Vijenac 215

Glazba, Ples

Osvrt na mandat Almire Osmanović na čelu Baleta HNK Zagreb

Malo, ali kvalitetno

Osvrt na mandat Almire Osmanović na čelu Baleta HNK Zagreb

Malo, ali kvalitetno

Postavljena Bajadera potvrdila je spremnost, brojnost i sposobnost zagrebačkog ansambla

U subotu, 18. svibnja 2002, svečanom izvedbom Bajadere proslavila je Almira Osmanović 25. obljetnicu umjetničkog djelovanja. Nakon lijepe i emotivno dodatno nabijene predstave desio se trenutak koji se rijetko doživljava i teško zaboravlja. Pokloni su tekli prema klasičnom protokolu, nedvojbena zvijezda večeri, baletna diva Irena Pasarić ponovno je potresla publiku čudesnom igrom ruku. A onda se, nakon malo dulje pauze ispunjene iščekujućim pljeskom podigao zastor. Ispred Gundulićeva sna, među buketima cvijeća stajala je sama Almira. U ime njezina kazališta čestitao joj je kolega i novi ravnatelj baleta Dinko Bogdanić, kojemu je ona poželjela sreću i uspjeh, a dizanjem slavne slike kazališnog sna slavljenica se našla ponovno među članovima svojeg baleta...

Eto, može se i tako, cvijećem i svečano, zaokružiti ne samo dvadeset i pet godina plesanja na dragoj joj sceni, nego i nakon osam godina ravnanja sa smiješkom predati funkcija!?

Brojnost i sposobnost

Počela sam s proslavom jer mi se čini znakovitom i ne nevažnom u ovom kratkom osvrtu na Almirinih osam godina. Postavljena Bajadera potvrdila je spremnost, brojnost i sposobnost zagrebačkog ansambla. U tom smislu treba spomenuti da je prije nekoliko godina u kazalištu (ponovno) pokrenut muški baletni studio — kao dio dugoročnog plana obnavljanja i popunjavanja baleta domaćim snagama. U nedostatku novca i materijalnih uvjeta mnogi dobri plesači otišli su na Zapad — na bolje plaćena mjesta. Ali svi su istaknuli da se ovdje dobro osjećaju i vole vratiti. Vjerujem da je dobra atmosfera u dvorani zadržala još mnoge koji su možda pomišljali na odlazak. A to je zasluga ravnateljice baleta. Almira nije, preuzimanjem vodeće pozicije, odustala od svakodnevnog plesačkog rituala zajedničkog znojenja, kao ni od svojih uloga, i rada na predstavama. Nije izbjegla ni zajedničko krvarenje kad je od svih mogućih mjesta granata našla baš — neprijateljsku — baletnu dvoranu. Uostalom, smatram velikom vrlinom, da se s pozicijom moći nije nikada zaletjela u sebi neprimjerenu rolu.

Repertoar i stvaranje repertoara nije apstraktno... to su ljudi, prostor, vrijeme i novac, lijepo je objasnio Milko Šparemblek, u vrijeme kada se kao v. d. ravnatelja baleta ponadao bitnim pomacima u politici Ministarstva kulture. Almira Osmanović preuzela je vodstvo 1994. godine, i uprkos najavama, planovima, željama i kompromisima ni jedne sezone nije uspjela ostvariti više od dvije premijere. (Sada se priča o mogućih šest!?) Je li to pitanje ljudi, prostora, vremena ili novca? Ili svega pomalo — više. Opetovano je, bez konkretnih pomaka, pokretana rasprava oko vremena i prostora; staro, nikad riješeno pitanje kolizije tri ansambla na jednoj pozornici. O novcu da i ne govorimo.

Drugi veliki problem koji Almira nije uspjela riješiti i koji ostaje na duši novom ravnatelju jest uspostavljanje dobro promišljenih, planskih i kvalitetnih odnosa s ostalim nacionalnim baletima. Kontinuirana suradnja uspostavljena je jedino s pulskim ljetnim Histria festivalom.

Klasično i moderno

Što se tiče repertoara, Almira je, i sama vrlo otvorena novim plesnim izrazima, nastojala kombinirati klasični i moderni repertoar. Nedvojbeno tradicionalna publika HNK više voli špice i labudove, no uz obvezne Labuđe jezero, Ščelkunčika, Coppéliu ili Don Quijotea bilo je i vrlo sretnih modernih praizvedbi poput Favierova Ne hodi po travi... padaju anđeli, ili velikoga Šparemblekova Johannes Faust Passiona.

Nezaobilazna novost njezina razdoblja pokretanje je koreografskih radionica u kojima su se mladi plesači baletnog ansambla mogli okušati kao autori. Šteta što ni taj projekt nije održavan u kontinuitetu, pa se predstavilo i više ili manje potvrdilo svega nekoliko mladih koreografa. Osnivanje i nedavna premijera Koreografskog ateljea pokazali su opravdanost i nužnost i takva ulaganja.

I kad se sve skupa zbroji i oduzme, da je u posljednjih 25 godina Almira odradila zapravo njih 33(!), jako mi je drago da je to (uvijek njezino matično) Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu onako sjajno i dolično obilježilo!

Maja Đurinović

Vijenac 215

215 - 30. svibnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak