Uspješna Mrtva priroda
Udine Najmanja, ali najsnažnija predstava sezone, kako ju je nazvala talijanska kritika, Natura morta in un fosso (Mrtva priroda u kanalu), Fausta Paravidina igrana u udinskom kazalištu Contatto, duboko se dojmila publike. Piše lako, kao što diše, napisao je žiri u obrazloženju nagrade dajući Paravidinu prije dvije godine Premio Coppola Prati za dramu koja govori o obiteljskom užasu, o ljubavi i smrti, nasilju među mladima. Tijelo bijele djevojke, 22 godine, tamne kose, nađeno je u kanalu pored autoceste. U šest monologa rodbine ubijene i potencijalnih ubojica Paravidino poput crne kronike uobličene u dramu prikazuje istinsku Italiju, neuljepšanu i mračnu. U režiji Serene Sinigaglie sve likove igra Fausto Russo Alesi, koji se posebno dojmio kritičara. Ako Italija ima nešto s čime se može pridružiti trendu nove europske drame, onda je to Mrtva priroda u kanalu, drama i predstava koje šokantno seciraju talijansku zbilju na smjeni milenija.
Madonna opet na sceni
London Uzbuđenja u europskoj kazališnoj prijestolnici ne nedostaje. Uvijek spremni na borbu s krizom i privlačenje publike u kazalište producenti su ovaj put odlučili pokušati s pop ikonom na smjeni stoljeća, Madonnom, koja će u svibnju i lipnju debitirati na West Endu u komadu Up for Grabs Davida Williamsona u režiji Laurence Boswella. Ta produkcija ipak nije Madonnin scenski debi, pamti je njujorški Broadway, kad je prije trinaest godina igrala u Mametovu komadu Speed the Plow. Ulaznice su dakako odmah rasprodane, tako da je kao neugodna vijest došla najava da Madonna neće igrati već rasprodane poslijepodnevne matineje zbog dnevnih obveza u studiju. Jesu li obveze naglo iskrsnule zbog glumačke treme ili su razlozi druge naravi, otkrit će se možda već na premijeri 23. svibnja u Wyndham’s Theatreu. U svakom slučaju Madonna je bolje prošla nego druga velika zvijezda, Jude Law, koji je na izvedbi Marloweova Dr Faustusa u kazalištu Young Vic ozlijedio koljeno, što je dovelo do otkazivanja nekoliko izvedbi. Zadovoljštinu na bolovanju Law je mogao potražiti u sjajnim i rijetko jednodušnim kritikama koje je dobio za svoje glumačko ostvarenje.
Kraljevstvo za ulaznicu
Sheffield Nije estrada (sorry, Madonna), jedino što privlači publiku u engleska kazališta. Pravu pomamu za ulaznicama izazvala je ponovna pojava Kenetha Branagha na sceni kazališta Crucible u Sheffieldu u središnjoj Engleskoj u tridesetak izvedbi Shakespeareova Richarda III u režiji Michaela Grandagea. Branagh, koji je brojnim filmovima snimljenim po dramama najvećeg britanskog dramatičara zaslužio legendarno mjesto u povijesti šekspirologije i, nedavno, još jedan počasni doktorat za popularizaciju Shakespearea vratio se na scenu nakon deset godina izbivanja. Takva pomama za ulaznicama nezapamćena je u povijesti kazališta u Sheffieldu, a kritički prikazi ovacije su Branaghovu kazališnom umijeću i pozivi da se vrati kazalištu i češće bude na sceni.
»Maska« o novoj drami
Ljubljana »Maska« (5-6/2001), slovenski kazališni časopis koji potpisuje glavni urednik Emil Hrvatin, u posljednjem se broju bavi novom europskom dramom. Tema broja, koju je uredila Petra Pogorevc, obrađena je vrlo temeljito, od uvodnih eseja preko pojedinih nacionalnih dramaturgija (hrvatsku analizira teatrolog i kritičar Hrvoje Ivanković), pa do razgovora sa suvremenim dramatičarima i kroničarima razdoblja. Nova europska drama, pojava prepoznata u drugoj polovici devedesetih, krenula je iz Velike Britanije, a dramaturgija krvi i sperme vrlo se brzo proširila po Europi. Izravna i brutalna, ta je dramaturgija često šokirala gledatelje i izazvala brojne polemike, ali je nakon dominacija redateljskih poetika ponovno vratila dramu i dramatičara u središte pozornosti kazališta. Novi broj »Maske« na jednom mjestu okuplja analize recentnih dramskih događanja u Velikoj Britaniji, Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Srbiji, Sloveniji, Mađarskoj, Francuskoj, Rusiji i Norveškoj te samom čitatelju nudi mogućnost sinteze i odluku postoji li uopće ta nova drama, koju mnogi i dalje drže izmišljotinom mlađe skupine kritičara. Više o časopisu i Novoj drami na adresi www.maska.si (koja članke nudi i na engleskom) ili e-mailom na maska@mail.ljudmila.si.
Jasen Boko
Klikni za povratak