Vijenac 211

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Uspješna Mrtva priroda

Najmanja, ali najsnažnija predstava sezone, kako ju je nazvala talijanska kritika, Natura morta in un fosso (Mrtva priroda u kanalu), Fausta Paravidina igrana u udinskom kazalištu Contatto, duboko se dojmila publike.

KAZALIŠNI GLOBUS

Uspješna Mrtva priroda

slika

Udine Najmanja, ali najsnažnija predstava sezone, kako ju je nazvala talijanska kritika, Natura morta in un fosso (Mrtva priroda u kanalu), Fausta Paravidina igrana u udinskom kazalištu Contatto, duboko se dojmila publike. Piše lako, kao što diše, napisao je žiri u obrazloženju nagrade dajući Paravidinu prije dvije godine Premio Coppola Prati za dramu koja govori o obiteljskom užasu, o ljubavi i smrti, nasilju među mladima. Tijelo bijele djevojke, 22 godine, tamne kose, nađeno je u kanalu pored autoceste. U šest monologa rodbine ubijene i potencijalnih ubojica Paravidino poput crne kronike uobličene u dramu prikazuje istinsku Italiju, neuljepšanu i mračnu. U režiji Serene Sinigaglie sve likove igra Fausto Russo Alesi, koji se posebno dojmio kritičara. Ako Italija ima nešto s čime se može pridružiti trendu nove europske drame, onda je to Mrtva priroda u kanalu, drama i predstava koje šokantno seciraju talijansku zbilju na smjeni milenija.

Madonna opet na sceni

slika

London Uzbuđenja u europskoj kazališnoj prijestolnici ne nedostaje. Uvijek spremni na borbu s krizom i privlačenje publike u kazalište producenti su ovaj put odlučili pokušati s pop ikonom na smjeni stoljeća, Madonnom, koja će u svibnju i lipnju debitirati na West Endu u komadu Up for Grabs Davida Williamsona u režiji Laurence Boswella. Ta produkcija ipak nije Madonnin scenski debi, pamti je njujorški Broadway, kad je prije trinaest godina igrala u Mametovu komadu Speed the Plow. Ulaznice su dakako odmah rasprodane, tako da je kao neugodna vijest došla najava da Madonna neće igrati već rasprodane poslijepodnevne matineje zbog dnevnih obveza u studiju. Jesu li obveze naglo iskrsnule zbog glumačke treme ili su razlozi druge naravi, otkrit će se možda već na premijeri 23. svibnja u Wyndham’s Theatreu. U svakom slučaju Madonna je bolje prošla nego druga velika zvijezda, Jude Law, koji je na izvedbi Marloweova Dr Faustusa u kazalištu Young Vic ozlijedio koljeno, što je dovelo do otkazivanja nekoliko izvedbi. Zadovoljštinu na bolovanju Law je mogao potražiti u sjajnim i rijetko jednodušnim kritikama koje je dobio za svoje glumačko ostvarenje.

Kraljevstvo za ulaznicu

slika

Sheffield Nije estrada (sorry, Madonna), jedino što privlači publiku u engleska kazališta. Pravu pomamu za ulaznicama izazvala je ponovna pojava Kenetha Branagha na sceni kazališta Crucible u Sheffieldu u središnjoj Engleskoj u tridesetak izvedbi Shakespeareova Richarda III u režiji Michaela Grandagea. Branagh, koji je brojnim filmovima snimljenim po dramama najvećeg britanskog dramatičara zaslužio legendarno mjesto u povijesti šekspirologije i, nedavno, još jedan počasni doktorat za popularizaciju Shakespearea vratio se na scenu nakon deset godina izbivanja. Takva pomama za ulaznicama nezapamćena je u povijesti kazališta u Sheffieldu, a kritički prikazi ovacije su Branaghovu kazališnom umijeću i pozivi da se vrati kazalištu i češće bude na sceni.

»Maska« o novoj drami

slika

Ljubljana »Maska« (5-6/2001), slovenski kazališni časopis koji potpisuje glavni urednik Emil Hrvatin, u posljednjem se broju bavi novom europskom dramom. Tema broja, koju je uredila Petra Pogorevc, obrađena je vrlo temeljito, od uvodnih eseja preko pojedinih nacionalnih dramaturgija (hrvatsku analizira teatrolog i kritičar Hrvoje Ivanković), pa do razgovora sa suvremenim dramatičarima i kroničarima razdoblja. Nova europska drama, pojava prepoznata u drugoj polovici devedesetih, krenula je iz Velike Britanije, a dramaturgija krvi i sperme vrlo se brzo proširila po Europi. Izravna i brutalna, ta je dramaturgija često šokirala gledatelje i izazvala brojne polemike, ali je nakon dominacija redateljskih poetika ponovno vratila dramu i dramatičara u središte pozornosti kazališta. Novi broj »Maske« na jednom mjestu okuplja analize recentnih dramskih događanja u Velikoj Britaniji, Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Srbiji, Sloveniji, Mađarskoj, Francuskoj, Rusiji i Norveškoj te samom čitatelju nudi mogućnost sinteze i odluku postoji li uopće ta nova drama, koju mnogi i dalje drže izmišljotinom mlađe skupine kritičara. Više o časopisu i Novoj drami na adresi www.maska.si (koja članke nudi i na engleskom) ili e-mailom na maska@mail.ljudmila.si.

Jasen Boko

Vijenac 211

211 - 4. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak