Osmišljeni program
Budimpeštanski proljetni festival tradicionalno je preduskrsno glazbeno događanje na kojem se ljubitelji glazbe i plesa savršeno razumiju: dolazeći iz različitih govornih područja stapaju se u zajednicu, uživajući u odlično osmišljenu programu. Pravom su poslasticom organizatori ove godine nazvali trodnevni nastup Nederlands dans Theater s četiri kratke koreografije. (Podsjetimo da danas djeluju tri odvojena ansambla pod nazivom Nederland dans theater: NDT 1 kao središnja, najjača skupina, te NDT 2, koja okuplja mlađe plesače, i NDT 3, koju čine stariji članovi ansambla.) Na otvaranju Budimpeštanskog proljetnog festivala, u kazalištu Komedija, nastupila je NDT 1 s koreografijama Jiűija Kyliána i Paula Lighfoota.
U prvom djelu izvedene su Kyliánova Bella figura na glazbu L. Fossa i talijanskih baroknih majstora, te Speak for Yourself Lighfoota na Bachove fuge. Početna scena prve koreografije otkriva polugole parove odjevene u široke crvene suknje čiji su odnosi na razini marioneta: muškarci manipuliraju ženama, u brzom, gotovo šokantnom ritmu prepunom pokreta. Posebni scenski efekt vatreni su proplamsaji s bočnih strana pozornice. Lighfoot čini opoziciju time što plesače podvrgava kiši ledenoga praha koji se otapa, pa se cijeli ansambl skliže pozornicom. Sam je početak, međutim, pojava muškarca za kojim se vijori dim, vjerojatno najobjavljivanija fotografija u festivalskim materijalima. Obje koreografije nakon stanke osmislio je Kyliáan povezujući ih ritualno: u Sarabandi (Bach) nastupaju muškarci, koji se pojavljuju naglo osvijetljeni, nakon polumračne scene na kojoj su prazne haljine, dok u Falling angels (S. Reich) pokretane jakim ritmom, nastupaju samo žene. Bez obzira na različitost ugođaja, sve su izvedbe odlikovale nagle scenske promjene (svjetla i glazbe) i besprijekorni izvođači.
Olga Vujović
Klikni za povratak