Vijenac 213

Glazba, Kolumne

Mladen Mazur: JAZZ AD LIBITUM

Trećina dvorane za majstore

New swing quartet, we shall overcome, Velika dvorana Vatroslav Lisinski, 24. travnja 2002.

Trećina dvorane za majstore

New swing quartet, we shall overcome, Velika dvorana Vatroslav Lisinski, 24. travnja 2002.

slikaKad sam u svojstvu umjetničkog direktora Međunarodnog jazz-festivala u Ljubljani, 1967, uz ostale sastave angažirao i legendarni američki vokalni kvartet The Golden Gate Quartet, zbog čega sam, uzgred rečeno, bio kritiziran od dijela ljubljanskoga tiska da komercijaliziram program jedne inače profilirane međunarodne manifestacije jazz-glazbe, nisam mogao ni slutiti da sam neizravno pridonio ostvarenje ideje četvorice mladih glazbenih zanesenjaka iz Šentjurja pri Celju da osnuju takav vokalni sastav koji će izvoditi crnačku duhovnu glazbu, gospel-song i negro-spiritual. Dečki su se nazvali New Swing Quartet i u ovom trenutku, nakon pune 34 godine neprekidna djelovanja, mogli smo ih ponovno pozdraviti u Zagrebu na koncertu održanu u srijedu 24. travnja pod naslovom We Shall Overcome, tijekom kojega je promoviran i njihov najnoviji istoimeni CD. To je već 39. diskografski projekt tog ansambla iznimne kvalitete, s više stotina koncerata održanih u gotovo svim zemljama svijeta, od kojih pamtimo i neke zagrebačke. Posljednji ćemo pamtiti kao jedan od najboljih, ako ne i najbolji do sada.

Dinamika

Mnoge su godine zajedničkoga djelovanja i ustrajna rada dovele do iznimnih iskustava i savršene međusobne komunikacije prvog tenora Dare Heringa, drugog tenora Ota Pestnera, baritona Tome Kozlevčara i basa Marijana Petana. Prirodna muzikalnost i evidentan afinitet prema crnačkoj duhovnoj pjesmi religijskog i svjetovnog značenja, velike mogućnosti vokalne interpretacije zamjetnog harmonijskog odmaka ili klišeja, na koje smo navikli kod autentičnih američkih sastava tog tipa neka su od obilježja tog sastava. Ogleda se to i u sofisticiranim, za višeglasno pjevanje priređenim aranžmanima za koje se ponajprije brinu Oto Pestner i Tomo Kozlevčar. Ako svemu tome dodamo vrlo dobru dinamiku, zapaženu napose u a capella-izvedbama, primjerice u glasovitom negro-spiritualu Nobody Knows the Trouble I’ve Seen, izrađen scenski nastup i atraktivan bas Marijana Petana, slika još nije potpuna, budući da joj valja dodati i vrlo mudro i profesionalno sastavljen program. U prvom smo dijelu slušali tako niz poznatih pjesama, među kojima i nekoliko onih najpoznatijih, poput My Lord is Writing, spomenutu Nobody Knows, Go Down Moses, We Shall Overcome, Stand By Me, u izvedbi koje se Tomo Kozlevčar predstavio i kao vokalist i kao pijanist, te Travelling Shoes. U drugom, uz tradicionalnu temu Wade in The Water, New Swing Quartet se uz ostale izvedbe odlučio i za znamenitu rudarsku pjesmu Sixteen Tons, popularnu nekad i u sferi popularne glazbe. Taj je set bio ispunjen dakako i nizom koji je uključivao izvedbe Pass Me Not, Lord in My Heart, I Saw the Light i druge.

Swinging spiritual

New Swing Quartetu pripada i još jedna važna zasluga, a to je prihvaćanje i njegovanje jednog u jazzu nažalost ne tako česta, ali vrlo važna stilskog pojma, poznata kao swinging spiritual. Autentični se američki negro-spiritual i gospel-song uz pratnju harmonija ili orgulja izvode ponajprije u baptističkim i nekim drugim crkvama, odakle zapravo te pjesme i potječu. Izlaskom iz religijskih okruženja u svjetovne ambijente, a s obzirom na izrazitu ritmičnost i obilje swinga, negro-spiritual pa i gospel-song dobivaju odgovarajuće interprete i klasične džezističke ritam-sekcije s glasovirom, kontrabasom i bubnjevima. Kao eklatantne primjere, a s religijskih poimanja ne baš uvijek prihvatljive sastave, valja spomenuti vokalne kvartete Delta Rhythm Boys, i svakako najpopularniji The Golden Gate Quartet. Tako i New Swing Quartet ima uza se izvrstan instrumentalni prateći sastav bubnjara Ratka Divjaka s basistom Janijem Haceom, pijanistom Blažem Jurjevčičem i iznimnim gitaristom Primožem Grašičem. Sastav je na ovom zagrebačkom nastupu bio pojačan i sopran i tenor-saksofonistom Tadejom Tomšičem. Svi su se članovi tog sastava tijekom pojedinih izvedbi koncerta predstavili izvrsnim solističkim dionicama, što je samo još jedan dokaz o iskonskoj povezanosti negro-spirituala, gospel-songa i jazza. Odlične izvedbe raspoloženoga New Swing Quarteta, neprijepornu popularnost crnačke duhovne glazbe i obilje swinga na najbolji je način prepoznala zagrebačka publika, koja je nažalost ispunila svega trećinu dvorane, ali koja je pljeskom i pjevanjem s umjetnicima od njih iznudila sve raspoložive dodatke, Down By the River Side, Joshua Fit the Battle of Jericho, When the Saints Go Marchin’ In i Amen, dočekavši na nogama i s ovacijama kraj tog iznimnog koncerta.

Vijenac 213

213 - 2. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak