Vijenac 212

Glazba

DVD Opera

Dojmljiva tragedija

Richard Strauss, Elektra, Arthaus Musik, 109 minuta

DVD Opera

Dojmljiva tragedija

Richard Strauss, Elektra, Arthaus Musik, 109 minuta

Za nastanak Elektre presudan je bio posjet Richarda Straussa (1864-1949) istoimenoj kazališnoj predstavi za koju je tekst napisao Hugo von Hofmannsthal prema Sofoklovoj tragediji. Elektra, jedan od najvećih likova antičke tragedije, ponosno je utjelovljenje želje za pravednom osvetom zbog ubojstva oca. Von Hofmannsthalova Elektra (kako dramska tako i operna) u sebi sadrži, osim tragike Sofoklove heroine, utjecaje rane psihoanalize, posebice Sigmunda Freuda, koji je uveo pojam Elektrina kompleksa za pretjeranu privrženost kćeri ocu, pri čemu je majka doživljena kao suparnica. Glazba Richarda Straussa, potpuno u službi ocrtavanja osjećaja, želja, noćnih mora i tamnih strana ljudske psihe, često je disonantna i na granici atonalnosti.

Elektra, opera u jednom činu, nastajala je dvije i pol godine, a praizvedena je u siječnju 1909. Riječ je o složenu djelu koje zahtijeva iznimnu predanost pri izvođenju. Veliki dirigent Herbert von Karajan nikad nije snimio Elektru, uz obrazloženje da je to djelo koje ga ostavlja potpuno tjelesno i duševno iscrpljenim.

Po mišljenju mnogih Straussova Elektra doživjela je gotovo idealnu izvedbu u Bečkoj državnoj operi 1989. godine. Redatelj Harry Kupfer, uz pomoć scenarista Hansa Schavernocha, crnim je zastorom sakrio pozornicu i u trenutku kad zastor, poput maske, nakon nekoliko nota padne (!), ukaže se tamna i mračna scena kojom dominira golem kip Elektrina oca Agamemnona, čija odrubljena glava leži na sredini pozornice. Kostimograf Reinhard Heinrich kreirao je neobične kostime koji zajedno s intenzivnom kazališnom šminkom podcrtavaju psihološka stanja pojedinih likova.

O Elektri slavne mađarske sopranistice Eve Marton može se govoriti isključivo u superlativima. Od prvoga monologa Allein! Weh, ganz allein, koji je krik za mrtvim ocem, Marton ekspresivnom i uvjerljivom glumom i glasom koji kao da ne poznaje ograničenja stiže do završnoga monologa, koji je jednako moćan kao i početni, što je uistinu impresivno ima li se na umu da je sve vrijeme na pozornici.

Brigitte Fassbaender odlična ja u ulozi Kitemnestre, zle žene sklone manipuliranju ljudima oko sebe, koja kolabrira pod teretom krivnje. Trio glavnih ženskih likova zatvara Cheryl Studer interpretirajući ranjivu i nesigurnu Krizotemu.

Dirigent Claudio Abbado sigurno je vodio orkestar kroz zahtjevnu partituru pridonoseći na najbolji način vrhunskom doživljaju koji pruža gledanje ovog DVD izdanja.

Uz vrlo dobru sliku možemo birati između dolby digital i PCM-stereo zvuka, te gledanja opere s titlom na engleskom, talijanskom ili francuskom. DVD izdanje prati trojezična knjižica s informacijama o skladatelju i izvođačima. Na hrvatskom tržištu DVD distribuira Enograd.

Goran Ivaniš

Vijenac 212

212 - 14. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak