Vijenac 210

Glazba

CD klasika

Uspješan prvenac

Gudački kvartet Sebastian, Claude Debussy, Leoš Janáček, Boris Papandopulo, Croatia Records, CD 5467182

CD klasika

Uspješan prvenac

Gudački kvartet Sebastian, Claude Debussy, Leoš Janáček, Boris Papandopulo, Croatia Records, CD 5467182

Izdavši proteklih dana njihov prvi nosač zvuka sa zahtjevnim i opsežnim programom, hrvatska diskografska kuća Croatia Records konačno je ukazala povjerenje i Gudačkom kvartetu Sebastian, utemeljenu još 1982. godine, a pod tim imenom na hrvatskoj i inozemnoj klasičnoj glazbenoj sceni prisutnom od 1990. Tehnička razina snimke i oprema na primjerenoj su razini. Kvartet, koji već neko vrijeme čine violinisti Anđelko Krpan i Mislav Pavlin, violist Nebojša Floreani te violončelist Zlatko Rucner, snimio je početkom 2002. tri reprezentativna gudačka kvarteta nastala u razdoblju od 1893. do 1983. godine, a činjenica da se na istom izdanju uz čuvene i općenito rado svirane kvartete Debussyja i Janáčeka našao i jedan od šest sveukupno skladanih kvarteta Borisa Papandopula potvrđuje iznimnu brigu tog komornog ansambla za domaću glazbenu baštinu.

Upravo je najnoviji, Papandopulov 6. gudački kvartet, najuspjelije i najprimjerenije intepretirana kompozicija ovoga diska. Papandopulov karakterističan skladateljski stil, istovremeno i akademski strog i razigran, inventivan, ali ne i ekstravagantan, u dosluhu s modernim, no ipak odmjeren, našao je predane i uspješne tumače u četvorici dobrih glazbenika. Njihove ideje i za ovu skladbu sasvim dostatne izvedbene mogućnosti u potpunosti su se stopile sa skladateljskim zamislima i namjerama. Čini se da su se oni ovim kvartetom dugo bavili, da su se s njime saživjeli, prozrevši i uspjevši nam podastrijeti široki izražajni luk same skladbe, odsviravši ga prirodno, zanimljivo i logično, a tehnički vrlo precizno, disciplinirano i kontrolirano.

Solidnost i visoka razina svirke odlikuje i druga dva kvarteta ovoga izdanja, Debussyjev Gudački kvartet u g-molu, op. 10 i Janáčekov 1. gudački kvartet u e-molu — Kreutzerovu sonatu. Debusyjev kvartet iz 1893. djelo je nove i drukčije zvukovnosti. Kvartet Sebastian bio je na dobru putu da vrstom zvuka oživi i predstavi tu raskošnu i raznoliku paletu tonskih boja. Postigli su i izmijenili i romantični i drukčiji, neodređeniji, apartni zvuk tijekom sviranja, no čini se da nedostaje još više nijansi, bojenja, nedostaje posebnosti, pogotovo u trećem stavku kvarteta. Istodobno, u razigranom drugom stavku poželjeli bismo još više lepršavosti i ležernosti, poželjeli bismo malo naivne razdraganosti. Janáčekov ekspresionistički kvartet iz 1923. programski i dramaturški prati čuvenu Tolstojevu novelu i poprima formu klasične drame. Djelo je to iznimne ekspresivnosti i dojmljivosti, što nam svirka kvarteta Sebastian u priličnoj mjeri podcrtava. Ipak, i ovdje im mjestimice ponestaje žestine, ponestaje im impulsa, daha, čini se da djelo zastaje, a onda opet ni da u svojoj mirnoći nije potpuno. Reklo bi se da je riječ o interpretaciji zacrtanoj u dobru smjeru, no ne i dokraja uspješno realiziranoj.

Ono što općenito odlikuje zvuk kvarteta čist je, homogen i uzorno kontroliran te vođen zajednički zvuk, pa ipak se čini da među svim članovima nema želje i poticaja za soliranjem, za isticanjem, nametanjem, nema borbe za istaknuto mjesto u zvukovnome prostoru, koja bi upravo u snažnoj skladbi kakva je na primjer Janáčekov 1. gudački kvartet doprinijela punini sadržaja i ojačala dojam i smislenost interpretacije. Mislim da bi i poželjna raznolikost u Debussyjevu kvartetu bila tonski prisutnija uz istodobni pojačani angažman i utjecaj sve četvorice glazbenika.

Mario-Osvin Pavčević

Vijenac 210

210 - 21. ožujka 2002. | Arhiva

Klikni za povratak