Vijenac 211

Glazba

CD klasična glazba

Upravo fina ravnoteža

Miklos Perenyi (violončelo), Zoltan Kocsis (klavir), Johannes Brahms, Sonatas for Cello and Piano, Hungaroton, 2001.

CD klasična glazba

Upravo fina ravnoteža

Miklos Perenyi (violončelo), Zoltan Kocsis (klavir), Johannes Brahms, Sonatas for Cello and Piano, Hungaroton, 2001.

Nova izdanja CD-a antologijskih snimaka starijega datuma već su godinama uobičajena praksa izdavačkih kuća nosača zvuka. Mađarski Hungaroton tako je u posljednje vrijeme objavio na kompaktnim pločama niz snimaka svojih umjetnika. Među njima je i CD s dvjema sonatama za violončelo i klavir Johannesa Brahmsa u interpretaciji Miklosa Perenyija i Zoltana Kocsisa. Snimke objavljene na tom CD-u su iz 1980. godine, a nastale su kao rezultat suradnje dvojice umjetnika koji pripadaju vrhu mađarske i svjetske reproduktivne elite. Miklos Perenyi, jedan od najcjenjenijih violončelista današnjice, ostao je vjeran svom instrumentu, na kojem muzicira i danas, u zenitu svoje umjetničke slave, dok se pijanist Zoltan Kocsis u međuvremenu potvrdio i kao dirigent, pa danas vodi čuveni budimpeštanski simfonijski orkestar, Mađarsku nacionalnu filharmoniju. Snimka Brahmsovih sonata za violončelo i klavir s Miklosom Perenyijem svjedočanstvo je vremena kada je s nepunih trideset godina uživao ugled jednog od najvećih mađarskih i svjetskih pijanista generacije, oduševivši muziciranjem i samog Svjatoslava Richtera. Kocsisevi, u posljednje vrijeme prorijeđeni, pijanistički nastupi dokazuju ipak da je on još i danas podjednako moćan za klavirom, kao i u godinama svog ranog internacionalnog uspona. Snimke na ovom CD-u otkrivaju visoku razinu izbrušenosti Kocsiseva pijanističkog umijeća i nadahnutost glazbenog tumačenja Miklosa Perenyija. Sve u njihovoj zajedničkoj svirci djeluje savršeno prirodno i bez ikakva napora. Glasovir mjestimice dotiče sam rub vlastite sonornosti (klavirska dionica u obje sonate iznimno je zahtjevna, pa oba djela, po uzoru na slična ostvarenja kasne klasične epohe, vole nazivati sonatama za klavir i violončelo), no Kocsisevo punokrvno muziciranje tu nevidljivu granicu ipak nikada ne prelazi, ostavljajući slobodan prostor potpunom razvijanju violončelističke dionice. I ma koliko bio gust klavirski slog u objema sonatama, neka fina, intuitivna ravnoteža očito je uspostavljena između obojice glazbenika, tako da punoća zvuka u njihovu dijalogu nikad ne djeluje ni forsirano ni mutno, nego je naprotiv savršeno transparentna čak i u tako osjetljivim dijelovima kakav je, primjerice, završni stavak Sonate u e-molu, op. 38. Pisan u formi fuge, taj je stavak i tehnički i glazbeno možda najosjetljiviji dio iz obje sonate što ih je Brahms napisao za violončelo i klavir. Perenyi i Kocsis sviraju ga u zadivljujuće brzom tempu, pasionantno, s divno usklađenim osjećajem za duboki dah Brahmsove fraze, koja se osjeća čak i u motoričkom protoku ovoga stavka. Usprkos još pojačanu tempu u Codi, mirnoća njihova zajedničkog daha i transparentnost cjelovite zvučne slike stvarno su zadivljujuće. U Sonati u F-duru op. 99, zrelom Brahmsovu ostvarenju nastalom u vrijeme kada su iza njega već bile Pjesme lijepoj Mageloni, Njemački Requiem i sve četiri simfonije, u tom majstorskom klasičnom uzorku komorne glazbe osobito je dojmljiv strastveno snažan prvi stavak, Allegro vivace, čiji se prirodni protok pod prstima Miklosa Perenija i Zoltana Kocsisa ostvaruje i doživljava kao neosporna potvrda ljepote njihova zajedničkog muziciranja.

Ova kompaktna ploča zapis je jedne antologijske interpretacije. Po tome je njezina vrijednost podjednako umjetnička i dokumentarna. No najviše od svega ona je uzorak nenadmašna umijeća komorne svirke koji mogu ostvariti samo glazbeni velemajstori kao violončelist Miklos Perenyi i pijanist Zoltan Kocsis!

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 211

211 - 4. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak