Vijenac 212

Likovnost

Joe Tilson, Od pop-arta do danas, Royal Academy of Arts, Alan Cristea Gallery, Gallery Beaux Arts, London, ožujak–travanj, 2002.

Kompozicije vedrine

Tilsonova retrospektiva u Kraljevskoj umjetničkoj akademiji, prva retrospektiva u Velikoj Britaniji, predstavlja ga sa četrdeset pažljivo odabranih djela koja kao da su rađena za novi galerijski prostor unutar staroga zdanja Akademije. Gotovo svaki od izložaka u relaciji je sa susjednim, stvarajući interakciju koja cjelini daje opći dojam lakoće i zaigranosti

Joe Tilson, Od pop-arta do danas, Royal Academy of Arts, Alan Cristea Gallery, Gallery Beaux Arts, London, ožujak–travanj, 2002.

Kompozicije vedrine

Tilsonova retrospektiva u Kraljevskoj umjetničkoj akademiji, prva retrospektiva u Velikoj Britaniji, predstavlja ga sa četrdeset pažljivo odabranih djela koja kao da su rađena za novi galerijski prostor unutar staroga zdanja Akademije. Gotovo svaki od izložaka u relaciji je sa susjednim, stvarajući interakciju koja cjelini daje opći dojam lakoće i zaigranosti

Je li moguće zadržati vedrinu pop-arta i živost od šezdesetih do danas? Sudeći po djelima britanskog umjetnika Joea Tilsona koja su izložena u tri londonske galerije, to nije nemoguće. Tilson pripada generaciji britanskih umjetnika među kojima su Frank Auerbach, Peter Blake i David Hockney koji su studirali na uglednoj londonskoj akademiji, Royal College of Art pedesetih godina, čudno mi je to napisati, prošlog stoljeća.

Volim kombinacije

Tilsonova retrospektiva u Kraljevskoj umjetničkoj akademiji, prva retrospektiva u Velikoj Britaniji, predstavlja ga sa četrdeset pažljivo odabranih djela koja kao da su rađena za novi galerijski prostor unutar staroga zdanja Akademije. Gotovo svaki od izložaka u relaciji je sa susjednim, stvarajući interakciju koja cjelini daje opći dojam lakoće i zaigranosti. Poput jednog od njegovih najpoznatijih djela iz šezdesetih godina A-Z kutija za prijatelje i obitelj. Većina umjetnika koje danas povezujemo uz britanski pop-art sudjelovala je u izradi toga Tilsonova kolaža, a ipak je čitava kutija prepoznatljiva kao Tilsonovo djelo.

Kockice i kvadrati

Tilson mijenja medije, od drvenih konstrukcija, koje su naslijeđe njegova obrtničkog naukovanja za drvodjelca, preko grafičkih vještina, do akvarela i ulja na platnu, da bi u nekim djelima kombinirao sve zajedno. Rođen je u Londonu 1928. godine, radio je kao drvodjelac od 1944. do 1946, služio u vojsci, zatim studirao na uglednom umjetničkom koledžu St Martins School of Art, a nakon toga završio poslijediplomski studij na Royal College of Art. Stipendija od 1955. do 1957. u Rimu omogućila mu je zbližavanje s talijanskom umjetnošću. Izlagao je na Venecijanskom bijenalu 1964. Izabran je za člana Kraljevske akademije 1985. godine. Danas je poznatiji u Italiji nego u Britaniji, već i zbog toga što veći dio godine provodi u svojoj kući u Toscani. U Sieni, gdje je oslikao zastave za slavni Palio 1996. godine, naslikao je ciklus Le Crete Senesi, velika platna koja podsjećaju na stogove sijena, ali i na oltarne pale, na brežuljke oko Siene, iz čega bi se mogla izvesti zgodna igra riječi, koja i inače nije strana Tilsonu. Ti brežuljci koje vidimo na slikama Sassette, Giovanni di Paoloa, Simone Martinija i Lorenzettija kod Tilsona postaju samostalni objekti na platnima s drvenim reljefima na kojima se krajolik odražava srebrom masline, pigmentima zemlje i žeženim zlatom.

U najnovijim radovima Conjunctions naslikana riječ, najčešće na talijanskom, povezana je sa slikom ptice, leptira, kukca ili biljke u zajedničku kompoziciju. Kockice i kvadrati iz nekadašnjih monumentalnih Tilsonovih Zikkurata pretvorili su se u kompozicije ispunjene vedrinom, otvorenošću i nepretencioznom igrom riječi i simbola. Danas, kao i u vrijeme Swinging 60s, Tilson je umjetnik životne radosti koji živi i stvara u skladu s okolinom i okolišem.

Iz Londona Flora Turner Vučetić

Vijenac 212

212 - 14. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak