenac 216

Glazba, Kolumne

Mladen Mazur: JAZZ AD LIBITUM

Bez popuštanja komercijali

North Sea Jazz — 27. put

Bez popuštanja komercijali

North Sea Jazz — 27. put

North Sea Jazz Festival, koji se već 27. put održava u nizozemskom Den Haagu, izrastao je u najveći svjetski festival jazza, ostavivši iza sebe neke poznate američke i sve europske manifestacije tog tipa, poput primjerice Nice, Berlina ili Montreauxa. Osnivanjem interkontinentalne ekspoziture u južnoafričkom Cape Townu, ta se činjenica samo potvrđuje, a sve su to dometi jedne tradicije koju je prije mnogo godina osmislio i postavio legendarni utemeljitelj festivala Paul Acket. O tom sam festivalu već jednom na ovom mjestu pisao, ali s obzirom na njegovu važnost i iznimno bogat i kvalitetan ovogodišnji program, tu impozantnu jazz-manifestaciju valja spomenuti i ove godine, pogotovo što North Sea Jazz, za razliku od razvikanoga Montreuxa, programski još ne popušta nekim drugim komercijalnijim sadržajima. Tako dominantan dio programa, koji ne uključuje samo onaj udarni trodnevni od 12. do 14. srpnja, ostaje u sferi jazza, s tek kojom naznakom popuštanja etnojazzu, fuzijskom i free-jazzu.

Program je doista i ove godine impozantan. U petnaest koncertnih dvorana, paviljona i terasa, da klupske prostore i ne spominjem, u svakodnevnom jazz-maratonu od 17.00 — 02.00 sata pa i dulje, precizno i strogo definirana rasporeda, održat će se više od dvjesto koncerata, workshopa (radionica) i jam-sessiona! U tom mnoštvu poznatih i manje poznatih sudionika, organizator na prvom mjestu najavljuje Marcusa Millera, Michaela Frantija i grupu Spearhead, Joea Zawinula, Cassandru Wilson, Gina Vanellija, Ala Jarreaua, Buddyja Guya, sastav Ike Turnera The Kings of Rhythm, zatim razvikanog i popularnog saksofonista Davida Sanborna, Gilberta Gila i Ala Dimeolu. U onom pak popularnijem dijelu Chaku Kahn, Angie Stone i Leona Warea. A tek u drugom redu, što je zanimljivo i na svoj način signifikantno, saksofonista Waynea Shortera, imenovana ove godine za titulu Artist of Residance koji će nastupiti s Herbiejem Hancockom i sastavom Prima La Musica. Od posebnih programa valja izdvojiti i onaj posvećen 94-godišnjem veteranu — legendi alt-saksofona, Bennyju Carteru, u kojem će nastupiti samo nešto mlađi Clark Terry, Johnny Griffin i Jean Toots Thielemans. Na kraju pogled treba baciti i na onaj najvažniji dio programa, crno-bijelu križaljku svih mogućih imena jazza i sastava koja nam vizualno pokazuje središnji dio festivalskih zbivanja. Razumljivo, nemoguće je čitati sve, ali ipak: Herbie Hancock s Royem Hargroveom i Michaelom Breckerom, Kvartet Garyja Bartza, The Zawinul Syndicate, Mingus Big Band, Kenny Barron’s Canta Brasil, Andy Bey, Judy Roberts Quartet, Danilo Perez & Christian McBride, Oleta Adams, Michel Camilo Trio, Aziza Mustafa Zadeh, Trio Diane Schuur, Trio Cedara Waltona, Septet Richarda Galliana, Kvartet Johna Hammonda, Duo Gary Burton & Makoto Ozone i još mnogo, mnogo drugih. Velika vrijednost festivala koncertna je prezentacija jazza.

Jazz Kurta Weilla

Uz taj središnji program u sklopu 27. North Sea Jazz Festivala bit će održano i nekoliko zanimljivih popratnih pojava. Tu je najprije 11. srpnja Midsummer Jazz Gala u Dvorani nizozemskog kongresnog centra sa specijalnom gošćom, istaknutom jazz-pjevačicom Dee Dee Bridgewater. Za tu priliku ona je odabrala program njemačkoga skladatelja Kurta Weilla. Nakon koncerta bit će prvi put dodijeljena jazz-nagrada Edison. Dan poslije na Roof Terrace muzicirat će veći korpusi, big bandovi Dutch Jazz Orkestra pod ravnanjem Johna Ruocca, Mingus Big Band i Big band Carle Bley. Nadalje u sklopu programa bit će održan i treći Dutch Jazz Competition, natječaj s budžetom od 2275 eura, a svemu će prethoditi i poseban program za nadarene jazz-klince od pet do osamnaeset godina zvan Gigs For Kids. Tu je i izložba likovnih radova nadahnutih suvremenim jazzom i još mnogo toga. Već uobičajena nagrada Bird Awards bit će, kao i nagrada za mlade džeziste koji mnogo obećavaju, osnovana 1985, dodijeljena za najbolja ostvarenja postignuta od strane organizatora festivala. I, napokon, tu će biti i velika promotivna akcija s neizbježnim dekorom, majicama, kapama, suvenirima i prodajama svih mogućih nosača zvuka.

Po svemu iznesenom taj je festival u ovom trenutku doista najveći, nije jeftin ni jednostavan za organiziranje, i na neki je način kruna inače bogatih zbivanja u relativno maloj, ali jazzom bogatoj Nizozemskoj.

Na kraju, eventualne posjetitelje vrijedi upozoriti na za naše prilike visoke cijene festivalskih ulaznica od 14 eura po koncertu, a ukoliko kupe dnevnu kartu, trebat će izbrojiti 154 eura. Za one pak koji žele pribivati cijelom festivalu informacija da se cijene hotelskih soba kreću od 403 do 856 eura.

Vijenac 216

216 - 13. lipnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak