Vijenac 214

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Nominacije za Tonyje

Objavljene su nominacije za 56. nagradu Tony, najpoznatiju svjetsku kazališnu nagradu koja se dodjeljuje za scenska dostignuća na Broadwayu.

KAZALIŠNI GLOBUS

Nominacije za Tonyje

New York Objavljene su nominacije za 56. nagradu Tony, najpoznatiju svjetsku kazališnu nagradu koja se dodjeljuje za scenska dostignuća na Broadwayu. Kao i uvijek, već nominacije izazvale su niz komentara, a najveće neugodno iznenađenje potpuni je izostanak Diplomca, predstave nastale po filmu Mikea Nicholsa, unatoč rekordno dobroj prodaji ulaznica za predstavu u kojoj igra i Kathleen Turner. Najveći dobitnik u dramskim kategorijama je Osborneov klasik iz 1939. Morning’s at Seven sa čak devet nominacija, a slijede ga Cowardov Private Lives i Millerova drama The Crucible (u nas poznata kao Vještice iz Salema) sa po šest nominacija. Britanske predstave i glumci zaradili su čak dvadeset nominacija, čime je još jednom potvrđena dominacija West Enda nad Broadwayom, koja traje već nekoliko godina. Najbolji vic nominacija prijedlozi su za novi komad (podrazumijeva se nova drama), gdje su se uz Albeeja (The Goat, or Who is Sylvia?) i Pulitzerom ovjenčanu dramu Topdog/Underdog Suzan Lori Parks našli i Turgenjev i Ovidije, potonji u suvremenoj adaptaciji. Među nominiranim glumcima su i Alan Bates, Liam Neeson i Alan Rickman, a glumicama Lindsay Duncan i Helen Mirren. Za Tonyja za režiju dramske produkcije nadmetat će se Howard Davies (Private Lives), Richard Eyre (The Crucible), Daniel Sullivan (Morning’s at Seven) i Mary Zimmerman (Metamorphoses). Tonyji će biti dodijeljeni na svečanosti 2. lipnja.

Ostavka direktora Royal Shakespeare Company

slikaLondon Adrian Noble (51), ravnatelj slavne Royal Shakespeare Company, dao je ostavku na svoj položaj nakon deset godina vođenja kazališta. Nakon brojnih kritika koje je otrpio zbog svojih ambicioznih planova koji su uključivali rušenje glavne zgrade RSC-a u Stratfordu i gradnju Shakespeareova sela na rijeci Avon, što je uznemirilo lokalno stanovništvo, te posebno višemjesečnoga režiranja uspješnog westendovskog mjuzikla Chitty Chitty Bang Bang, zbog čega je zapustio posao, Nobleu čini se nije preostalo ništa drugo nego da se povuče. Kao razlog naveo je prijetnje i pritisak na obitelj. Redatelj koji je dvadeset i dvije godine proveo u RSC-u slavu je stekao režijom Henrika V s Kenethom Branaghom 1984, a baš Branagh spominje se kao jedan od mogućih Nobleovih nasljednika na čelnom mjestu slavne kompanije. Ostavka je stavila točku na kraj višemjesečne polemične trakavice, koja je uključila mnoga najpoznatija imena britanskog glumišta, a Noble će na svom mjestu ostati do isteka mandata u ožujku 2003. Utrka za novog ravnatelja kreće.

Sraz kazališta i astrofizike

slikaMilano Što se dogodi kad se susretnu Luca Ronconi, jedan od najslavnijih suvremenih redatelja i John Barrow, profesor s Cambridgea, matematičar i astrofizičar i jedan od najgenijalnih umova današnjice? Nastane predstava pod nazivom Infinities koja govori o neograničenosti svemira, putovanju kroz vrijeme i paradoksima besmrtnosti, a koja se događa u bivšim radionicama milanskog kazališta La Scala kroz koje publika putuje kao kroz hotel u kojem stanuje čovječanstvo. Ronconi je u sklopu svog projekta kazališnog istraživanja četiri godine tražio dramu koja bi govorila o nekom ozbiljnom znanstvenom problemu, a kad je nije našao, okrenuo se djelu slavnog engleskog astrofizičara Barrowa koji najčešće piše o vječnosti/beskonačnosti. To se Ronconiju nametnulo kao zanimljiva kazališna tema i nastala je ova neobična predstava koja ne pokušava gledatelju održati lekciju o konceptima beskonačnosti u matematici ili fizici, nego ponuditi sugestiju koliko je carstvo znanosti bogato. Imaginarni, kazališni hotel Beskonačnost pun je, ali zahvaljujući paradoksima matematike može primati nove goste, a u predstavi ne postoje protagonisti ni drama, nego — koncept o ideji beskonačnog.

Japanska Usta na usta

slikaTokio Mouth to Mouth (Usta na usta), uspješnica engleskog autora Kevina Elyota koja je prošle godine nakon praizvedbe u londonskom Royal Courtu osvojila West End, a zatim i dio svjetskih pozornica, doživjela je i japansku praizvedbu. Priča o suvremenoj Velikoj Britaniji, sidi, slomu konvencionalnog morala i obiteljskih vrijednosti, drogama i seksu očito je i u Japanu naišla na plodno tlo jer je predstava u režiji Erike Miwe (i pod naslovom Philip’s Reason?), u produkciji maloga kazališta Gekidan Subaru postala kultnim kazališnim događajem, koji je zasjenio mnoge veće produkcije.

Jasen Boko

Vijenac 214

214 - 16. svibnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak