Vijenac 214

Glazba, Kolumne

Mladen Mazur: JAZZ AD LIBITUM

Trećina dvorane za majstore

New swing quartet, we shall overcome, Velika dvorana Vatroslav Lisinski, 24. travnja 2002.

Video jazz

Izbor je doista impresivan, i s povijesnog stajališta važan i za gotovo dvije generacije jazz-fanova koji se danas mogu upoznati s jazzom svih tih velikana, a koji već zasigurno posjeduju DVD uređaje (ukoliko ne, onda će i VHS video dobro doći)

Brz napredak tehnike koji bilježimo na mnogim poljima svakodnevnog života odražava se dakako i u akustici, pa tako i u sve kvalitetnijoj reprodukciji jazz-glazbe. Snimke jazza iz svih razdoblja njegova postojanja dostupne su na audio-digitalnim nosačima zvuka poput CD-a, MD-a ili DAT-kaseta i postale su dijelom naše svakodnevice. Zanimljivo je pri tome jedino da se u tom nizu nije uspio održati inače kvalitetan izum digitalne kasete tvrtke Philips.

Tako nam je i velik broj starijih analognih glazbenih zapisa s takozvanih tvrdih i LP-ploča, zahvaljujući elektronskim pročišćavanjima od šumova i suvišnih kvrceva, remasteriziran, pa čak i u nekim slučajevima i umjetno stereofiniziran, postao na spomenutim nosačima dostupan u cijeloj svojoj vrijednosti. No i nostalgija za starim dobrim longplejkama, da spomenem i to, ne jenjava, pa neke produkcije — prvenstveno u Sjedinjenim Američkim Državama i Japanu, u tehnički pročišćenim verzijama objavljuju i distribuiraju remake izdanja nekih klasičnih LP ostvarenja koja se mogu nabaviti, ali ne baš po malim cijenama.

Nov i kvalitetan izum

Svim se tim tehničkim novostima, koje neki nazivaju elektronskom konfekcijom, nedavno pridružio i nosač zvuka i slike poznat kao DVD (digital versatile disc), koji predstavlja suvremeniju verziju VHS-a, koju svi već dobro poznaju i koja više ne predstavlja rijetkost. DVD je i za ljubitelje jazza nov i kvalitetan izum, napose u predstavljanju starijih, povijesno vrijednih, dokumentarnih, pa tako i raritetnih snimaka od kojih se većina do sada skrivala u raznim arhivima ili privatnim kolekcijama nekih jazz-stručnjaka. Bilježimo tako Burnsovu kolekciju, dio koje je nedavno objavljen i na DVD-u. Ljubitelje jazza i kolekcionare bih u ovom tekstu želio upozoriti na jednu novu seriju DVD jazz-izdanja, koja potječe iz privatne kolekcije glasovitog američkog jazz-kritičara, povjesničara i autora prve sustavne prezentacije jazza na američkoj televiziji, Ralpha J. Gleasona. Gleason (1917-1975) je bio i dugogodišnji jazz-kolumnist »San Francisco Croniclea«, suradnik i kritičar poznate revije za jazz »Down Beat«, suosnivač časopisa »Rolling Stone«, autor mnogih tekstova gramofonskih ploča, te — što je za ovaj tekst važno, pokretač prve edukativne serije emisija američke televizije pod naslovom Jazz Casual. Snimke tih emisija čamile su u zaboravu više od trideset godina, a nedavno su vrlo pažljivo, posebnim tehničkim i elektronskim postupcima, obnovljene, digitalizirane i predstavljene na DVD pločama. Budući da takvi diskovi omogućavaju veću minutažu, po dvije su kompletne emisije s Gleasonovim komentarima snimljene na jedan DVD, no svaku je od tih emisija moguće zasebno naručiti i na klasičnom VHS formatu.

Nakon svih tih tehničkih objašnjenja i detalja, vrijedi pogledati što nam programski nudi DVD-edicija koja nosi ime originalne TV-serije, Jazz Casual. Odmah valja naglasiti da se radi tek o prvoj ediciji od dvadeset i osam programa, koja će autentičnim događajima i sastavima, te pojavom jazz-glazbenika, najveći dio kojih više i nema među nama, zacijelo zainteresirati prvenstveno ljubitelje jazza srednje generacije.

Impresivan izbor

Serija započinje snimkama znamenitog kvarteta bariton-saksofonista Gerryja Mulligana s trombonistom Bobom Brookmeyerom i kvarteta trubača i krilničara Arta Farmera s gitaristom Jimom Hallom, drugi set uključuje mali sastav tenor-saksofonista Bena Webstera s blues-pjevačem Jimmyjem Witherspoonom, te legendarnim pjevačem bluesa iz orkestra Counta Basiea, Jimmyjem Rushingom. Basieov big band naći ćemo i u sljedećoj kutiji, zajedno sa snimkama vokalnog trija Lambert-Hendricks & Bavan, koju slijede dokumenti dvojice važnih čimbenika povijesti jazza, Louisa Armstronga i Earla Hinesa. Zanimljive su potom nekadašnje snimke danas još aktivnih tenor-saksofonista Sonnyja Rollinsa i pjevačice Carmen McRae. Slijedi set iz razdoblja tradicionalnog jazza, s trubačem Muggsy Spanierom i pijanistom Joe Sullivanom, pa stilski pomalo neobična kombinacija West-coast-saksofonista Arta Peppera i jazza inspiriranog brazilskom glazbom u izvođenju pijanista Vince Guaraldija i gitarista-skladatelja Bola Sete. Od vokalista tu je set sastavljen od snimaka majstora bluesa B. B. Kinga i suvremenijeg Marka Murphyja. Be-bop je predstavljen kvintetom Dizzyja Gillespiea s pijanistom Lalo Schifrinom i vokalistom Mel Tormeom, a nekad moderni, a danas klasični komorni jazz, zabilježen je snimkama kvinteta Juliana Cannonballa Adderleya i znamenitog Modern Jazz Quarteta. Jedanaesti set serije uključuje dva važna kvarteta na čelu kojih su John Coltrane i Dave Brubeck, a pri kraju su edicije setovi saksofonista Paula Wintera i Charlesa Lloyda s pijanistom Keithom Jarrettom i big band završetak sa snimkama orkestara Thada Jonesa i Mela Lewisa te Woodyja Hermana.

Izbor je doista impresivan, i s povijesnog stajališta važan i za gotovo dvije generacije jazz-fanova koji se danas mogu upoznati s jazzom svih tih velikana, a koji već zasigurno posjeduju DVD uređaje (ukoliko ne, onda će i VHS video dobro doći).

Njemačka je tvrtka Fenn Music iz Dassendorfa otkupila prava za distribuciju te vrijedne serije u Europi, te je kompletna, ili samo neki od njezinih setova, dostupna i našim ljubiteljima jazza.

Vijenac 214

214 - 16. svibnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak