Vijenac 213

AFCO

Branko Poljanić

Američki program treba pozdraviti

Zahvaljujući Amerikancima, Grad je popisao svu imovinu na području zahvata, napravio njezinu procjenu, napisao ulazne urbanističke parametre za cijeli prostor te na kraju napravio i ekonomsku predanalizu na temelju prethodih analiza. Rezultati te predanalize vrlo su dobri i, kako kažu autori, država je ta koja od ovog projekta dobiva najviše i ona bi ga zapravo i trebala gurati. Realnost je, nažalost, posve drukčija

Američki program treba pozdraviti

Zahvaljujući Amerikancima, Grad je popisao svu imovinu na području zahvata, napravio njezinu procjenu, napisao ulazne urbanističke parametre za cijeli prostor te na kraju napravio i ekonomsku predanalizu na temelju prethodih analiza. Rezultati te predanalize vrlo su dobri i, kako kažu autori, država je ta koja od ovog projekta dobiva najviše i ona bi ga zapravo i trebala gurati. Realnost je, nažalost, posve drukčija

Za sedam mjeseci rada u Poglavarstvu Grada Splita, imao sam priliku sastati se tri puta s predstavnicima AFCO-a kao član Radne grupe koja je u ime Grada vodila razgovore i pregovore s Amerikancima. Moj je dojam, nakon tih razgovora, da je ideja što su je Amerikanci izložili svakako hvalevrijedna i da je za Split jako prihvatljiva.

U svakom slučaju, apsolutno sam za realizaciju projekta gradske luke, bilo po američkom programu ili pak po nekon drugom, ukoliko ima interesenata za gradnju tako velikog projekta u Splitu.

Jer, sve ono što se danas nalazi i na jednoj i na drugoj strani gradske luke, sigurno nije reprezentativno za jedan grad tako bogate povijesti kao što je Split te predstavlja prostor koji urbanistički, arhitektonski i programski treba drukčije sagledati. Vrlo je malo onoga što je tamo vrijedno pažnje, a veliki dio ne bi trebao ni biti na tom mjestu. Tu prvenstveno mislim na autobusni i željeznički kolodvor te Dalmacijavino na istočnoj obali, kao i sve ono što se nalazi između kuće Čorak i Banovine, isključujući Hotel Marjan, na zapadnoj obali.

Ukoliko se pojavi investitor koji je u stanju svu tu nepotrebnu infrastrukturu i uredske prostore, kojih na zapadnoj obali ima jako puno, prebaciti na druge lokacije i na tim prostorima izgraditi hotele i sadržaje komplementarne turizmu, tada to treba pozdraviti. Ne prihvatiti bez pogovora i bez komentara, ali ni odbaciti, jer mi ne damo naš najlipši grad uništavati.

Program koji su Amerikanci predvidjeli u luci, uz određene korekcije, sigurno je prihvatljiv. Istina, oni su u prikazu tog programa napravili jednu veliku grešku. Način prezentacije s perspektivnim crtežima zamišljenih hotela bio je najlošija karika u njihovoj ideji i upravo radi tih crteža digla se velika prašina napose u stručnim krugovima. Očito je, dakle, da je u američkom projektu najlošija točka bio upravo tim koji je radio na urbanizmu i arhitekturi i da kojim slučajem nisu priložili i prezentirali nacrte sigurno bi projekt bio prihvaćen s manje negodovanja. Upravo stoga, gradska Služba za urbanizam napravila je analizu raspoloživog prostora te napisala i usvojila način na koji će se doći do urbanističkog i arhitektonskog rješenja u gradskoj luci. To je, u svakom slučaju, urbanističko-arhitektonski anketni natječaj kao podloga za izradu Detaljnih planova uređenja, a tek po njihovom usvajanju izrada arhitektonskih projekata za svaki objekt pojedinačno. Na taj način, gradski urbanisti, i ukupna arhitektonska struka, bili bi uključeni u iznalaženje najboljih i najprimjerenijih rješenja za splitsku istočnu i zapadnu obalu. Idaju o međunarodnom natječaju ne treba odbaciti, iako mislim da u našem gradu, a posebno u našoj državi, postoji veliki broj stručnih i sposobnih urbanista i arhitekata koji mogu zadovoljiti sve potrebe tog zahtjevog i velikog splitskog projekta. Gradski urbanisti su, za razliku od Amerikanaca, predvidjeli kao obvezu dolazak ceste, većeg profila od današnjeg i na drugom mjestu, u luku i trajektnu luku na današnjem mjestu, dok bi kamioni i šleperi isplovljavali iz nove trajektne luke u sjevernoj luci. I po jednom i po drugom prijedlogu, međunarodna trajektna luka bila bi u sjevernoj luci. Nadam se da će u skoroj budućnosti sav trajekni promet biti u sjevernoj luci, a da će iz gradske luke svakodnevno prema svim otocima isplovljavati brzi brodovi poput katamarana koji će omogućiti brzo i ugodno putovanje i predstavljati praktično autobusnu vezu otoka s kopnom.

Projekt AFCO vrlo je značajan i po tome što se, valjda prvi put u Splitu počelo razmišljati na pravi način o jednom tako velikom projektu. Zahvaljujući Amerikancima, Grad je popisao svu imovinu na području zahvata, napravio njezinu procjenu, napisao ulazne urbanističke parametre za cijeli prostor te na kraju napravio i ekonomsku predanalizu na temelju prethodih analiza. Rezultati te predanalize vrlo su dobri i, kako kažu autori, država je ta koja od ovog projekta dobiva najviše i ona bi ga zapravo i trebala gurati. Realnost je, nažalost, posve drukčija. Svi oni koji su trebali inzistirati na realizaciji, uz prethodnu provjeru, nisu napravili gotovo ništa za eventualni uspjeh tog projekta. U mojim osobnim kontaktima s predstavnicima Vlade te ponekim ministrom, veliko razočarenje predstavljao je način njihova razmišljanja te praktično odbijanje i pomisli da bi Vlada bila u stanju koordinirati realizacijom tog projekta, što je kao vlasnik većine prostora u splitkoj luci (više od 60 posto) to bila obvezna raditi. Na razgovorima s Amerikancima kojima sam prisustvovao, samo jednom, uz velike molbe, bili su prisutni predstavnici vladine Agencije za gospodarenje nekretninama i Fonda za privatizaciju. Država sigurno nije napravila ono što je mogla da ubrza ostvarenje tog projekta.

Hoće li sada, kada su stranke na vlasti u državi i u Gradu Splitu iste, biti lakše i brže komunicirati i surađivati zajedno na tom ambicioznom projektu, ostaje za vidjeti, ali se nadam da će i Amerikanci i predstavnici Grada Splita u zajedništvu s hrvatskom Vladom, napraviti dodatne napore kako bi prevladali sve nesuglasice koje, možda, postoje i nastavili rad na ostvarenju tog za Split svakako povijesnog projekta.

Branko Poljanić

arhitekt, bivši član Gradskog poglavarstva zadužen za urbanizam i zaštitu okoliša

Vijenac 213

213 - 2. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak