Vijenac 212

Glazba

CD jazz

Odlično za upoznavanje

Sydney Ellis, Amazing Grace, Black Wallet Records, BWP 1003 A

CD jazz

Odlično za upoznavanje

Sydney Ellis, Amazing Grace, Black Wallet Records, BWP 1003 A

U ne tako ružičastu ni jednostavnu svijetu ženskoga vokalnog jazza nije danas lako naići na profiliranu pjevačicu bluesa i jazza. U Sjedinjenim Američkim Državama zacijelo ih ima, ali one ili djeluju u sjeni nekih drugih vokalistica, ili se programski podvrgavaju komercijalnom tržištu ili su pak kruh prisiljene potražiti u nekoj od zapadnoeuropskih zemalja u kojima postoji zanimanje za takav tip interpretacije crnačke glazbe. Jedna je od takvih i Sydney Ellis, profilirana interpretkinja klasičnoga bluesa, negro spirituala, gospel-songa i klasičnog jazza te bi je valjalo svakako upoznati. Rođena je u gradu Red Jacket u saveznoj državi West Virginia 1947. godine, odrasla je u Clevelandu, Ohio, a njezin bismo glazbeni put mogli smatrati klasičnim za takav tip obojenih vokalistica. Crnački crkveni zborovi baptističkih crkava, negro spiritual i blues temeljne su odrednice te atraktivne žene, majke petero djece, uzori koji govore već sami za se: Dinah Washington, Nina Simone, Bessie Smith, Nat King Cole, Elmore James pa čak i Louis Armstrong!

Yes mama bend

Profesionalnu je karijeru pjevačice Sydney Ellis započela relativno kasno, početkom devedesetih godina u Los Angelesu, snimivši do sada za etiketu Black Wallet Record četiri zapažena diska. Prvi, iz 1994. godine, Goin’ Home, bio je čisti blues-album sa svim obilježjima takve interpretacije, a u sličnom je programskom konceptu, ali proširen ipak već i na poznati termin ballad and blues, bio realiziran i CD Ask a Woman Who Knows, dok je najnoviji u pripremi. U relativno skromnu nizu istaknuto mjesto za sada zauzima disk nazvan Amazing Grace iz 1995. godine, na kojem Sydney Ellis uz svoj standardni prateći sastav Yes Mama Band kombinira programski gospel-song, negro spiritual i blues s izrazitom jazz-ritam sekcijom, dajući nam u ovom trenutku i ne baš tako čest susret s tipom izvođenja poznatim kao swingin’ spiritual. Takav je način interpretacije spomenutih crnačkih glazbenih fenomena poznat inače kao jedan od derivata naslijeđa crnačkog američkog rhytam & bluesa iz kasnih tridesetih i ranih četrdesetih godina, a donedavna prezentirali su ga primjerice pjevač Big Joe Turner i vokalni kvartet Delta Rhythm Boys i The Golden Gate Quartet. Sydney Ellis na disku Amazing Grace na vrlo dobar način demonstrira prožimanje spomenutih pojmova. Pjevačica je to potrebna raspona glasa, intonativno sigurna s izrazitim osjećajem za blues, te slijedom toga posjeduje sve potrebne predispozicije i za interpretaciju klasičnoga jazz-repertoara.

Izvrsne swing interpretacije

Sydney Ellis na disku Amazing Grace, koji je ime dobio po poznatoj američkoj tradicionalnoj pjesmi, prate pijanist Frank Tischer i James Schroede, basist Manolo Diaz i bubnjar Bodo Matzkeit, a kao poseban je gost u taj projekt bio pozvan i specijalist za izričaj toga tipa, tenor-saksofonist Hollis Gilmore. A taj disk predstavlja program u kojem dominiraju izvrsne swing-interpretacije najpoznatijih tradicionalnih gospel-pjesama, negro spirituala te nekih komponiranih tema u blueseva Didn’t It Rain legendarne Bessie Smith pamtimo iz repertoara glasovite Mahalije Jackson, Joshua Fit the Battle of Jericho, Swing Low Sveet Chariot, Sometimes I Feel Like a Motherless Child i He’s Got the Whole World in His Hands najpoznatije su pjesme iz spomenute crnačke religijske tradicije, a u isti sklop ulaze i nešto manje poznate, skladane, Precious Lord, Cannan Land i Yes, God iz Real i tradicionalna Trouble of the World. Program diska završava a cappella izvedbom tradicionalne melodije Amazing Grace, u kojoj se Sydney Ellis solom tenor-saksofona, također bez ritam-sekcije, pridružuje tenor-saksofonist Hollis Gilmore.

Za one koji vole gospel-song, negro spiritual, blues i klasičan jazz, eto jednoga recentnijeg, kvalitetnog pa i u ovom trenutku pomalo raritetnog diskografskog izdanja koje nudi nepretenciozno i uhu pristupačno slušanje u kontekstu čistog i svih suvišnih primjesa lišena swingin’ spirituala.

Budući da se Sydney Ellis prvi put u nas očekuje u programu predstojećeg međunarodnog festivala tradicionalnog jazza u Varaždinu sredinom svibnja, ovaj disk može odlično poslužiti i za upoznavanje s interpretativnim mogućnostima i osobnošću te glazbenim korijenima vjerne i nama do sada još slabije poznate pjevačice.

Mladen Mazur

Vijenac 212

212 - 14. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak