Fedra s mikrofonom
London Slavna njujorška kazališna skupina Wooster Group doputovala je sa svojom Fedrom u londonski Riverside Theatre, gdje je ostvarila zapaženo gostovanje. U interpretaciji Fedre kako je vidi Paul Schmidt, Racine je tek dodirnut. To You, the Birdie, kako se ta eksperimentalna verzija klasika zove, potpuna je dekonstrukcija mita i francuske klasicističke obrade, a događa se na terenu za badminton na kojem Hipolit i Teramenes igraju uz videonadzor. Njihov razgovor — to već pogađate — odvija se izravno u mikrofone koje drže u rukama, dok su monolozi Fedre (koju igra odlična Kate Valk) puštani s trake. Produkcija je zbunila čak i iskusne londonske kazališne kritičare. Priznaju da u njoj ima odličnih uloga (poznati Willem Defoe igra Tezeja) i da negdje pogađa bit Fedre, ali je istovremeno smatraju vrlo pretencioznom. To jest zanimljivo kazalište, ali ga baš i ne bismo gledali prečesto, zaključio je jedan od njih.
Uspješni Woyzeck
Ljubljana Nakon Četvrte sestre Glowackog Drama Slovenskog narodnog gledališča približila se kraju još jedne vrlo bogate i uspješne sezone premijerom Buchnerova Woyzecka u režiji Ernsta M. Bindera (kostimografi su Svetlana Visintin i Leo Kulaš) u kojem glavne uloge igraju Gregor Baković i Nataša Barbara Gračner. Buchnerov klasik, nedovršena drama iz 1837. koja je znatno nakon nastanka prepoznata kao preteča moderne drame iz čijeg kaputa na neki način izlazi i pojam fragmentarne dramaturgije, ali i moderni osjećaj svijeta, posljednjih godina opet prepoznat na europskim scenama, zablistao je još jednom na velikoj sceni SNG-a. Novu premijeru najuspješnijeg slovenskog kazališta odlično su primile i publika i kritika, kao krunu dramske sezone.
Ravenhill, još jednom
New York Ravenhillov Shopping and Fucking, ključni komad devedesetih, još svakoga dana osvaja poneku novu scenu. No, dok po margini kazališnog svijeta mladog engleskog autora tek otkrivaju, ključna svjetska pozornica New York mu se vraća. Američka praizvedba komada održana je 1998, kad je šokirala američku kazališnu publiku. Sad je Shopping and Fucking doživio novu premijeru, u malom, gotovo nepoznatom off off broadwayskom kazalištu Theatre 22 u režiji Blakea Lawrencea, a kritika je, zahvaljujući iznimnoj produkciji i Susan O’Connor (Lulu) koja predvodi odličnu glumačku podjelu u šoku priznala da Ravenhill ipak nije samo ono što su u njemu prvi put zapazili. Shopping and Fucking mnogo su više od puke dramaturgije šoka, riječ je o komadu koji istražuje ljudske odnose u brutalnoj suvremenosti i koji nosi mnoga dublja značenja nego što se to čini nakon prvoga šoka, zapisali su ovaj put njujorški kritičari. Uz obvezna i brojna upozorenja kako komad nije za one osjetljiva želuca kritika je, oduševljena predstavom, pozvala publiku na predstavu i poželjela dovoljno hrabra producenta koji bi produkciju prenio na Broadway. Shopping and Fucking, komad koji ruši sve klasične građanske vrijednosti u srcu svjetskog komercijalnog kazališta? Zašto ne, kapital se protiv onih koji ga s pozicije alternative ugrožavaju uvijek najbolje borio svojim najefikasnijim sredstvom — novcem. Pretvori Ravenhilla u autora za široku gledateljsku publiku, u obiteljsku kazališnu vrijednost, i pobijedio si ga.
Knjiga o novoj drami
Europska javnost dobila je tek nedavno prvu knjigu koja se bavi problemom nove britanske drame, eksplozijom nove dramske kreativnosti koja je na britanskim pozornicama započela sredinom devedesetih, a koja je zatim bitno utjecala na pojavu nove europske drame u ostatku Europe. Riječ je o knjizi In-Yer-Face Theatre: British drama Today, Aleksa Sierza koju je izdao Faber and Faber. Sierz u knjizi obrazlaže kako drame Trainspotting, Shopping&Fucking ili Blasted nisu pojedinačni zbroj scena koje se koriste taktikom šoka, nego zajednički pokret, dosljedna kritika modernog života, usredotočena na problem nasilja, propitkivanja mitova o muškosti i feminizmu te scenski dokaz uzaludnosti konzumizma. Tzv. dramaturgija sperme i krvi u ovoj je knjizi — koja osim analize britanskoga dramskog pisma u devedesetima sadrži i intervjue s piscima — našla svoju dosad najtemeljitiju studiju, a pisci na kojima je posebni naglasak su, prema očekivanju, Sarah Kane i Mark Ravenhill. Knjiga se može nabaviti i putem Interneta, a vrlo informativan i bogat site o knjizi i njezinu sadržaju nalazi se na www.inyerface-theatre.com.
Jasen Boko
Klikni za povratak