Vijenac 213

Časopisi, Maticahrvatska

Goran Ivaniš

Horor u novom ruhu

»Hrvatski filmski ljetopis«, gl. ur. Hrvoje Turković, br. 29, Zagreb, 2002.

Horor u novom ruhu

»Hrvatski filmski ljetopis«, gl. ur. Hrvoje Turković, br. 29, Zagreb, 2002.

Prvo što se zapazi kad u ruke uzmemo prvi ovogodišnji broj Ljetopisa jest promjena dizajna naslovne stranice. Agresivnijim pristupom, kako koloritom tako i izborom motiva, koji nam na odgovarajući način najavljuju jednu od tema kojima će se ovaj broj baviti (filmovi strave) naslovnica je postala uočljivijom. Promjena dizajna imena časopisa mnogo je manje uspjela jer osim smanjenja veličine slova promijenjen je i izgled slova »O«, čime je umanjena njegova prijašnja dvosmislenost oko/kamera. Prvi tekst »Ljetopisa« jest Novi film strave Kristijana Milića. Navodeći razloge privlačnosti žanra kako filmašima tako i publici, Milić podsjeća da je vječna tema borbe dobra i zla samo u filmovima strave prikazana na posve beskompromisan način te tako dotiče najdublje ljudske strahove (od nepoznatog i od smrti) i osnovne nagone (nasilje), da bi se u nastavku teksta bavio nasiljem u filmovima strave s realističnim obilježjima, razdoblje kojih počinje 1960, kada Alfred Hitchcock snima Psiho. U zaključku Milić napominje da je film strave trenutno zamrli žanr filmske proizvodnje, no da nikad neće nestati, nego će se ponovno vratiti.

»Ljetopis« donosi osvrt Dijane Nenadić na 33. reviju hrvatskog filmskog i video stvaralaštva održanu u Daruvaru potkraj studenog 2001. te cjelokupnu festivalsku filmografiju. Tu je i prikaz jednog od trenutno najvažnijih festivala dokumentarnog filma u svijetu, IDFA koji je održan potkraj prošle godine u Amsterdamu, na kojem su hrvatsku dokumentarnu produkciju uspješno predstavila tri filma: Dečko kojem se žurilo, Free Space i Novo, novo vrijeme.

Kinorepertoar nam donosi kritičarske osvrte na filmove prikazane u proteklom razdoblju (prosinac 2001-veljača 2002). Kako u prošlom, tako i u ovom izdanju Ljetopisa neki su filmovi ostali bez kritičarskog osvrta, no nepoznat je ključ po kojem je to učinjeno. Dobru kritiku moguće je napisati i o lošem filmu, a nedostatak prostora ne može biti izgovor, jer primjerice fotografija Liv Tyler iz filma Što muškarci žele zauzima pola stranice, dok o filmu možemo pročitati samo osnovne podatke, a nema ni kritike za Planet majmuna. Osim toga teško je opravdati činjenicu da su filmovi Američka pita i Umjetna inteligencija dobili jednak prostor.

»Hrvatski filmski ljetopis« nastoji pratiti sve što se u Hrvatskoj događa, a ima veze s filmom, filmskom teorijom i proizvodnjom. U Kronici studeni 2001 /siječanj 2002. Daniel Rafaelić prati događaje vezane uz film u Hrvatskoj, o Studiju filmske produkcije piše Vedran Mihletić, dok o svjetlu kao najvažnijem elementu za određivanje vizualnog identiteta filma piše snimatelj Domagoj Lozina.

Ne zanemarujući ni žanr animiranoga filma, uredništvo objavljuje razgovor Midhata Ajanovića s Jurijem Norsteinom, autorom jednog od najboljih animiranih filmova svih vremena Bajka nad bajkama.

Goran Ivaniš

Vijenac 213

213 - 2. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak