Vijenac 212

Fotografija

Metalni snovi/Metal dreams, Thelma Herzl i Hoyka, Muzej Mimara, 11–28. travnja 2002.

Aluminijem u Island

Svaki od oblika izgužvane aluminjske folije kao papira korespondira s određenom lokacijom u pejsažu pa se može reći da se čak i nadopunjuju. Intervencije različitih reflektirajućih formi Thelme Herzl mjerom i formom kreću se od slobodnih linija do omatanja stijena i kamena na obali.

Metalni snovi/Metal dreams, Thelma Herzl i Hoyka, Muzej Mimara, 11–28. travnja 2002.

Aluminijem u Island

Svaki od oblika izgužvane aluminjske folije kao papira korespondira s određenom lokacijom u pejsažu pa se može reći da se čak i nadopunjuju. Intervencije različitih reflektirajućih formi Thelme Herzl mjerom i formom kreću se od slobodnih linija do omatanja stijena i kamena na obali

Austrijska umjetnica islandskoga podrijetla Thelma Herzl i zagrebački fotograf Damir Hoyka autori su projekta koji su nazvali Metalni snovi. Riječ je o seriji fotografija u boji koje su nastale suradnjom umjetnice, odnosno njezinim intervencijama u krajoliku Islanda, te bilježenju njezinih instalacija u obliku fotografija. Izložba je pokazala da je udruženje snaga dvoje autora, premda im je ovo prvi zajednički projekt ove vrste, prošlo složno, te se čini da je na kraju svatko dobio ono što je želio.

slikaOmatanje pejsaža

S obzirom na glavne aktere projekta, za mjesto događanja odabran je Island kojem se Thelma Herzl vraća, što je Lukšić, u govoru kojim je otvorio izložbu, usporedio s Proustovim kušanjem kolačića madlen koji mu je davala teta Léonie, a koji vraća uspomene iz djetinjstva. Tako i autorica medijem aluminijske intervencije u krajolik dodiruje vlastito djetinjstvo provedeno na otoku. Očito dobro poznavajući pejsaž Islanda i osjećajući ga, koristeći se modernim materijalom kao što je aluminij, koji je po svojim karakteristikama pogodan za eksperimentiranje s formom, spojila je umjetnički oblik s prirodom Islanda. Svaki od oblika izgužvane aluminjske folije kao papira korespondira s određenom lokacijom u pejsažu pa se može reći da se čak i nadopunjuju. Intervencije različitih reflektirajućih formi Thelme Herzl mjerom i formom kreću se od slobodnih linija do omatanja stijena i kamena na obali. Po svom karakteru više su podređene pejsažu nego što radikalno mijenjaju mjesto u njemu. Čini se da, kao i neki od umjetnika koji su se posvetili pravljenju earthworka, gotovo mistično vjeruju u zemlju kao davaoca života, te njeguju poseban odnos sa zemljom. U biti ta vrsta umjetničke instalacije ili intervencije, premda se pojavila isprva kao bijeg od konvencionalnoga predstavljanja u galeriji, ovisi uvelike o dokumentarnim sredstvima kojima se predstavlja široj publici, bilo da su to fotografije ili neki drugi medij, koji je postao važan dio projekta. Thelma Herzl, koja izlagačku aktivnost započinje devedesetih, bavi se dizajnom nakita i prostora, a dulji niz godina živi u Austriji.

slikaSnovi, mistično, irealno...

Fotografsko umijeće Damir Hoyka prikazao je uspjelim kadrovima u kojima se naglašava ljepota islandskog pejsaža s inkorporiranim aluminijskim intervencijama autorice. Veliki formati ove serije fotografija s kristalno jasnim bojama i promišljenom kompozicijom locusa te perfekcionizmom detalja nazvani su Metalni snovi / Metal dreams (motivi u seriji su numerirani). Ovaj fotografski projekt vrlo je različit od Hoykine posljednje izložbe u istom prostoru Muzeja Mimara, pretprošle godine, kad se bavio crno-bijelom apstraktnom formom, premda ih povezuje bavljenje mogućnostima istog industrijskog materijala. Hoyku, kad snima za sebe, još zaokuplja mistično, ovaj put zadržavajući se na konotacijama snova i irealnog. Vulkansko-otočni pejsaž Islanda pokazao se kao zahvalan i fotogeničan subjekt, a Hoyka je pokazao razvijeni smisao za estetiku prirode. Imperativi vulkanske smeđe boje i svježih zelenih komponirane su s plavim i grimiznim bojama neba sa srebrnim efektima aluminijskih formi koji dokidaju anonimnost mjesta u pejsažu.

Fotografije su izrađene u seriji od osam primjeraka različito definiranih formata (veće fotografije mogu biti vaše za 8700 eura, a manje već za 1800).

Projekt je potpomoglo Ministarstvo kulture i Gradski ured za kulturu Grada Zagreba.

Iva Brezovečki-Biđin

Vijenac 212

212 - 14. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak