Vijenac 215

Likovnost

Odjek i percepcija izložbe Celebrities Željka Badurine

Warhol iz našeg sokaka

Željko Badurina, uzimajući celebrity kao jednostavno poznatu osobu, napravio je izbor osoba koje su mu poslužile za eksperimentiranje pojma (lokalnog) kriterija popularnosti i općenito glamura na domaćoj društvenoj skali

Odjek i percepcija izložbe Celebrities Željka Badurine, Galerija Karas, proljeće 2002.

Warhol iz našeg sokaka

Željko Badurina, uzimajući celebrity kao jednostavno poznatu osobu, napravio je izbor osoba koje su mu poslužile za eksperimentiranje pojma (lokalnog) kriterija popularnosti i općenito glamura na domaćoj društvenoj skali

Postaje li se slavnim tek kada vas Andy Warhol portretira? Je li to potvrda popularnosti i slave? Warholovi portreti, jarkih i čistih boja, Marilyn Monroe, Elvisa Presleya, Elizabeth Taylor i mnogih drugih pripadnika društvene elite Amerike njegova doba poslužile su umjetniku Željku Badurini kao neka vrsta readymadea. Točnije, autor je za svoju seriju preuzeo Warholov način tretmana fotografije i njezine dalje kolorističke manipulacije. Kao lajtmotiv odabrao je Warholovu tipičnu izjavu: »Everything repeats itself. It’s amazing that everybody thinks everything is new, but it’s all repeat.« Poznato je i to da je Andy Warhol izradio mnoge serije naručenih portreta, a osobe koje se mogu danas vidjeti na njima posjećivale su njegov atelijer Tvornicu, koji je slovio kao vrlo traženo mjesto u gradu.

U Galeriji Karas tijekom ožujka i travnja bila je postavljena izložba Celebrities umjetnika Željka Badurine (1966) koji tako preuzimajući Warholovu maniru i interpolirajući je u domaći kontekst popularnosti, želi na neki način preispitati plejadu zvijezda, naime lica ljudi koji se gotovo svakodnevno pojavljuju na našim televizijskim ekranima, novinama i časopisima ili čuju na radiju.

Reinterpretiranje Warhola

Željko Badurina umjetnik je koji razmišlja i radi u serijama različitih medija i materijala.

Andy Warhol već kao dječak zadivljen je svijetom glamura i filmskih zvijezda, čije je nebrojene članke i fotografije sakupljao godinama i poslije ih koristio kao predloške za svoja djela, te kao dijete provodi sate i sate gledajući reklame i čitajući stripove. Ono što je vjerojatno zaintrigiralo poklonike Warholove umjetnosti činjenica je da se koristio ikonografijom koja je bila bliska i poznata svima, pa nas je tako smještala pod isti nazivnik, jer smo svi mi kao pripadnici suvremenoga društva obasuti velikom količinom fotografija, fotografskih slika, kadrovima, reklamama i jumbo-plakatima, jednom (moćnom) riječju — medijima. Ne treba zaboraviti koliku je važnost u cijeloj priči imala fotografija i njezin razvoj u posljednjih sto pedeset godina, te eksploziju fotografskih slika kojom smo danas okruženi. No Warholova djela bila su likovne činjenice bez komentara suvremenog društva premda se bavio upravo zvijezdama, umjetnicima i glazbenicima koji su obilježili negovo doba. Kao što je Warhol jednom izjavio da »umjetnik pop-arta stvara djela koja svatko tko šeće Broadwayem može prepoznati u djeliću sekunde«.

Željko Badurina, uzimajući celebrity kao jednostavno poznatu osobu, napravio je izbor osoba koje su mu poslužile za eksperimentiranje pojma (lokalnog) kriterija popularnosti i općenito glamura na domaćoj društvenoj skali: Severina, Janica Kostelić, Oliver Dragojević, Vlatka Pokos, a naslov djela također simuliranju Warholov način — Orange Josipa, Blue Ljupka, Light Green Duško. Samim izborom ličnosti koje smatra dovoljno karizmatičnima i popularnim da bi se našle na slikarskom platnu autor je dao svoj komentar. Premda smo daleko od svijeta glamura koji puni stranice i ekrane suvremenih medija, pokušaj njegove implementacije u našu sredinu ne prolazi bez ironije, premda se Badurinini portreti doimaju dobro i efektno.

Postupak rada na slici sastoji se od preuzimanja fotografije subjekta iz novina, računalne obrade i ink-jeta na platnu. Što se tiče samog prostora Galerije Karas, kvadratični komadi Badurine dorasli su njezinim bijelim zidovima, te su se dobro uklopili i funkcionirali kao cjelina.

Iva Brezovečki-Biđin

Vijenac 215

215 - 30. svibnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak