Čuvarica Chopinove tradicije
Ingrid Fliter podarila nam je doticanje publike glazbom, razlog svakog okupljanja kojeg nazivamo koncertom, spajanje intuitivnih, zanatskih, misaonih momenata koje vješt umjetnik svakom izvedbom uvijek ponovo i iznova slaže
Pijanistica Ingrid Fliter (1973) predstavila se 2. ožujka u ciklusu Piano Fortissimo djelima Frederica Chopina. Počeci njezine glazbene karijere vezani su uz rodnu Argentinu: u Buenos Airesu počinje učiti klavir s deset godina, već godinu poslije debitira, sa šesnaest godina bilježi prvi nastup s orkestrom u legendarnom Teatro Colon. Slijede studij, usavršavanja, turneje po Europi, Južnoj i Sjevernoj Americi, nastupi na festivalima, suradnje s raznim orkestrima, dirigentima, natjecanja, te posljedično i nagrade. Plodna argentinska pijanistička škola, neodvojiva od pijanističke tradicije sjeverne polutke, i dalje stvara poveznike vlastite kulturne tradicije, dostojne svojih prethodnika poput Marthe Argerich i Daniela Barenboima. Subotnji je koncert u dvorani Lisinski u cijelosti bio posvećen glazbi Frederica Chopina, i time odlično prianjao uz posljednje retke biografije Ingrid Fliter iz godine 2000. tj. uz drugu nagradu osvojenu na najprestižnijem pijanističkom natjecanju, onom Chopinovom koje se svakih pet godina održava u Varšavi. Uz to natjecanje na kojem joj je tron preoteo mladi Kinez Yundi Li, biografiju Ingrid Fliter rese i nagrade s natjecanja Feruccio Busoni iz 1998, natjecanja Citta di Cantu iz 1994. za izvedbe u kategorijama klasike i romantike. Kako stvari stoje, rasadišta glazbenih talenata disperzirala su se po svijetu, ne mareći za geografske, kao ni za civilizacijske koordinate i kulturna naslijeđa.
Iz Chopinova opusa, tog trajnog izazova za umjetnike crno-bijelih tipaka, Ingrid Fliter odabrala je za prvi dio programa Nocturno op. 27 br. 2 u Des-duru, Barcarolu op. 60 u Fis-duru, Baladu op. 52 u f-molu, Tri mazurke op. 59 (a-mol, As-dur i fis-mol), te Scherzo op. 54 u E-duru. Drugi dio bio je posvećen Nocturnu op. 9 br. u H-duru i Sonati op. 58 br. 3 u h-molu.
Visoka razina tehničke vještine neraskidivo je vezana uz sam program, i to je ujedno uvjet bez kojeg je osvajanje Chopinovih notnih stranica nemoguć posao jer glazbeni materijal dopušta samo zanat prvorazredne kvalitete.
Prozračni pasaži
Prvi dio koncerta Ingrid Fliter provela je u svojevrsnom nadmetanju s artikulacijom same glazbe, uz trenutke nepribranosti u formalnom izgrađivanju glazbenoga dijela. Izmicanje kontroli glazbenog materijala moglo bi se pripisati, dakako, nedostatku koncentracije i njezinu trenutačnost potvrdila je nadahnuta izvedba u drugom dijelu koncerta: tumačenje Nocturna op. 9 br. 3 i Sonate op. 58 br. 3 opravdali su lansiranje Ingrid Fliter u orbitu internacionalne pijanističke zvijezde.
Sonata op. 58 br. 3 u h-molu primjer je djela kasnog opusa, koje preformulirava značajke skladateljeva stila, rastače i samu formu, već dobrano načetu romantičarskim intervencijama. Ova sonata, posljednja iz Chopinovog opusa, donosi reminiscencije na beethovenovske energetske žestine, ali i pravu chopinovsku cantilenu, i tako naoko spaja nespojivo. Ingrid Fliter svojom se interpretacijom našla kao dostojna čuvarica Chopinove tradicije, pokazavši obilje svog talenta. No, njezin talent, uistinu nije sporan. Jer u Sonati smo čuli prozračne pasaže u pianima, meke i zaobljene teme, koprenastu upotrebu pedala, jasno građenje arhitektonike dijela koje je rezultiralo oživljenim glazbenim organizmom odmjerenih tempa i ukusne upotrebe rubata. Ingrid Fliter podarila nam je doticanje publike glazbom, razlog svakog okupljanja kojeg nazivamo koncertom, spajanje intuitivnih, zanatskih, misaonih momenata koje vješt umjetnik svakom izvedbom uvijek ponovo i iznova slaže. Neporeciva višeslojnost Sonate nadahnula je Ingrid Fliter na iskazivanje vlastite mnogostuke darovitosti i dokaz je da vrijeme zrele, sveobuhvatne umjetnice čijoj kontroli ništa neće izmicati upravo dolazi.
Tamara Tomažić
Klikni za povratak