Vijenac 212

Glazba

CD klasika

Autentična kajkavština

Cithara octochorda, kajkavske crkvene povijevke, Zbor Magnificat, Step by step, Krapina, 2001.

CD klasika

Autentična kajkavština

Cithara octochorda, kajkavske crkvene povijevke, Zbor Magnificat, Step by step, Krapina, 2001.

Skromno i izvan prostora medijske pozornosti pojavilo se u nas prošle godine iznimno diskografsko izdanje, kako po sadržaju, tako i po autentičnosti izvedbe. Riječ je o osamnaest odabranih kajkavskih crkvenih popjevaka iz zbornika Cithara octochorda. Spomenuta liturgijska pjesmarica pojavila se u 18. stoljeću u tri izdanja, od kojih su prva dva (1701. i 1723) tiskana u Beču, a treće 1757. u Zagrebu. Pjesme Cithara octochorda pokazatelj su prakse staroga zagrebačkog bogoslužja u nekadašnjoj zagrebačkoj biskupiji. Istovremeno, one su i dokument koji pokazuje dosege staroga kajkavskog pjesništva, budući da zbirka, uz 253 latinske, sadrži i 235 tiskanih kajkavskih duhovnih popijevaka, već odavno ocijenjenih kao djela najviše umjetničke vrijednosti. Kajkavski tekstovi Cithara octochorda nisu samo iz vremena njezina objavljivanja u prvoj polovici 18. stoljeća, nego su u nju uneseni i iz ranijih pjesmarica. Što se glazbenoga sadržaja tiče, on je — kako kaže Miho Demović u tekstu popratne knjižice — »dragocjeni spomenik glazbene umjetnosti«, prava riznica različitih crkvenih napjeva, između kojih posebno treba cijeniti one kajkavske.

»Iako je Cithara octochorda, navodi Demović, tiskana u doba glazbenog baroka, u njoj zabilježeni glazbeni napjevi pripadaju starijim stilovima srednjovjekovne monodije, a u latinskom dijelu i ranom srednjovjekovnom višeglasju«. Ima među njima himni, napjeva oblikovanih po uzoru na gregorijanske koralne melodije, ali i hrvatske narodne popijevke. Ovo iznimno vrijedno diskografsko izdanje odabranih kajkavskih popijevaka iz Cithara octochorda rađeno je u skladu s preporukom Mihe Demovića, koji je u ediciji Kajkavske popijevke Cithare octochorde, Zagreb 1998, upozorio na važnost da se te popijevke izvode s izvornim kajkavskim tekstom i u slobodnom, neomeđenom ritmu. U skladu s tim načelom, zbor Magnificat iz Gornje Stubice i njegov voditelj Ivica Kontent snimili su spomenutih osamnaest napjeva zbirke i zabilježili ih na ovom nosaču zvuka (snimatelj Darko Berović, mastering Bernard Mihalić).

Autentična izvedba pjevača izvorne kajkavštine i odlična kvaliteta tonskog zapisa ostvarena u prirodnim prostorima (Župna crkva Sv. Jurja u Gornjoj Stubici, Crkva Marije Božje, Trški vrh, Krapina), čine ovaj nosač zvuka jednim od najvrjednijih novijih uradaka naše domaće nekomercijalne diskografske produkcije. Kao izdavači kompaktne ploče potpisani su firma Step by step iz Krapine, te rimokatolički župni uredi iz Krapinskih Toplica i Gornje Stubice. Crkvenom zboru Magnificat sa zborovođom Ivicom Kontentom kao izvođači pri oblikovanju tonskoga zapisa pridružili su se ženska vokalna grupa Fiola, te kao vokalni solisti Anita Španec, Mihaela Kuhta, Robert Kuček uz samog zborovođu Ivicu Kontenta i orguljaša Juraja Ivanića.

Ni jedan naš profesionalni zbor danas ne bi bio kadar tako iskreno i usrdno izvoditi prelijepu, čistu melodiku liturgijskih kajkavskih napjeva iz Cithara octochorda, i to na tako jednostavan, uvjerljiv način kako to uspijeva ovoj skupini pjevačkih entuzijasta koja službeno djeluje od 1994. i uglavnom nastupa na mjesnim liturgijskim slavljima u Sv. Jurju u Gornjoj Stubici. Kompaktna ploča Cithara octochorda, po ljepoti glazbenog sadržaja, čistoći interpretacije i profesionalnoj razini tehničke kvalitete tonskoga zapisa, te izvrsnim Demovićevim popratnim tekstom, jedan je od malobrojnih nosača zvuka naše domaće diskografije na koji možemo biti ponosni i bez ustručavanja ga pokazati i u inozemstvu. Kao dokument i umjetnički uradak visoke vrijednosti!

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 212

212 - 14. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak