Vijenac 215

Film

Katarina Marić

Galerija amoralnih

Ubiti je lako (The Way of the Gun), red. Christopher McQuarrie

VHS

Galerija amoralnih

Ubiti je lako (The Way of the Gun), red. Christopher McQuarrie

Redateljski debut oskarovskog scenariste Privedite osumnjičene Christophera McQuarriea — Ubiti je lako (pomalo nespretnog prijevoda originalnog The Way of the Gun, čiji bi prikladniji supstitut možda bio Zakon puške po onoj Tko se mača lača..., jer su puške, pištolji i sav mogući oružani arsenal u bezbroj formi ovdje uistinu atributivna ikona) na svojoj je površini kombinacija raznih filmova. Po galonima krvi i svakovrsnome mučnom nasilju neminovno je korijene tražiti u Tarantina, osobito u njegovih Reservoir Dogs (iako mnogi likovi funkcioniraju kao prepiske iz Pulp Fictiona; primjerice Caanov »bagman« Sarno paralelu vuče iz Keitelova »čistača«) te u klasičnom vesternu (naročito u Peckinpahovim sirovim lokalitetima napuštenih gradova i ispranih boja); tako da zapravo funkcionira kao moderna varijacija kaubojskog filma — inovativna adaptacija starih uzora, daleko iznad post-tarantinovskog histerična epigonstva ili sličnih štancanih holivudskih akcijaca. Scene gonjenja u automobilima primjerice, ovdje se odvijaju toliko sporo da graniče s puzenjem; likovi doniraju spermu iz apsurdnih razloga i pritom vode kvazi-apstraktne i zbunjujuće-jogičke razgovore; dva nemilosrdna ubojice rastaju se stiskom ruke znajući da će jedan prije ili kasnije »koknuti« drugog (koji kojeg?); depresivni plaćenik igra ruski rulet; a žene psuju i pljuju gore od muškaraca (u izvrsnoj uvodnoj sceni) — i nitko, ali baš nitko nije simpatičan.

Tenzični suspense

Prepun prijevara, te napučen galerijom amoralnih likova i tajnih identiteta, u kojoj glavni antijunaci (otmičari surogat-majke) — Parker (Ryan Phillippe) i Longbaugh (Benicio del Toro) — nazvani pravim imenima Butcha Cassidyja i Sundance Kida — nisu neuvjerljivi svemoćni supermeni jednostavni za poistovjećivanje niti priglupi dvojac koji izaziva na smijeh (već svojevrsni katalizatori bez kojih ne bi niti bilo radnje); The Way of the Gun i bez da se vezujemo uz protagoniste, ipak ima tenzični suspense koji plijeni.

Par Phillippe — del Toro donekle je nespojiv (čak se u filmu aludira i na nekakvu nedefiniranu seksualnu ambigvitetnost među njima); pri čemu se Phillippe upravo u ovoj za njega netipičnoj roli najviše iskazao, uspješno zadržavši fokusiranost. Del Torov Longbaugh međutim ne pokriva raspon glumčeva izričaja, iako kod njega »pali« i najjednostavniji govor tijela — gledanje u pod, vrpoljenje, zavlačenje ruke u džep, pomicanje usana u govorenju bez glasa. Glumac izrazite ležernosti, del Toro uvijek izgleda kao da glumi iz vlastite zabave, te čak i u ovakvoj, ponešto skučenoj (a i po stajlingu i psihološkom profilu lika) i za njega neodgovarajućoj roli, ne samo da iz nje izvlači maksimum, već joj i prikladno projicira svoju karakterističnu karizmatičnu mješavinu prigušene snage i opuštene senzualnosti.

Treba izdvojiti i izvrsnu Juliette Lewis, ponovno u svom specifičnom ekstatično-otkačenom elementu, ali i ostatak ekipe i više je nego solidan.

Sve u svemu, riječ je o svježem, inovativnom — krvavom i sporom ostvarenju snažnih izvedbi i impresivne cirkulativne energije.

Katarina Marić

Vijenac 215

215 - 30. svibnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak