Vijenac 211

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Ando i Armani

Novo sjedište modnoga carstva Giorgia Armanija smješteno je u nekadašnjoj renoviranoj tvornici čokolade Nestle u milanskoj Via Bergognone, za čiji je projekt rekonstrukcije poznati mag talijanske visoke mode angažirao čak tri arhitekta

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Ando i Armani

slika

Novo sjedište modnoga carstva Giorgia Armanija smješteno je u nekadašnjoj renoviranoj tvornici čokolade Nestle u milanskoj Via Bergognone, za čiji je projekt rekonstrukcije poznati mag talijanske visoke mode angažirao čak tri arhitekta: najreprezentativniji sadržaj sklopa — polivalentni teatar, namijenjen podjednako privatnim modnim revijama kao i javnim događanjima, dizajnirao je Tadao Ando, dok su generalni projekt rekonstrukcije i uređenja ureda te interijer showrooma bili povjereni domaćim snagama — Micheleu De Lucchi i Giancarlu Ortelli. Armani je odabrao japansku arhitektonsku superzvijezdu, osim zbog njegove glasovitosti, i zbog podudarnosti u stilu i ukusu: obojica naime u svojoj estetici teže ograničenoj paleti boja i sofisticiranoj uporabi materijala. Andovim rješenjem, koje obilježuje maestralno manipuliranje svjetlom i prostorom, teatar je pozicioniran na kraju dugoga pristupnog koridora s redom stupova po sredini. Koridor se ispred teatra širi u prostrani foaje kojim dominiraju svjetleći i skulpturalni elementi u tipičnoj andovskoj minimalističkoj maniri.

Nagrada STAR

slika

STAR — akronim od Science, Technology i Arts (znanost, tehnologija i umjetnost) ime je nove nagrade kojom se odaje priznanje tehničkoj vrsnoći izvedbe arhitektonskih realizacija. Počast prvoga slavodobitnika pripala je ostvarenju hotela Burj al Arab, sagrađena u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, koji je visinom od 321 metra najviši svjetski hotel, a istom titulom najviše se diči i njegova dvoslojna membranska fasada izvedena kao zaštita od insolacije atrija smještena iza nje. Toranj je u Dubaiju podignut na umjetnom otoku prema zamisli arhitekta W. S. Atkinsa, koji je na projektu radio šest proteklih godina. Zbog zaštite od potresa, učestalih u regiji, građevina je oslonjena na dvije stotine i pedeset stupova temeljenih u morsko dno, a spektakularnost izvedbe i luksuznost interijera reflektiraju se i u cijeni smještaja, po kojoj hotel u Dubaiju ide u red najskupljih u svijetu.

Stogodišnjica rođenja Arna Jacobsena

slika

Ove godine navršava se stogodišnjica rođenja Arna Jacobsena (1902-1971) jednog od najvećih majstora arhitekture i dizajna dvadesetog stoljeća, a jubilej se obilježava izložbama, publikacijama, simpozijima i drugim događanjima u Danskoj i izvan nje. Danski centar dizajna otvorio je izložbu posvećenu Jacobsenu pod naslovom Evergreens & Nevergreens na sam dan njegova rođenja 12. veljače. Izložba je koncipirana oko triju glavnih kategorija Jacobsenovih formi: prirodnih, geometrijskih te valova i linija, prezentirajući poznate i klasične dizajnerske evergrine (stolci mrav i 7, naslonjači jaje i labud) kao i manje znane neevergrine — radove koji nikada nisu otišli u komercijalnu produkciju. Duhovita i ležerna izložba također daje detaljniji uvid u slojevitu osobnost Jacobsena, istodobno ustrajna perfekcionista na djelu te botaničara prirodoljupca i majstora akvarela. Izložba koju prati prigodna stranica (www.arne-jacobsen.com) ostaje otvorena do 9. srpnja.

Monografija o H&deM

slika

Jedan od najpoznatijih svjetskih časopisa što prati suvremenu arhitekturu japanski a+u objavio je u veljači posebno monografsko izdanje posvećeno stvaralaštvu švicarskog dvojca Herzoga i de Meurona, autora londonske galerije Tate Modern i prošlogodišnjih dobitnika prestižne Pritzkerove nagrade. Jednostavno, ali efektno prelomljena, monografija je koncipirana u dva glavna poglavlja: Projekti i Realizacije, donoseći opširan izbor iz bogatog opusa H&deM od ranih radova do novih projekata nastalih u razdoblju od 1978-2002. Knjiga na tristotinjak stranica sadrži dva eseja autora i tekst Toya Ita o novoj materijalnosti njihove arhitekture, te uobičajene dodatke poput biografija, profila studija, popisa izložbi, objavljenih monografija i listu izabranih radova. Svaki projekt uz tekstualni opis prikazan je bogatim izborom ilustracija — fotografija u boji, crteža, fotomontaža, skica, a težište je dano na recentnim projektima, kojima Herzog i de Meuron manifestiraju novi pristup eksperimentiranju prostorom i materijalima. O atraktivnosti monografije svjedoči i činjenica da je prvo izdanje rasprodano i prije nego što je izišlo iz tiska.

Ivančević za Zagreb

slika

U biblioteci suvremene umjetnosti Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske izišla je knjiga Za Zagreb (suprotiva mnogim) profesora Radovana Ivančevića, u kojoj je na petstotinjak stranica sabran dio autorovih tekstova, posvećenih zagrebačkim temama i problemima, objavljenih u razdoblju 1960-2000. Tekstovi, u rasponu od znanstvenih studija u specijaliziranim časopisima do polemika u novinama, grupirani su u tri cjeline: Vrednovanje moderne arhitekture, Trgovi i ljudi, Interpretacija grada, a iscrpnije su obrađena djela H. Bolléa, S. Planića, D. Iblera i zagrebačke škole moderne arhitekture tridesetih godina, Meštrovićev dom HDLU, te Jelačićev, Preradovićev, Marulićev i Trg Burze. Knjiga, što se rado čita i gleda zahvaljujući i opsežnom slikovnom prilogu, svjedoči ne samo autorovu relevantnost u zagrebačkim urbo-arhitektonskim temama, zasnovanu na slobodnomislećoj i uvjerljivoj argumentaciji, nego i rijetku aktivnu privrženost svome gradu. Najavljeno je skoro tiskanje i druge knjige, istog naslova i opsega, koja će obuhvatiti teme zaštite spomenika, žarke i mlake polemike, zagrebačku školu crtanog filma, istaknute, a manje znane sugrađane.

Vinko Penezić

Vijenac 211

211 - 4. travnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak