Vijenac 209

Margine

Zapadna Australija: 50. međunarodni umjetnički festival u Perthu, siječanj-veljača 2002.

Dišite duboko, zrak je klimatiziran

Ovogodišnji festival bio je pokušaj reagiranja na tezu o odsutnosti trajna uporišta u suvremenoj kulturi i na teškoće određivanja karaktera suvremene umjetnosti u njezinoj stalnoj transformaciji. Taj dinamični proces snažna i stalna strujanja dovoljno je jak da nas uvuče u vrtlog nesigurnosti i neodređenosti kao dominantna obilježja našeg svakodnevnog življenja

Zapadna Australija: 50. međunarodni umjetnički festival u Perthu, siječanj-veljača 2002.

Dišite duboko, zrak je klimatiziran

Ovogodišnji festival bio je pokušaj reagiranja na tezu o odsutnosti trajna uporišta u suvremenoj kulturi i na teškoće određivanja karaktera suvremene umjetnosti u njezinoj stalnoj transformaciji. Taj dinamični proces snažna i stalna strujanja dovoljno je jak da nas uvuče u vrtlog nesigurnosti i neodređenosti kao dominantna obilježja našeg svakodnevnog življenja

Visoko plavo nebo i zrak kao da ga nitko nikada prije nije udahnuo

Perth je grad u Australiji (manji i stariji grad istog imena nalazi se u Škotskoj), a gornje riječi o nebu nad Zapadnom Australijom napisao slavni književnik D. H. Lawrence. Svake godine u veljači održava se u ovom gradu Perth International Arts Festival (PIAF). Ovogodišnji festival, pedeseti po redu, treći je u ciklusu od četiri festivala koji obilježavaju smjenu milenija. Svaki od održana tri festivala bio je zbroj manjih cjelina, minifestivala, posvećenih jednom prirodnom elementu. Ove godine to je bio zrak, vrući, suhi zrak australskoga ljeta, mjesecima zagrijan na 30 do 40 stupnjeva, u kome se često osjeti miris vatre i hektara izgorenih šuma i suhog pustinjskog raslinja.

Free air

Ovogodišnji festival bio je pokušaj reagiranja na tezu o odsutnosti trajna uporišta u suvremenoj kulturi i na teškoće određivanja karaktera suvremene umjetnosti u njezinoj stalnoj transformaciji. Taj dinamični proces snažna i stalna strujanja dovoljno je jak da nas uvuče u vrtlog nesigurnosti i neodređenosti kao dominantna obilježja našeg svakodnevnog življenja. Festivalski programi ispitivali su odnos kolektivnog i pojedinačnog sjećanja kao tkiva fragmentirane društvene zbilje u stalnom kretanju i premještanju.

Krećući se gradom zapažam slučajnu ili namjernu podudarnost festivalske tematike i niza natpisa free air. Pitam se nije li riječ o jednoj od Cageovih metaglazbenih zamisli o smislu kojim upravlja besmisao. Djelo Johna Cagea (1912-1992) činilo je, naime, jedan od središnjih programa festivala s izvedbama njegovih Sonata i interludija za preparirani klavir (Joanna MacGregor), Etudes Australis (Roger Woodward), Roaratoria i djela An Alphabet (razni izvođači uključujući Cageova dugogodišnjeg suradnika, koreografa Mercea Cunninghama). Natpisi free air oglašavali su ponudu automobila čija cijena uključuje ugrađeni klimauređaj. Prepoznavanje nizanja slučajnosti u ozračju Cageova djela potvrdilo je bijeg umjetnosti iz službenog programa na ulicu, upravo tamo gdje joj je mjesto, u kolone automobila zatvorenih prozora, vozača izoliranih u osami vozila i umjetnih atmosfera u kojima cirkulira isti rashlađeni zrak. Doista, možemo parafrazirati D. H. Lawrencea da je vani visoko plavo nebo i zrak koji nitko ne udiše. Svijet prirodnih elemenata ne prodire u naš tehnološki oklop napunjen klimatiziranim zrakom, vodom u bocama, fluorescentnim svjetlom i FM-glazbom. No, krenimo iz klimatiziranog automobila u klimatizirane kazališne i koncertne prostore.

Novo u starom, staro u novom

Izgubili bismo se u nepotrebnu nabrajanju gustog festivalskog rasporeda čiju su okosnicu činili kazališni, glazbeni (tzv. klasična, jazz i etnoglazba), glazbenoscenski (opera, balet), izložbeni, filmski i multimedijski programi. Svakoj minicjelini mogao bi se posvetiti poseban osvrt, ali ovaj put izdvojio bih nekoliko programa koji su svojom zamisli i realizacijom ostavili poseban dojam.

Noćni banket opera je kineskog skladatelja Guo Wenjinga prema libretu Zou Jingzhija, zasnovanu na kineskom zapisu iz desetog stoljeća. Već se desetljećima raspravlja o sumraku opere. Ona je zapravo mrtva u sklopu proglašenja smrti umjetnosti i kraja povijesti, ali u svakoj skladateljskoj generaciji pojave se autori koji toj okoštaloj formi pokušaju udahnuti novi ili produžiti stari život. Opera Noćni banket metaforično je interpretirala temu krize vlasti i vladara, koja za sobom povlači u neizvjesnost cijelo društvo. Šest pjevača superiorno je vladalo stilom i s lakoćom kombiniralo zapadnjački belkantistički način pjevanja s kineskom kazališnom tradicijom. Ensemble Modern, poznati njemački ansambl specijaliziran za izvođenje suvremene glazbe, i virtuozna glazbenica na tradicijskom kineskom žičanom glazbalu pipa uvjerljivo su interpretirali glazbu nadahnutu kineskom tradicijom, a skladanu za zapadnjačke instrumente. Nije nevažno spomenuti skladateljev osjećaj za mjeru kojom je dramu raspoređenu između činova i interludija, solo arija i recitativa, od kombinacija glasova do zborskih dijelova sažeo u prihvatljivih sedamdesetak minuta.

Mysteries i Carmen — oba djela u izvedbi ansambla Broomhill Opera iz Južnoafričke Republike. Prvo djelo zasnovano na biblijskim motivima, a drugo poznata Bizetova opera, izvedeni su s mnogo humora. Izvođači su jasno naznačili odnos lokalnog i kolonijalnog u kostimografiji i kombiniranju govora i pjevanja na nizozemskom, Afrikaanu i engleskom. Možda je tajna uspjeha obiju predstava u Perthu, kao i na mnogim svjetskim pozornicama, upravo u prepoznavanju redefinicje ustaljenih konvencija obaju djela. Promjenom konteksta biblijska tematika i Bizetovo djelo dislocirani su, mogu pripadati svakom kulturnom prostoru, jer više ne pripadaju ni jednom.

Sonate i interludiji za preparirani klavir (1948) Johna Cagea, nakon gotovo šest desetljeća od nastanka, zvuče jednako svježe i intrigantno. Slušatelj je jednostavno prisiljen nakon izvedbe pregledati unutrašnjost instrumenta i uvjeriti se da je glazbena dekonstrukcija engleske pijanistice Joanne MacGregor izvedena na svima nam znanu glazbalu.

Festival komorne glazbe kao petodnevna zamisao okupljanja glazbenika iz različitih zemalja potvrdila je težinu komornoga glazbenog izričaja i magijski učinak rijetkih trenutaka zajedništva i usklađenosti u iščitavanju glazbenog teksta. Festival komorne glazbe započeo je šubertijadom, a završio Messiaenovim Kvartetom za kraj vremena. Je li u kontekstu tako koncipirana programa idilična povijest suprotstavljena dramatičnoj neizvjesnosti sadašnjosti?

Charlie, Victor, Romeo produkcija je američke kazališne skupine Unconscious. Nepretenciozna i pomalo statična produkcija zasniva se na rekonstrukciji stvarnih zapisa nađenih u crnim kutijama nakon šest različitih zrakoplovnih nesreća. Epizode sa po dva glumca, praćene prilično uvjerljivom bukom avionskih motora iz ozvučenja rekonstruirale su dramatične situacije prije nesreće. Zanimljiva je podudarnost predstave s aktualnim zbivanjima koja su otkrila svu ranjivost civilizacije ovisne o tehnologiji, brzini i ekonomskoj efikasnosti. Uzgred, ne sjećam se predstave u kojoj je bilo više mrtvih, prestao sam brojati nakon tisuću! Dovoljan razlog za otklanjanje svake pomisli o prekomorskom letu.

Multiplicity je međunarodni projekt koji u različitim sredinama analizira odnose ljudi i okoliša, a okuplja arhitekte, umjetnike, antropologe i različite znanstvenike. Projekt nije zanimljiv zbog prigodne festivalske izložbe ili uvjerljivo artikuliranih argumenata njegovih voditelja. Naprotiv, obje komponente izrazito su slabe, ali zanimljiv je zbog otvorenosti i komunikativnosti, u usporedbi s hermetičnošću većine ostalih projekata, zatvorenih u okvire tradicionalnih izlagačkih postupaka. Bez obzira na tehnološku inovativnost i impresivnost ostalih izložbenih projekata dah novog i ispitivačkog uglavnom se zadržao na površini tehničke instalacije samih djela.

Daleko i sigurno

Unatoč ogradama spram programske strukture festivala i pojedinih programa, PIAF je primjer uspješnog vođenja složene manifestacije. Konformizam zvuka, pokreta i slike uspješno se stopio s marketinškim strategijama potrošačkog društva. Posjetiteljima većine programa paralelno su nuđena jela, kvalitetna vina i ostale usluge uvaženih pokrovitelja. Kreativni napor izvođača samo je naglasio krhkost i privremenost ljudske egzistencije spram trajnih vrijednosti poput životnog osiguranja, kodiranih i napokon sigurnih kreditnih kartica, kupnje putnih karata kod pouzdanih aviokompanija koje će vas odvesti na sigurna mjesta i omogućiti vam nezaboravna iskustva. Brojnost posjetitelja pokazala je da je izbor programa pogodio težnju građana Pertha da se u proteklim ljetnim danima svim osjetilima priključe virtualnoj globalnoj zajednici, a da pritom svjesno ili podsvjesno osjete sigurnost solidne udaljenosti od brojnih nedaća naše stvarne i po mnogočemu upitne globalne zajednice.

Kruno Martinac

Vijenac 209

209 - 7. ožujka 2002. | Arhiva

Klikni za povratak