Vijenac 213

AFCO

Slobodan Beroš

AFCO je prepoznao sve potencijale gradske luke

U ovom kratkom vremenu upoznavanja s projektom procjenjujem da je mišljenje javnosti i stajalište gradske uprave u načelu pozitivno prema predloženom prijedlogu AFCO-a, jer realizacija predloženoga sigurno znači bitan iskorak Splita i promjenu cjelokupne orijentacije gospodarstva

AFCO je prepoznao sve potencijale gradske luke

U ovom kratkom vremenu upoznavanja s projektom procjenjujem da je mišljenje javnosti i stajalište gradske uprave u načelu pozitivno prema predloženom prijedlogu AFCO-a, jer realizacija predloženoga sigurno znači bitan iskorak Splita i promjenu cjelokupne orijentacije gospodarstva

Ne treba posebice argumentirati da većina mediteranskih gradova ima kao poseban resurs razvoja — zbog mora i obale, te stoga i organizacije i usmjerenja dosadašnjeg života — baš svoju gradsku luku. Tako su luke, zapravo, zajednički razvojni nazivnik i ujedno često neiskorišteni potencijal mediteranskih gradova. To naravno vrijedi i za Split, tipičan mediteranski grad, koji je baš tako organiziran zahvaljujući našem dragulju, Dioklecijanovoj palači. Split je tako grad počevši od prvoga kamena ugrađena u Palaču, i Palača u sučelju s morem već 1700 godina određuje njegov razvoj.

Splitu je sa svim mediteranskim gradovima zajednički problem ustrojavanja lokalnoga gradskog prometa, koji je gotovo nemoguće valjano organizirati bez korištenja Rive kao žile kucavice cjelokupnoga gradskog prometa. Split je, kao što je javnosti poznato, za sada problem riješio tako da je Rivu sačuvao od prometa i darovao je pješacima. Stoga je i promet te veza sa zapadnim dijelom grada realiziran probojem tunela kroz Marjan, ali se i to rješenje pokazuje sve više neadekvatnim za narasli broj vozila u gradu.

Međutim, Split ima i velike prednosti u mogućnostima još boljeg organiziranja života Grada jer se grad nalazi na grlu Marjanskog poluotoka te se koristi već sada dvjema lukama s podjelom na putnički i teretni promet, što mu dodatno daje potencijalne i razvojne mogućnosti u smislu artikuliranja organizacije gradske putničke luke u cilju ostvarivanja promjene sadašnjega tranzitnoga turizma u stacionarni. Ukratko, da u nekom budućem Splitu turisti ne proputuju kroz grad na otočko odredište, nego da borave u gradu i koriste njegove kulturne znamenitosti i potencijale, a da posjećuju otoke stacioniravši se u Splitu. Ekonomski eksperti u tom su prepoznali mogućnost jačeg gradijenta razvoja grada te uobličili već odavno projekt popularno nazivan Projektom iskorištenja resursa gradske luke. Projekt uključuje i izmještanje gradske željezničke i autobusne postaje iz lučkog akvatorija te izgradnju turističkih sadržaja u istočnom i zapadnom dijelu gradske luke.

Projekt je posebno prepoznala američka tvrtka Aviation Facilities Company, Inc. (AFCO), čiji predstavnici dolaze u Split s prijedlogom iskorištenja potencijala gradske luke te pokreću više razgovora s gradskim rukovodstvom u cilju preuzimanja financiranja i realizacije njihova prijedloga projekta. Temeljni modaliteti predloženih odnosa Grada i grupe AFCO već su poznati javnosti, a temelje se na udjelu 50/50 u investicijskom projektu u rasponu do jedne milijarde američkih dolara, te da nakon četrdeset godina Grad Split preuzima kontrolu nad cjelokupnom imovinom. To su dakako samo neki, čini mi se najvažniji, od elemenata predloženih odnosa. U ovom kratkom vremenu upoznavanja s projektom procjenjujem da je mišljenje javnosti i stajalište gradske uprave u načelu pozitivno prema predloženom prijedlogu AFCO-a, jer realizacija predloženoga sigurno znači bitan iskorak Splita i promjenu cjelokupne orijentacije gospodarstva.

Grad je u tu svrhu i formirao konzultantsko-radni tim eksperata, čija je zadaća analizirati prijedloge modaliteta odnosa s AFCO-om. Valja ustvrditi da su neslaganja s predloženim odnosima znatna, ne samo na razini predloženih pravnih odnosa, nego i strukovne organizacije snažno odbacuju predloženo. Istodobno, predložene postupke od strane AFCO-a, a prihvaćene kao moguća rješenja od strane radnog tima, ne realizira ni sam AFCO. Ipak, valja reći da, premda su razilaženja u pristupu bitna, napose s pozicija pravnih odnosa, velika su razilaženja i pri stručnoj valorizaciji predloženog.

Iako su sada razilaženja s prijedlozima AFCO-a od strane gradskog ekspertnog tima znatna, uvjeren sam u nastavak razgovora i nalaženje modaliteta suradnje s AFCO-om, jer vjerujem u realizaciju projekta iskorištenja gradske luke. Projekt je star i vrijedan, potencijalno znači razvoj grada, neupitno znači iskorak u strukturi gospodarstva te zaslužuje angažman svih postojećih gradskih, a naravno i republičkih kadrovskih potencijala.

Slobodan Beroš,

gradonačelnik Splita

Vlada Republike Hrvatske ne želi se očitovati o slučaju AFCO, jer o tome projektu Vlada nema nikakve službene dokumentacije.

Ured za odnose s javnošću Vlade Republike Hrvatske

Vijenac 213

213 - 2. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak