Vijenac 210

Književnost

Autobiografija

Sudbina pojedinca, sudbina epohe

Tilla Durieux, Mojih prvih devedeset godina, Durieux, Zagreb, 2001.

Autobiografija

Sudbina pojedinca, sudbina epohe

Tilla Durieux, Mojih prvih devedeset godina, Durieux, Zagreb, 2001.

Svijest da je svojim životom i umjetničkim angažmanom prisustvovala jednoj od najburnijih umjetničkih i povijesnih epoha novijeg vremena prožima sjećanja njemačke glumice Tille Durieux, pa je to razlog pomalo atipična pristupa autobiografiji, u kojoj će, iako govori o vlastitom životnom putu, sebe postaviti tek na mjesto jednog od sudionika događaja o kojima piše. Obuhvativši razdoblje od kraja devetnaestog do pedesetih godina dvadesetog stoljeća nije se ograničila na portretiranje sebe i svoga rada, nego je te dijelove utkala u oslikavanje svekolikih tadašnjih težnji. Stoga će neka očekivana i tipična mjesta glumačkih autobiografija, poput detaljnih prikaza pojedinih uloga, ovdje izostati — osobnost pojedinca ustupit će mjesto duhu epohe, kroz pojedinačnu sudbinu ogledat će se sudbina cijele jedne generacije, pa i šire.

Ironija i autoironija

Pišući jednostavnim stilom, bez posebna truda za pojašnjavanjem, britkih zapažanja nerijetko začinjenih ironijom i autoironijom, njezinim opisima neće promaknuti gotovo nijedan važan segment umjetničkog i društvenog života doba o kojem govori. Prikazujući vlastite glumačke početke, autorica će ocrtati i tadašnje, danas gotovo nepojmljive, uvjete u kojima je nastajala kazališna umjetnost — od položaja glumca na samoj margini društva do naporna načina rada u kazalištima u kojima se repertoar mijenjao svakoga dana, a glumci imali po jednu noć za učenje nove uloge. Osobno neuklapanje u tadašnja shvaćanja glume, neobična vanjština i nepristajanje na prevladavajući deklamativni i patetični stil, navest će Tillu Durieux na potragu za drukčijim pristupom glumi i umjetnosti uopće, koja će joj do kraja života određivati umjetnički put i otvoriti neke umjetničke dileme za koje je sama smatrala da ih nikad neće razriješiti, pa će one i u tekstu ostati tek u naznakama, no dovoljno jasno svjedočeći o stajalištima kojima je ova glumica nerijetko bila korak ispred svog vremena.

Traženje novih mogućnosti izraza dobrim je dijelom dalo rezultate u suradnji s velikanom modernoga teatra Maxom Reinhardtom u čijim je kazalištima glumica provela mnogo godina. Durieux opisuje njegov rad, ali i čitavu kazališnu klimu tadašnjega Berlina, u čemu neće izostati prikaz Reinhardtovih uspjeha, ali ni unutarkazališnih odnosa i suparništva ili oštre kritike spram nemara koji se u kazališnom radu isuviše tolerirao. Niz komičnih epizoda ove knjige činit će upravo prikazi uobičajenih pojava na tadašnjim predstavama — od glumačkih ucjena redatelju, običaja spuštanja zastora pri svakom nerješivom problemu na pozornici, izuzimanja činova pri izvedbi iz privatnih razloga nekog glumca sve do opisa ćudljive berlinske publike. U svojim ocjenama kazališnih pojava autorica neće štedjeti ni vlastitu glumu, podređujući sve svojoj težnji za istinskom umjetnošću, koja će je poslije odvesti do drugih velikih suradnji i redatelja poput Brahma, Zavrela, Jessnera ili Piscatora. Iznošenje osobnih stajališta i doživljaja dat će zanimljivu notu u prikazima mnogih ključnih mjesta kazališne povijesti, od Reinhardtovih predstava poput Salome, Sna ivanjske noći ili Edipa u cirkuskoj areni, preko poznatih Jessnerovih scenografija sa stubama do ideje totalnog teatra koju je glumica potpomagala i idejno i financijski. Ni u privatnom životu Tilla Durieux nije se udaljavala od svijeta umjetnosti. Opis zajedničkog života s poznatim umjetničkim mecenom Paulom Cassirerom pružit će još širu sliku tadašnjih umjetničkih krugova i društvenog života Berlina, ali i drugih gradova Evrope. Ovi dijelovi svjedočit će o promišljanjima o umjetnosti unutar secesionističkog kruga, pojavi ekspresionizma, kao i negativnim pojavama poput cenzure i brojnih skandala, donoseći i zanimljive detalje iz života pojedinih stvaralačkih osobnosti poput Wedekinda, Renoira, Barlacha, Hauptmanna, Kokoschke i dr.

Prošlost i aktualnost

No slika tog burnog i važnog doba ponajprije je prikaz tragične generacije umjetnika koja pod utjecajem politike nestaje na vrhuncu svoje kreativnosti. Vedrinu umjetničkih inovacija, noćnoga života Berlina, prvih letova balonom i zrakoplovom zamijenit će apokaliptični prizvuk novih političkih previranja. Proglašenje moderne umjetnosti izopačenom, stalna atmosfera nadziranja i uhođenja kulminirat će Drugim svjetskim ratom, koji donosi potpuni prevrat. Drugi dio autobiografije dojmljivo prikazuje traganja za spasom pred ratnim vihorom, koja su glumicu dovela i do prostora bivše Jugoslavije, posebno Zagreba, u kojem će provesti sljedećih dvadesetak godina. Njezina sudbina obilježena borbom za golu egzistenciju postaje paradigmom mnogim drugim sudbinama, ali i zanimljiva u prijelazu iz popularnosti u anonimnost emigrantskog položaja, koja će se promijeniti tek godinama poslije, kada glumica ponovno stane na berlinske kazališne daske, ostavši tamo do duboke starosti.

Iako govori o prošlosti, ova knjiga zadržava aktualnost brojnim pitanjima koja nikad neće biti iscrpljena jer će se svako novo vrijeme njima baviti na svoj način, i zbog toga će nam biti bliska i razumljiva. No iznad svega ovo je prikaz izuznimne glumačke osobnosti i ljudske sudbine, u kojemu jedino možemo žaliti što je autorica češće davala prednost faktografiji nad vlastitim promišljanjima. Pitajući se u posljednjim rečenicama da li je moguće da u jedan ljudski život stane toliko toga Durieux je sama najbolje definirala dojam koji prevladava nakon čitanja.

Ljubica Anđelković

Vijenac 210

210 - 21. ožujka 2002. | Arhiva

Klikni za povratak