Vijenac 209

Film

Glumci iz sjene

James Wilby

Najnoviji uspjeh bilježi u hvaljenom Altmanovu Gosford Parku kao dvolični, iznimno šarmantan i slatkorječiv aristokrat

Glumci iz sjene

James Wilby

Najnoviji uspjeh bilježi u hvaljenom Altmanovu Gosford Parku kao dvolični, iznimno šarmantan i slatkorječiv aristokrat

Plavokosi Britanac »aristokratskog tipa« — James Wilby, gotovo da se specijalizirao za portretiranje britanske represivne više klase u edvardijansko-viktorijanskim mračnim salonima s teškim namještajem ili ukusnim vrtovima garniranima pod najstrožom paskom uvijek budnih vrtlara; svojim izvedbenim uživljavanjima često implicirajući puno više no što objašnjava puki dijalog.

Wilby — glumac egzotične biografije, rodio se u Burmi, gdje mu je otac boravio službeno, 20. veljače 1958, a do šesnaeste godine živio je i na Jamajki te Šri Lanki. Obrazovanje pak stječe u Britaniji gdje ponajprije pohađa privatnu školu i Durham University, a namjeravajući postati glumcem, ranih osamdesetih se upisuje na Royal Academy of Dramatic Art, gdje stječe i prva iskustva u kazalištu (u predstavama kao što su Jane Eyre, Kako vam drago, Tko se boji Virginije Woolf, no najviše uspjeha donio mu je nastup u kultnoj Another Country). To mu otvara put i za početak suradnje s Merchant/Ivory dvojcem na filmu, u adaptaciji E. M. Forsterova Mauricea, koji se također (kao i Another Country) bavi temom homoseksualnosti, ovoga puta edvardijanske sveučilišne mladeži. Wilby naslovnu ulogu nosi iskreno, s puno emocija, i mladenačka intenziteta, izvrsno korespondirajući s partnerima Rupertom Gravesom i Hughom Grantom (s kojim je te — 1987. godine, podijelio i nagradu za najboljeg glumca na Venecijanskom filmskom festivalu). S Merchantom i Ivoryjem Wilby uspješno surađuje i u Howards Endu kao tihi, senzibilni i nesretni Charles J. Wilcox, iako je malu, nekreditiranu rolu imao i u njihovoj Sobi s pogledom 1986. godine. Suradnju je pokušao obnoviti i u kolonijalnoj drami Cotton Mary, no film nije imao šireg odjeka.

U međuvremenu se nametnuvši kao jedan od ponajboljih glumaca mlađe generacije u Britaniji, ujedno si je priskrbio i međunarodnu sofisticiranu art-publiku — u prvom redu svojom hvaljenom izvedbom u period-drami smještenoj u tridesete godine 20. stoljeća — Handful of Dust. Svu moguću dobrodušnost i toplinu on pritom emanira kroz svoj lik aristokrata Tonyja Lasta (simbola stare, nepromjenjive i povjerljive tradicije naspram novopečene, beskrupulozne klase kojoj ništa nije sveto), zapravo žrtve dviju egocentričnih individua — vlastite supruge i nametljiva mladog zavodnika (Rupert Graves).

Wilby briljira i u portretiranju beskičmenjačkih karaktera — u dirljivoj Summer Story, opet kao dobrostojeći dio mladoga para, on je slabić i mlakonja; dok najnoviji uspjeh bilježi u hvaljenom Altmanovu Gosford Parku kao dvolični, iznimno šarmantan i slatkorječiv aristokrat.

James Wilby se, osim radom na filmu i kazališnim daskama, bavio i televizijskim serijama (Priča o dva grada, Lady Chatterly), te povremenim nastupima u video-spotovima brit-pop bendova (Erasures, Westlife); a živi mirnim i povučenim obiteljskim životom sa suprugom i četvero djece u Sussexu.

Katarina Marić

Vijenac 209

209 - 7. ožujka 2002. | Arhiva

Klikni za povratak