Koncerti i opera u kući
Uskoro na radiju: Herodiade, Tannhäuser i Simon Boccanegra
Usporedno s opernim i koncertnim sezonama u Zagrebu i Hrvatskoj odvija se i radijska glazbena sezona, koju zainteresirani slušatelji mogu pratiti na III. programu Hrvatskoga radija.
Iako slabo najavljivana (osim atraktivnih spotova na samom III. programu!), sadržajem i atraktivnošću već godinama privlače pozornost melomana, željnih drukčijih programa, velikih svjetskih imena, mladih glazbenika u usponu. Oni znaju da ponedjeljcima u 20.30 sati u okviru emisije EUROPEUM-EURORADIO mogu, zajedno s milijunskim auditorijem iz cijeloga svijeta, pratiti koncertne sezone EBU-UER koje u okviru svojih tematskih ciklusa nude uvijek nešto novo, nepoznato, drukčije. Ove sezone bili su to ciklusi Otkrića, Međunarodna natjecanja, Gustav Mahler i njegovi suvremenici i na kraju Poznati radijski orkestri, nîz koji je završio 15. travnja koncertom Švedskog radijskog orkestra pod ravnanjem Mikka Francka, iz čuvene koncertne dvorane Berwald u Stockholmu.
Kao što je poznato, radijski su orkestri odigrali veliku ulogu u izvođenju, snimanju i propagiranju nacionalne i suvremene glazbe, što su ponuđeni programi nastojali i pokazati. Slušali smo neke od najstarijih, koji su nam u okviru radijskih koncertnih večeri prezentirali neke od onih skladbi dvadesetoga stoljeća koje su u svojoj dugoj povijesti praizveli, a mnoge od njih i naručili. Tako je primjerice jedan od najstarijih europskih radijskih orkestara, BBC-ov simfonijski orkestar na koncertu 11. ožujka pod ravnanjem Martyna Brabbinsa, izveo skladbu Magnusa Lindberga Corrente II (narudžba BBC-a premijerno izvedeno 1992), Treći klavirski koncert Bele Bartoka sa Stephenom Osbornom i Treću simfoniju Sir Edwarda Elgara, koju je također naručio BBC.
Uz skladbe Modesta Musorgskog i Sergeja Rahmanjinova, Simfonijski je orkestar Mađarskoga radija u okviru koncerta 18. ožujka praizveo i Klavirski koncert Kamilla Lendvaya, s poznatim mađarskim glazbenicima Lászlóm Branyayem kao solistom i Tamásom Vásáryem za dirigentskim pultom.
Na koncertu Filharmonijskog orkestra iz Buffala dominirao je čuveni Adagio za gudače Samuela Barbera, najizvođenija skladba u Sjedinjenim Državama, a na koncertu Simfonijskog orkestra Finskog radija Koncert za flautu svjetski afirmirane finske skladateljice Kaije Saariaho, narudžba Finskog radija.
Nadamo se da će u budućnosti i Simfonijski orkestar HRT sa svojom zanimljivom koncertnom sezonom u kojoj povremeno izvodi i domaće skladbe koje i sama naručuje (ove sezone praizveo je najnoviju skladbu Milka Kelemena), biti predstavljen svjetskoj radijskoj publici.
Atraktivna radijska operna sezona
Oni slušatelji III. programa Hrvatskoga radija koji vole operu mogli su ove godine ponovno uživati u bogatu i raznovrsnu izboru opernih djela svake subote u izravnim ili odgođenim prijenosima.
U više nego skromnu repertoaru naših opernih kuća, od kojih se čak ni one atraktivne ne prenose putem radija (primjerice Werther Julesa Masseneta s kojim je naša primadona Dunja Vejzović proslavila 35. godišnjicu rada) operne subote na III. radijskom programu su, uz tv-emisije Opera-box i Triler jedina veza s opernim svijetom danas. Nemoguće je nabrojiti sve naslove koje su zainteresirani slušatelji imali prilike čuti u ovoj sezoni: sjetimo se samo otvorenja milanske Scale sa Verdijevim Otelom s Placidom Domingom u naslovnoj ulozi, brojnih izvrsnih produkcija čuvenih matineja iz njujorškog Metropolitana, koje su se do početka travnja odvijale u neprekinutom nîzu. Bila je to jedina prilika za ljubitelje opere da čuju uživo neka od najvećih pjevačkih imena danas u svijetu, primjerice fenomenalnoga peruanskog tenora Juan Diega Flóreza, slovačku sopranisticu u usponu Magdalenu Koženu, ili sjajnu rusku altisticu Olgu Borodinu. U nas se još ne mogu naći ni njihova diskografska izdanja.
U okviru operne sezone EBU-UER, uz Verdija, Mozarta, Puccinija, Rossinija, Čajkovskog i druge poznate skladatelje, mogla su se čuti i nepoznata ili manje izvođena operna djela kao što su primjerice Kralj Roger Karola Szymanowskog iz Državne opere u Varšavi (11. svibnja) ili Julije Cezar u Egiptu G. F. Händela iz Danske kraljevske opere u Kopenhagenu (11. svibnja, dirigent je bio Lars Ulrik Mortensen).
Do kraja sezone 2001/2002. zainteresirani ljubitelji opere moći će pratiti na III. programu HR ove produkcije: Herodiade Julesa Masseneta, prema romanu Gustava Flauberta iz Valonske kraljevske opere u Liegu (1. lipnja, dirigent Jacques Lacombe), romantičnu operu Richarda Wagnera Tannhäuser iz Njemačkog nacionalnog kazališta u Weimaru (22. lipnja, dirigent Georg A. Albrecht) i 29. lipnja iz kazališta Maggio musicale Fiorentino, Verdijevu operu Simon Boccanegra. Uz zbor i orkestar toga poznatog kazališta kao solisti nastupit će i bariton Carlo Guelfi i poznata finska sopranistica Karita Mattila. Dirigirat će Claudio Abbado. Ugodno slušanje!
Mirjana Paladin
Klikni za povratak